تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست 

انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست 

انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست 

بافت پوست یک بافت خارجی نرمی است. که سراسر بدن مهره‌داران را پوشانده است. همین «پوست» (Skin) در انسان بزرگترین عضو بدن به شمار می‌آید. که مساحت آن در حدود ۲ مترمربع است. پوست با استفاده از یک سیستم چند لایه شامل لایه‌های سلولی مختلف، سد سلولی و روغن‌های محافظ، اندام‌های داخلی ما را از محیط اطراف محافظت می‌کند.و مرز اصلی بین محیط داخلی و محیط خارجی بدن می‌باشد. این اندام بزرگ تقریبا ۱۵% از وزن بدن را تشکیل می‌دهد و بر خلاف چیزی که در ظاهر به نظر می‌رسد.پوست اندام پیچیده با عملکرد‌های بسیار زیاد و مهم می‌باشد. پامیشا در این مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست در تلاش است. همه چیز درباره پوست را از ساختار گرفته تا روش‌های مراقبت و، جوانسازی و زیبایی آن را به شما توضیح نماید.

انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی  و زیبایی پوست در پامیشا

پوست چیست ؟

پوست چیزی بیش از یک مانع محافظ بین بدن و محیط اطراف آن است. این اندام وسیع همچنین در حفظ سلامتی بدن نقش مهمی ‌دارد، از جمله این نقش‌ها می‌توان به تنظیم دمای بدن از طریق عرق کردن و گرگرفتگی هنگام گرم شدن و برجسته شدن محل رویش مو در هنگام سرما اشاره کرد. علاوه بر این موارد، پوست می‌تواند ویتامین D را که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار ضروری است از نور خورشید تولید کند.

پوست می‌تواند تفاوت زیادی بین گونه‌ها و حتی بین افراد مختلف داشته باشد. البته پوست انسان، بافت پوششی در سطح بدن است. که از آن در برابر محیط بیرون محافظت کرده و همچنین محرک‌های حسی را از محیط خارجی دریافت می‌کند. از سه لایه بافت تشکیل شده است:

اپیدرم (Epidermis) :

این بخش بیرونی‌ترین لایه پوست است که ساختار محافظ اولیه‌ را می‌سازد و به آن لایه شاخی یا اِستراتوم کورنِئوم (Stratum Corneum) نیز می‌گویند.

درم (Dermis) :

یک لایه فیبری است که اپیدرم را پشتیبانی و تقویت می‌کند.

بافت زیر پوستی یا زیر جلدی (Subcutaneous Tissue) :

عمیق‌ترین لایه پوستی در بدن است. از یک لایه زیر پوستی از چربی در زیر درم تشکیل شده است. و مواد مغذی را برای دو لایه دیگر پوست تأمین می‌کند. همچنین برای بدن نسبت به محیط بیرون به صورت عایق عمل می‌کند.

ساختار پوست در پامیشا

ساختار پوست

همان طور که در بالا اشاره شد. در پستانداران، در پوست دو لایه اصلی وجود دارد: اپیدرم، که مستقیماً با محیط پیرامون بدن در ارتباط قرار دارد. درم لایه‌ای است. در زیر اپیدرم واقع شده است. این دو لایه برای بسیاری از کارکرد‌های مطرح شده در مورد پوست بسیار حیاتی هستند. در این مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست  به طور دقیق‌تر به بررسی این لایه‌های پوستی می‌پردازیم.

اپیدرم

لایه اپیدرم یا روپوست لایه‌ای از پوست است. که از ورود پاتوژن‌ها به داخل بدن جلوگیری کرده و مانع خارج شدن آب از بدن می‌شود. این لایه ، از سلول‌های مسطحی به نام سلول‌های پوششی سنگفرشی تشکیل شده است. اصطلاح سنگفرش به معنای شبیه به موزاییک است و شکل صاف و چند بخشی این سلول‌ها را توصیف می‌کند.

سلول‌های لایه اپیدرم شامل انواع مختلفی است که عبارتند از:

کراتینوسیت‌ها (Keratinocyte) :

این سلول‌ها می‌توانند بدن را از ورود پاتوژن‌ها محافظت ‌کنند.

