تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن

تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن در پامیشا

تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن

سند سَفته یا سُفته یکی از انواع اسناد تجاری و در واقع چیزی شبیه به چک و پول نقد است. احتمالا تاکنون با سفته آشنا شده باشید. اما این سند تجاری قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد. که هرکسی در مورد آن ها اطلاعات کافی ندارد. صرف نظر از اینکه آیا دریافت سفته به عنوان ضمانت، کار صحیحی است یا خیر، اگر تا به عنوان یک کارمند یا کارگر در شرکت ها و واحدهای اقتصادی مختلف مشغول به کار شده باشید.می توانید. با پامیشا در مقاله تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن همراه شوید.

در این مقاله که کامل‌ترین تحقیق در مورد سفته و تعریف آن است، خواهیم گفت سفته چیست و نحوه صدور آن چگونه است. پس اگر می‌خواهید درباره قوانین و تعریف سفته و کاربرد آن بدانید با ما همراه باشید.

سفته بانکی چیست؟ سفته چه نوع سندی است؟

به طور خلاصه سند تجاری، سندی قابل معامله است. که در مقام دعوی و از نظر حقوقی قابل استناد باشد. لفظ سند از عبارت استناد گرفته شده است.

در پاسخ به عبارت سفته به زبان ساده چیست، باید بگوییم که سفته( که به اشتباه صفته/سفده/صفتع هم نوشته می‌شود) هم مثل چک و برات یکی از انواع اسناد تجاری است. سفته در معالات تجاری و بازرگانی کاربرد بسیار زیادی دارد و سندی است که تعهد می آفریند و صادر کننده آن باید وجه نوشته شده در این سند تجاری را پرداخت کند.

در واقع ریشه به وجود آمدن بیشتر اسناد تجاری به این علت است. که جا به جا کردن پول برای انجام معاملات کاری سخت و پرخطر بوده و هنوز هم کاری پرخطر است. البته این روزها سفته در بیشتر موارد حکم ضمانت را دارد. و در بیشتر موارد برای انجام معاملات از چک استفاده می شود.

سفته بانکی سندی است:

که به موجب آن امضاء کننده متعهد می‌شود. تا مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد او بپردازند. علاوه بر امضاء یا مهر متعهد باید مشخص کننده مبلغ تعهد شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

نکته مهم در مورد سفته این است. که این سند تجاری هنوز هم بعد از مدت زمان زیادی که از وجود آن می گذرد. جایگاهی شبیه به چک پیدا نکرده و حتی قوانین مربوط به سفته، نسبت به چک برای بسیاری از مردم ناشناخته است.

سَفته یا سُفته؟ کدام صحیح است؟

در مورد تلفظ این سند که اغلب به صورت، سَفته یا سُفته است هم باید بگوییم، با وجود اینکه در عرف از این سند تجاری با عنوان سُفته هم یاد می‌شود، اما سَفته عبارت صحیح است. (بر طبق فرهنگ دهخدا و عمید)

سفته در چه مواردی کاربرد دارد؟

برابر بررسی های پامیشا در مقاله تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن ، بطور کلی سفته در موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  1. برای پرداخت مبلغ بدهی در زمان و موعد مقرر که بین دونفر رد و بدل می‌شود
  2. جهت ضمانت وام که توسط فرد وام گیرنده به با بانک‌ها داده می‌شود
  3. جهت انجام تعهدات قراردادهای پیمانکاری و حسن انجام کار از پیمانکار گرفته می‌شود
سفته چیست؟ قوانین سفته و نحوه صدور آن در پامیشا

سقف سفته چقدر است؟

در هر برگ سفته اطلاعاتی در مورد سقف آن نوشته شده است مثلا سفته تا سقف 300.000.000 میلیون ریال. شما باید عددی معادل و یا کمتر از آن را در برگه سفته بنویسید. حتما مبالغ را به حروف نیز بنویسید تا امکان خطا کمتر شود.

همه چیز در مورد سفته + اصول و قوانین سفته

مهم‌ترین نکته در قوانین سفته این است که مبلغ تعهد داده شده، در سفته باید در تاریخ مشخص و یا حتی عندالمطالبه پرداخت شود.

سفته برای چیست؟

مبلغ ذکر شده در سفته تنها به کسی پرداخت می شود، که سفته در وجه او صادر شده و اگر بخش نام سفته خالی یا در وجه حامل ذکر شده باشد. مبلغ سفته به کسی تعلق می گیرد. که سفته در دست او باشد.

البته خوشبختانه سفته دارای سقف است. و برای مثال یک سفته ده میلیون ریالی تنها همین اندازه تعهد مالی به همراه دارد. امکان درج مبلغ دلخواه مانند چک در سفته وجود ندارد. برای رسیدن به مبلغ دلخواه باید به همان اندازه سفته تهیه کنید.

سفته و نحوه صدور آن

همانطور که در متن سفته چیست؟ معرفی مقررات و نحوه صدور آن ، توضیح دادیم. باید سفته را بخرید. در نحوه صدور سفته نیز باید یکسری موارد رعایت شود. تا سفته در مقام سند تجاری باقی بماند. در توضیحات حقوقی در مورد قوانین سفته معمولا عنوان می شود، که اگر نکات صحیح در صدور سفته رعایت نشود. سفته دیگر حکم یک سند تجاری را ندارد. و تنها یک سند عادی در نظر گرفته می شود. در این صورت دیگر مزایای اسناد تجاری شامل آن سفته نخواهد بود. در ادامه به مراحل صحیح صدور یک سفته اشاره می کنیم.