سلول‌های لانگر‌هانس (Langerhans Cells) :

این دسته از سلول‌ها در صورت بروز عفونت در پاسخ ایمنی بدن کمک می‌کنند.

ملانوسیت‌ها (Melanocyte) :

سلول‌های ملانین داری هستند که رنگدانه‌هایی را ایجاد می‌کنند که به پوست بدن رنگ می‌بخشد.

سلول‌های مرکل (Merkel Cells) :

این سلول‌ها گیرنده‌های حسی بیضی شکلی هستند که در حس لامسه نقش مهمی دارند.

بیشتر سوختگی‌ها و صدمات پوستی شامل صدماتی است که در اپیدرم اتفاق می‌افتد. این گونه صدمات می‌توانند به سرعت بهبود یابند. صدمات عمیق‌تر که به لایه درم نیز آسیب می‌رساند، ممکن است بسیار جدی و خطرناک باشند.

غشای پایه

غشای پایه یک لایه نازک از الیاف بین درم و اپیدرم است. این غشا می‌تواند. هر ترکیبی که بین دو لایه درم و اپیدرم رد و بدل می‌شود را کنترل کند. و به عنوان یک لایه دفاعی مضاعف در برابر پاتوژن‌هاست. همچنین یک محافظ در برابر از دست دادن آب و سایر مواد حیاتی، از طریق پوست به شمار آید.

هنگامی ‌که پوست نیاز به رشد یا بهبودی دارد. غشای پایه می‌تواند. کنترل خود را بر عبور ترکیبات بین دو لایه کاهش دهد. و به آب و مواد مغذی اجازه نماید. تا اپیدرم آسیب دیده را ترمیم کنند. از این رو این بخش در تسریع روند بهبودی اپیدرم نقش موثری دارد.

لایه درم

درم یا پوست لایه‌ای از ساختمان پوست است. که در بخش‌های عمیق‌تری نسبت به اپیدرم قرار دارد. و به عنوان سپری در اطراف بدن قرار گرفته است. که بدن را از اثرات شدید و سخت محیطی محافظت می‌کند. این لایه حاوی بسیاری از ساختار‌های پیچیده است. اعم از اعصاب، رگ‌های خونی، فولیکول‌های مو، غدد عرق، و غدد چربی پوست است. این غدد چربی که به «غدد سباسه» نیز معروف هستند، ماده مومی‌ و روغنی را ایجاد می‌کند که سراسر پوست بدن را می‌پوشاند تا از آسیب‌های محیطی در امان باشد.

لایه درم از الیافی تشکیل شده است. که شامل کلاژن و ترکیباتی از گلیکوزآمینوگلیکان هستند. قادر به نگه داشتن مقدار زیادی آب در این لایه بوده و در نتیجه از تورم و کوفتگی پوست تا حدی جلوگیری می‌کنند. شبکه‌ای از الیاف کشسان مانند کلاژن با قابلیت انعطاف خود پوست را محکم نگه می‌دارند. پس از کشش و آسیب آن را ترمیم می‌کنند.

سلول‌های درم توسط رگ‌های خونی تغذیه می‌شوند، در حالی که هیچ کدام از رگ‌های خونی به ایپدرم نفوذ نمی‌کنند و اپیدرم مواد را فقط از طریق انتشار از لایه زیرین خود دریافت می‌کند. درم همچنین دارای اعصاب و اندام‌های حسی در سطوح مختلف است.

انواع پوست در انسان در پامیشا

انواع پوست در انسان

پامیشا در مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست تاکید دارد. در حالی که پوست همه انسان‌ها اساساً ساختار یکسانی دارند، اختلافات جزئی بیولوژیکی می‌توانند در مراقبت و نگهداری صحیح از پوست بدن تاثیر بسزایی بگذارند. افراد می‌توانند غدد چربی کم و بیش فعال و یا غدد عرق کم و بیش فعال داشته باشند و همچنین افراد مختلف ممکن است دارای توانایی‌های مختلفی در ذخیره‌سازی آب در پوست خود باشند.

1- پوست چرب

افرادی که پوست چرب یا روغنی دارند ممکن است منافذ بزرگی در پوست خود داشته باشند و اغلب پوست صورت این افراد براق است و جوش‌های بسیاری ممکن است در پوست صورت آن‌ها مشاهده شود. این ظاهر پوستی به این دلیل است که غدد چربی در لایه درم آن‌ها روغن زیادی تولید کرده که در این حالت می‌توانند منافذ زیادی در پوست ایجاد کنند. این منافذ باعث به وجود آمدن جوش‌ها و مشکلاتی در ظاهر پوست این افراد می‌شود.

چربی پوست می‌تواند با عواملی از جمله موارد زیر افزایش یابد:

  • فشار و استرس محیط
  • اختلالات هورمون‌ها
  • گرما و رطوبت


با وجود چربی زیاد، شستن مداوم برای پوست‌های چرب مناسب نیست. شستشوی بیش از حد پوست چرب موجب احساس خشکی پوست می شود. که همین امر منجر به تحریک بیشتر پوست برای تولید روغن بیشتر می‌شود.

پزشکان توصیه می‌کنند که افرادی که پوست چربی دارند بیش از دو بار در روز آن را نشویند و هنگام شستشو از لایه برداری پوست خودداری کنند. این کار باعث می‌شود چربی طبیعی پوست دست نخورده باقی بماند و چربی جدید کمتری توسط پوست تولید شود.

2-پوست مختلط

پوست ترکیبی یا مختلط پوستی است که در برخی مناطق چرب است اما ممکن است در برخی مناطق دیگر پوست خشک باشد. در افرادی که پوست ترکیبی دارند، چانه، بینی و پیشانی متداول‌ترین مناطق چرب پوست صورت را تشکیل می‌دهند. مناطق دیگر مانند گونه‌ها ممکن است خشک باشند.

افرادی که پوست مختلط دارند به دلیل تولید مقدار زیادی چربی توسط غدد موجود در درم دارای منافذ بزرگ، جوش‌های سر سیاه و پوست براقی هستند. این میزان چربی می‌تواند. در منافذ پوست جمع شده و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه و لکه‌های پوستی شود.

3-پوست طبیعی

پوست نرمال یا طبیعی به پوستی می‌گویند که دارای سطح متوسطی از روغن و آب است و از پوست در برابر عوامل محیطی حفاظت می‌کند اما ظاهری براق یا چرب به پوست نمی‌دهد. این نوع پوست معمولاً دارای منافذ کوچک و لکه‌های کمی ‌است، زیرا غدد تولید کننده چربی در این نوع از پوست بیش از حد فعال نیستند.

4-پوست خشک

افرادی که پوست خشک دارند، ممکن است دارای یک چهره بی روح و خشن باشند و اغلب چین و چروک و خطوط بیشتری نسبت به سایر انواع پوست در سطح پوست آن‌ها به خصوص پوست صورتشان ظاهر می‌شود. در پوست‌های خشک اغلب لکه‌های قرمز ناشی از حساسیت وجود دارد. تقریبا فاقد منافذ تجمع چربی هستند. در نتیجه پوست می‌تواند. به سرعت رطوبت خود را از دست دهد. در این حالت پوست بسیار تحریک پذیر شده و به سرعت آسیب می‌بیند.

افرادی که در مناطق خشک مانند بیابان زندگی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که علائم خشکی پوست را نشان دهند، زیرا پوست آن‌ها نسبت به افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند، رطوبت بیشتری را از دست می‌دهد. خشکی پوست به دلیل برخی عوامل دیگر نیز ممکن است اتفاق بیافتد:

  • افرایش دمای بدن
  • مصرف برخی از دارو‌های خاص
  • حمام آب گرم به صورت مکرر

نشانه های پیری پوست چیست؟

نشانه های پیری پوست چیست؟

قبل از اینکه درباره روش‎‌های جوانسازی پوست صحبت کنیم، بهتر است نشانه‌های پیری در پوست صورت را بشناسیم تا به موقع برای جوانسازی پوست اقدام کنیم. در ادامه مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست  پامیشا به سه نشانه اصلی پیری پوست اشاره می کند.

1-چین و چروک

اولین نشانه‌های پیری پوست با نمایان شدن خطوط دور چشم، خط خنده و اخم و خطوط پیشانی آغاز می‌شود. در ابتدا این خطوط حالت داینامیک یا پویا دارند. یعنی فقط وقتی حالت چهره‌تان را تغییر می‌دهید معلوم می‌شوند.