صدور سفته به چه شکل است؟ (مراحل صدور سفته)

  1. شرایط سفته چیست؟ نوشتن مبلغ مشخص
    علاوه بر محدودیتی که در مورد مبلغ سفته وجود دارد باید مبلغ مورد نظر که قطعا کمتر یا برابر با سقف سفته است در سفته درج شود. مبلغ سفته باید به حروف نوشته شود تا از سو استفاده از سفته جلوگیری شود.
  2. تاریخ صدور سفته چیست؟
    طبق قانون اسناد تجاری تاریخ صدور سفته نیز باید در آن ذکر شود، در غیر این صورت سند ارزش تجاری نخواهد داشت. تاریخ مورد نظر باید روز و ماه و سال را در بر داشته باشد و به حروف هم نوشته شود.
  3. نام گیرنده در سفته
    یکی دیگر از شرایط سفته، نوشتن نام گیرنده در سند است. به عبارتی نام گیرنده که به عنوان طلبکار تعهد مورد نظر شناخته می شود، در سفته نوشته شود. همانطور که توضیح دادیم اگر نامی در سفته ذکر نشود، هویت سفته در وجه حامل خواهد بود. برای امنیت بیشتر بهتر است حتما نامی در سفته نوشته شود.
  4. مهم‌ترین قانون سفته، تاریخ پرداخت سفته
    تاریخ پرداخت سفته را می توان مهمترین بخش از آن دانست. در صورتی که تاریخ پرداخت در سفته نوشته نشود، سفته در زمان حال قابل وصول و ادعا خواهد بود و شخص دارنده هر زمان می تواند برای دریافت مبلغ آن اقدام کند. بهتر است تاریخ پرداخت نیز شامل اعداد روز و ماه و سال (به عدد و حروف) باشد.
  5. امضا یا مهر صادرکننده سفته، کجای سفته باید امضا شود؟
    با درج مهر یا امضای صادر کننده سفته، تعهد وی در قبال این سند تجاری آغاز می شود. نکته مهم در مورد امضا یا مهر سفته این است که این مورد و همه مواردی که پیشتر گفتیم باید توسط صادر کننده در سفته ذکر شود.

قیمت سفته در سال 1402 چقدر است؟

در واقع می‌توان گفت قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی مشخص کرده و به تصویب می‌رساند. در سال ۱۴۰۲ به این صورت است که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، متقاضی سفته ۵۰۰ تومان باید پرداخت نماید. که در این مقاله سفته چیست؟ معرفی مقررات و نحوه صدور آن بیشتر آشنایی پیدا می کنید.

معرفی انواع سفته

سفته از این جهت دارای انواع مختلفی است. که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. البته به این موضوع اشاره کردیم. که در حال حاضر سفته، بیش از هر چیز برای ضمانت مورد استفاده قرار می گیرد. اما سفته در بسیاری از موارد برای پرداخت وام، تضمین حسن انجام کار، مطالبه دینی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. البته در نهایت همه این موارد با یک نوع سفته قابل انجام است. و انواع سفته با ظواهر مختلف در واقع وجود ندارد.

در ادامه مقاله تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن ، به برخی از مهمترین کاربردهای سفته اشاره می کنیم:

  1. پرداخت کالا در معاملات
  2. تضمین اجرای تعهدات
  3. تضمین پرداخت اقساط وام
  4. استخدام و حسن انجام کار

امکان انتقال سفته وجود دارد؟ قوانین سفته نویسی

باید به نکته بسیار مهمی در رابطه با سفته بپردازیم. آیا سفته هم مانند دیگر اسناد تجاری همچون چک قابلیت انتقال دارد؟

بله، در قوانین سفته در هر صورت امکان انتقال سفته وجود دارد. در صورتی که نامی در سفته ذکر نشده باشد راه انتقال آن این است. که حامل آن تغییر کند. سفته در دستان هرکس باشد. به او منتقل شده است. در صورتی که در سفته نامی هم ذکر شده باشد می توان آن را پشت نویسی کرد. و به شخص دیگری انتقال داد.

چگونه سفته بی اعتبار می شود؟

سفته ها می توانند تحت چند مورد بی اعتبار شوند.پامیشا در تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن تاکید دارد. با اطلاع داشتن از شرایط و مواردی که سفته تحت آن ها بی ارزش می شود، می توانید. از بسیاری از مشکلات حقوقی و قانونی خودتان رهایی پیدا کنید.

تاریخ و سر رسید

اولین نکته مربوط به نداشتن تاریخ و سر رسید است. اگر در سفته ای که می دهید و یا سفته ای که به شما می دهند، موعد بازپرداخت پول درج نشده باشد، سفته کاملا بی اعتبار می شود و نمی توانید از آن استفاده کنید.

درج مبلغ درست

اگر مبلغی که در سفته درج می شود به درستی انجام نشده باشد نیز می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. درج مبلغ درست هم شامل درج درست اعداد و حروف می شود و هم شامل آن می شود که مبلغی پایین تر از حد سفته را در آن بنویسید.

امضا

داشتن امضای فرد ارائه دهنده سفته بسیار مهم است. سفته های بدون امضا غالبا بی ارزش بوده و به همین دلیل نیز بهترین کار آن است که حتما امضای خوش خط و خوانا را در سفته ها نیز داشته باشید.

خط خوردگی

هر گونه خط خوردگی و یا افزودن توضیحات به سفته می تواند باعث شود که از ارزش سفته ها کم شود. به همین دلیل نیز حتما این نکته را رعایت کنید و در نظر داشته باشید که اگر خط خوردگی نیز در اعداد و ارقام سفته ها موجود باشد، نمی توانید سفته را نقد کرده و از آن استفاده کنید.

سفته چیست؟ قوانین سفته و نحوه صدور آن در پامیشا

سامانه الکترونیکی سفته چیست؟

خزانه داری کل