چین و چروک‌ها معمولا از سی سالگی خودشان را نشان می‌دهند. اما فرآیند پیر شدن در افراد مختلف متفاوت است. در نتیجه بوجود آمدن این چین و چروک‌ها به ژنتیک و سبک زندگی فرد هم بستگی دارد.

2-شل شدن پوست و لاغری صورت

همانطور که در تصویر می‌بینید. تغییرات پوست در گذر زمان باعث شل شدن و افتادگی پوست صورت می شود. که در ادامه ما علل اصلی این تغییرات ر بررسی می‌کنیم.

کاهش کلاژن و الاستین

با بالا رفتن سن تولید کلاژن و الاستین در پوست کم می‌شود. در نتیجه رطوبت پوست صورت کاهش می‌یابد. خطوط پنجه کلاغی، خط خنده، تیرگی و خشکی پوست هم به همین دلیل اتفاق می‌افتد.

از بین رفتن بافت چربی

زیر لایه‌های مختلف پوست بافت چربی قرار دارد. این بافت چربی فرم صورت را بخوبی حفظ می‌کند. اما با بالا رفتن سن این لایه‌های چربی نازک می‌شوند و از بین می‌روند. در نتیجه چین و چروک‌های اطراف لب و روی پیشانی بیشتر به چشم می‌آیند.

تحلیل رفتن ماهیچه‌های صورت

ماهیچه‌های صورت زیر بافت چربی قرار دارند. با از بین رفتن بافت چربی، این ماهیچه‌ها استحکام خود را از دست می‌دهند و شل می‌شوند. به علت جاذبه زمین عضلات صورت به سمت پایین کشیده می‌شوند. و مانند تصویر یک مثلث روی قاعده را تشکیل می‌دهند.

استخوان‌های صورت

استخوان‌ها ساختار اصلی صورت اند که عضلات و چربی رو آن هستند. همانطور که گفتیم از بین رفتن چربی باعث لاغر شدن صورت و تحلیل ماهیچه‌ها باعث افتادگی پوست صورت می‌شوند. در نتیجه فرم و زاویه صورت تغییر می‌کند.

3-تغییر لایه های پوستی

چنانچه گفتیم پوست از سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم تشکیل شده است. این سه لایه علاوه بر اینکه به بافت چربی و ماهیچه‌ای متصل هستند، وظیفه ساخت سلول‌های جدید و ترمیم پوست را هم به عهده دارند. بطور متوسط در هر دقیقه حدود ۳۰ هزار سلول پوستی می‌میرند و جایگزین می‌شوند. اما افزایش سن، مصرف دخانیات، اشعه فرابنفش خورشید و استفاده از شوینده‌های نامناسب عملکرد این سلول‌ها را تا حدودی مختل می‌کند.

جوانسازی پوست چیست؟

چین و چروک، آکنه، کک و مک و لکه، خشکی و پوسته شدن از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که در گذر زمان یا در اثر مراقبت‌های نادرست بوجود می‌آیند. یکی از راه‌های پیشگیری و مراقبت بیشتر از پوست صورت روش‌های جوانسازی پوست است. با انجام روش‌های مختلف جوانسازی پوست می‌توانید به میزان قابل توجهی از پیری پوست جلوگیری کنید. البته برای جوانسازی گردن، دست و سایر نقاط هم می‌توان اقدامات مختلف انجام داد و منظورمان از پوست محدود به صورت نیست.

چه زمانی باید جوانسازی پوست صورت را انجام داد؟

جوانسازی و مراقبت از پوست سن و سال خاصی ندارد. همچنین یادتان باشد. که نباید مشکل پوستی داشته باشید. پوست صورتتان افتاده و چروکیده شده باشد. تا به فکر روش‌های جوانسازی باشید.

جوانسازی پوست صورت یک اقدام پیشگیرانه است که شامل مجموعه گسترده ای از خدمات می‌شود.

۵ راهکار ساده برای جوانسازی پوست را بشناسید

برای جوانسازی پوست روش‌های موثری وجود دارند که باید در کلینیک و توسط پزشک متخصص انجام شوند. اما راهکارهای ساده‌ای هم برای جوانسازی پوست صورت وجود دارند که اگر تبدیل به عادت شوند، در بلند مدت نتایج مطلوبی دارند. در ادامه برخی از این راهکارهای ساده را معرفی می‌کنیم.

کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

یکی از اصلی‌ترین عوامل پیری پوست، اشعه مضر خورشید است. به همین خاطر عادت کنید که قبل از بیرون رفتن از منزل حتما ضد آفتاب بزنید. اگر پوست چرب یا خشک دارید ضد آفتاب مناسب با نوع پوستتان را انتخاب کنید. همچنین از کرم‌هایی که SPF بالای ۳۰ دارند استفاده کنید.

عینک آفتابی بزنید

عینک آفتابی فقط برای محافظت از چشم‌های نیست. بلکه از پوست نازک اطراف چشم هم مراقبت می‌کند. مانع بوجود آمدن خط اخم و خطوط پنجه کلاغی می‌شود.

آب بنوشید

کم آبی بدن، تاثیر مستقیم روی چروک شدن و تیره شدن پوست دارد. همچنین باعث تجمع چربی زیر پوست می‌شود. پس به میزان مناسب آب بنوشید و از کرم‌های آبرسان هم استفاده کنید.

از ژل یا فوم شست و شو صورت استفاده کنید

امروزه شوینده‌های مختلفی برای انواع پوست‌ها وجود دارند. برای مثال ژل یا فوم شست و شو صورت هم شوینده‌های سبکی هستند و هم برای انواع پوست‌های چرب و خشک محصولات متنوعی دارند.

روتین پوستی مناسب داشته باشید

اگر در طول روز از مواد آرایشی، کرم و لوسیون استفاده می‌کنید و در معرض نور خورشید، آلودگی هوا و آلودگی‌های محیطی هم قرار می‌گیرید، باید یک روتین پوستی مناسب داشته باشید. روتین پوستی فقط مخصوص خانم‌ها نیست و بسیاری از آقایان هم به سلامت و جوانسازی پوست خود اهمیت می‌دهند. در ادامه یک روتین پوستی ساده و سریع برای خانم‌ها و آقاین را بررسی می‌کنیم.

روتین پوستی مناسب آقایان

چین و چروک‌های دور چشم، خط اخم و تیرگی دور چشم نتیجه مراقبت نکردن از پوست صورت است. در اینجا یک روتین پوستی ساده و موثر برای آقایان را معرفی کردیم.

اولین قدم روتین پوستی همیشه شست و شوی صورت است. اگر پوست چرب یا خشک دارید از شوینده مناسب خودتان استفاده کنید. تا پوستتان با چری یا خشکی بیش از حد مواجه نشود.
کرم دور چشم یکی از مهمترین قسمت‌های روتین پوست صورت است که باعث شادابی و جوانسازی پوست می‌شود. پوست دور چشم از بقیه صورت ظریف‌تر و آسیب پذیرتر است.
سپس از یک مرطوب کننده یا آبرسان استفاده کنید تا کمی پوستتان تغذیه شود.
در آخر هم از یک ضد آفتاب با SPF بالای ۳۰ استفاده کنید. اگر ضد آفتاب‌های رنگی را دوست ندارید، می‌توانید از ضد آفتاب بی‌رنگ استفاده کنید.

روتین پوستی مناسب خانم‌ها

اغلب خانم‌ها بطور مستمر از لوازم آرایش استفاده می‌کنند که پوست آسیب پذیرتر می‌شود. در ادامه یک روتین پوستی ساده و موثر برای خانم‌ها را معرفی کردیم.

در قدم اول از شیر پاک کن، یا دستمال مرطوب مناسب برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. استفاده از تونر یک روش مناسب برای تنظیم کردن PH پوست و درمان آکنه است.
در مرحله بعدی چند قطره از سرم ویتامین سی را روی صورتتان بریزید و ماساژ دهید. این سرم به جوانسازی پوست کمک کرده و از آسیب‌های آلودگی هوا و نور خورشید جلوگیری می‌کند.
کرم دور چشم را فراموش نکنید. همچنی یادتان باشد برای پخش کردن کرم از انگشت حلقه استفاده کنید تا آسیب و فشار زیادی به پوست دور چشم وارد نکنید.
در مرحله بعد از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید و کرم ضد آفتاب بزنید.

انواع روش های جوانسازی پوست کدامند؟

انواع روش های جوانسازی پوست کدامند؟

چند مورد از جدیدترین و موثرترین متدهای جوانسازی پوست به قرار ذیل است:

  • هایفوتراپی: همانطور که پیشتر نیز گفتیم یکی از عواملی که تاثیر مستقیمی در جوانسازی پوست و شادابی آن دارد کلاژن سازی است. هایفوتراپی یکی از جدیدترین تکنیک های جوانسازی پوست می باشد. که از طریق امواج متمرکزی که به پوست منتقل می کند. موجب تحریک و تولید کلاژن خواهد شد. و بدین ترتیب بافت های پوستی آسیب دیده ترمیم می شود. و باعث محفوظ شدن خاصیت کشسانی پوست می گردد. هایفوتراپی روند طبیعی پیری و پیدایش چین و چروک های پوستی را به تعویق می اندازد.
  • آر اف فرکشنال: مکانیسم انجام این درمان زیبایی مشابه هایفوتراپی می باشد. و از طریق سوزن نیدل های بسیار نازکی که به سطح پوست وارد می شود. انرژی امواج رادیویی به بافت های زیرین پوستی رسانده می شود. با  انتقال حرارت و افزایش دمای پوست، موجب تحریک کلاژن سازی پوست می گردد. در نتیجه ساختار پوست بهبود پیدا می کند.
  • کربوکسی تراپی: یکی دیگر از روش های نوین جوانسازی پوست کربوکسی تراپی نام دارد. در این شیوه پزشک متخصص در دوزهای مختلفی گاز کربن دی اکسید را به نواحی از پوست که در معرض پیری و پیدایش خطوط و چین و چروک قرار دارند تزریق می کند. به عنوان مثال از این درمان زیبایی برای چروک های زیر چشم استفاده می شود.

دقت نمایید

کربن دی اکسید به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارد. و پزشک با تزریق بیشتر آن موجب ایجاد واکنش در بدن می گردد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به آن ناحیه انتقال داده می شود. زیرا اکسیژن بیشتر موجب بالارفتن گردش خون و افزایش تولید کلاژن خواهد شد.

  • مزوتراپی پوست: در این متد جوانسازی پوست، تزریق هیالورونیک به لایه میانی پوست به منظور تغذیه رسانی و هیدراته شدن پوست انجام می گیرد. این روش درمان زیبایی در زمره روش های کم ضرر قرار دارد و در طول دوره درمان پوست درخشان، شاداب و سفت تر خواهد شد.
  • میکرونیدلینگ پوست: این متد درمانی در مقایسه با سایر روش های جوانسازی پوست کمی دردناک تر است ولیکن نتایج نهایی آن بسیار عالی خواهد بود. در این روش پزشک متخصص با استفاده از دستگاه یا به صورت دستی سوراخ های بسیار ریزی را بر روی پوست ایجاد می کند. سپس شروع به ماساژ دادن صورت با سرم های ویتامین C یا کلاژن ساز خواهد کرد. منافذ ایجاد شدن جذب سرم را به پوست راحت تر کرده و جوانسازی پوست انجام می گیرد. این روش درمان زیبایی برای از بین بردن چین و چروک و درمان آکنه بسیار تاثیر گذار است.
  • تزریق بوتاکس: یکی از روش های پرطرفدار برای جوانسازی پوست تزریق بوتاکس است که بیشتر جنبه پیشگیری دارد. بوتاکس که نوعی سم است. عضلات و ماهیچه های ناحیه مورد نظر را فلج کرده و مانع از حرکت آن ها خواهند شد. در نتیجه از ایجاد چین و چروک در زمان حرکت دادن عضله جلوگیری می شود. از این روش درمان بیشتر برای پیشانی، خطوط اخم و پنجه کلاغی استفاده می گردد.

و اما . . .

بوتاکس چیست؟


بوتاکس یک داروی تزریقی است که وارد شدن آن به عضلات زیر پوست، موجب از بین رفتن چین و چروک‌ها خواهد شد. بوتاکس را نوعی سم می‌دانند که از باکتری کلستریدیوم تولید می‌شود و با فلج عضلات ناحیه مورد نظر، چین و چروک روی پوست را از بین می‌برد.
انقباض و حرکت عضلات صورت عامل اصلی ایجاد چین‌های روی پوست هستند. اگر به‌وسیله یک ماده خارجی جلوی حرکت عضلات گرفته شود، چروک‌های سطح پوست نیز از بین خواهند رفت.
تزریق بوتاکس به ناحیه مورد نظر با از کار انداختن عملکرد اعصاب آن ناحیه، حرکت عضلات را متوقف می‌کند و درنتیجه برای مدتی که عضلات فلج بمانند چروک‌ها نیز محو خواهند شد.
استفاده از سم بوتولینوم برای کاربردهای زیبایی نخستین مرتبه در سال  ۱۹۸۰میلادی توسط یک پزشک کانادایی کشف شد. این پزشک به‌طور اتفاقی کشف کرد بیمارانی که برای موارد درمانی مورد تزریق بوتاکس قرار گرفته‌‌اند، خطوط اخم‌ آن‌ها نیز از بین رفته است.
  • تزریق چربی و تزریق ژل: نواحی از صورت که بافت های چربی آن تحلیل رفته است. را می توان با تزریق ژل یا چربی اصلاح و به حالت اولیه برگرداند. چربی که در این روش درمان برای فرد تزریق می شود. از بدن خود او دریافت می شود. ژل نیز از اسید هیالورونیک، هیدروکسی آپاتیت کلسیم یا پلی لاکتیک اسید ساخته شده است. از این روش جوانسازی پوست علاوه بر صورت برای دست هم استفاده می شود.
  • لیفت با نخ: یکی دیگر از پرطرفدارترین متدهای جوانسازی پوست که به صورت غیر تهاجمی بوده و در میان افراد محبوبیت بالایی دارد انواع روش های لیفت با نخ است. در این روش پزشک متخصص با نخ های مخصوص و قابل جذب موجب کشسانی پوست می شود. و علاوه برچین و چروک، شلی و افتادگی پوست را نیز  درمان می کند.
روش‌های جوانسازی پوست در منزل با مواد طبیعی

روش‌های جوانسازی پوست در منزل با مواد طبیعی

1) ماسک موز

تاثیر موز روی پوست، خود را در کاهش لکه‌های پوستی نشان می‌دهد. برای درست کردن ماسک موز، کافی است یک موز متوسط را له کنید و 2 قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن زیتون به آن اضافه کنید. ماسک شما آماده است!

به مدت 20 دقیقه، ماسک را روی پوست خود بگذارید و بعد آن را بشویید.

2) روغن زیتون

یکی از روش‌هایی که برای جوانسازی پوست در منزل توصیه می شود. استفاده از روغن زیتون به خصوص برای افرادی است که پوست خشکی دارند. احتمال دارد که بعضی از افراد از بوی روغن زیتون روی پوست خود، احساس خوبی نداشته باشند. با این حال ما باز هم آن را پیشنهاد می‌کنیم.

بهتر است. شب‌ها قبل خواب، یک پنبه را به کمی روغن زیتون آغشته کنید. و آن را به پوست صورت یا بدنتان بزنید.

بعد از اینکه از خواب بیدار شدید پوستتان را با آب ولرم و به طور کامل بشویید. بعد از چندبار استفاده از روغن زیتون، تاثیر استفاده از آن را روی چین‌وچروک‌های کم‌عمق می‌بینید. و احساس می‌کنید پوستتان نرم‌تر شده است.

3) ماست

ماست می‌تواند برای پوست شما معجزه کند. اسید لاکتیک موجود در ماست مانند یک لایه‌بردار و روشن‌کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند.

2 قاشق غذاخوری ماست، یک‌چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه و نیم گرم آرد را با هم ترکیب کنید، آن را 15 دقیقه روی صورتتان بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید.

این ترکیب نه‌ تنها  به طور طبیعی پوست را تمیز و سفت می‌کند، بلکه باعث می‌شود پوست صورتتان شفافیت و قابلیت ارتجاع بیشتری پیدا کند

4)  ماسک عسل و دارچین

یکی دیگر از روش‌های جوانسازی پوست در منزل، ماسک عسل و دارچین است. اگر جای جوش و آکنه روی صورت شما باقی مانده است، این ماسک به بهبود آن کمک زیادی می‌کند.

جوانسازی پوست صورت با اصلاح سبک زندگی

 مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست تاکید می کند. تا زمانی که سبک زندگیتان را اصلاح نکرده‌اید تمام روش‌های تهاجمی، شیمیایی و یا طبیعی‌ای که برای جوان نگه‌داشتن پوستتان استفاده می‌کنید، فایده‌ای نخواهند داشت.

با اصلاح سبک زندگی به خصوص اگر در سنین جوانی هستید تا مدت زمان زیادی پوستتان را شاداب نگه می‌دارید و در سنین بسیار بالاتر هم به روش‌های تهاجمی احتیاج پیدا نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که توصیه‌های زیر را جدی بگیرید.

1) خواب کافی

متاسفانه بسیاری از افراد بزرگسال از کمبود خواب رنج می‌برند. بدن برای اینکه بتواند انرژی خود را تجدید کند و سلول‌های خود را بازسازی کند، احتیاج به خواب کافی دارد. خواب کافی برای افراد بزرگسال چیزی بین 7 الی 9 ساعت است.

اگر زیر چشمانتان سیاه است. یا چشمانتان همیشه پف‌کرده به نظر می‌رسد. شاید زمان آن رسیده که به الگوی خوابتان نگاهی بیاندازید. شاید برای جوانسازی پوست در منزل، این روش از همه شیرین‌تر باشد. فقط کافی است به یک خواب عمیق فرو بروید!

می‌دانیم. ممکن است پیش خودتان فکر کنید سیاهی یا پف چشم به ژنتیک و مسائل ارثی برمی‌گردد، ولی مطمئن باشید اگر خواب منظم و یکسره داشته باشید، همان ژنتیک هم تاثیر خود را کمتر نشان می‌دهد.

2) عادت غذایی مناسب

هر چه قدر که رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید، پوست سالم‌تری دارید. اگر به میزان زیاد فست‌فود استفاده می‌کنید یا اینکه مواد غذایی متنوع را در وعده‌های غذایی‌تان قرار نمی‌دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پوستتان شفاف یا بدون جوش و لک به نظر برسد.

3) ورزش منظم

شاید باور نکنید، ولی ورزش بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید روی سلامت پوست شما تاثیر می‌گذارد. ورزش خون‌رسانی را در بدن افزایش می‌دهد که همین باعث شاداب‌تر شدن پوست می‌شود، میزان تعرق را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مواد سمی‌ای که پوست را کدر می‌کنند از بدن خارج شوند.

ورزش سطح ترشح هورمون‌ها را متعادل می‌کند، در نتیجه به افرادی که آکنه حاصل از ترشح نامناسب هورمون‌ها دارند، توصیه می‌شود برای کاهش آکنه‌هایشان ورزش کنند.

علاوه ‌بر ‌این، ورزش، به خصوص ورزش‌های هوازی باعث تقویت عضلات می‌شود، همین قوی شدن عضلات از شل شدن پوست، ایجاد سلولیت و چین و چروک جلوگیری می‌کند. با این حساب برای جوانسازی پوست صورت، ورزش کردن را به جای کرم‌های بسیار گران به روتین پوستتتان اضافه کنید.

4) نوشیدن آب

حتما اصطلاح «زیر پوست رفتن» را شنیده‌اید. آب واقعا نقش مهمی روی سلامت پوست دارد. به طور کلی تمام سلول‌های بدن ما برای اینکه عملکرد درستی نشان دهند باید حجم مناسبی از آب را دریافت کنند. سلول‌های پوستی هم از دیگر سلول‌های بدن مستثنی نیستند.

سخن پایانی

پامیشا در مقاله انواع پوست ؛ بهترین روش های جوانسازی و زیبایی پوست اشاره می کند. روش‌های تهاجمی مثل لیزر، بوتاکس، فیلر و غیره ممکن است برای مدتی از روند پیر شدن پوست جلوگیری کنند، اما این روش‌ها در نهایت موقتی هستند. و احتمالا خطراتی را هم به سلامتی داشته باشند.

بهتر است تا اندازه ای با روند پیری پوستمان کمی کنار بیاییم و آن را به عنوان بخشی از زندگی بپذیریم. در عین حال روند پیری را کنترل نماییم. می‌توانیم از روش‌های طبیعی و سالم برای کندتر کردن روند پیر شدن پوست کمک بگیریم و از روش‌های تهاجمی یا شیمیایی در حد تعادل استفاده کنیم.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان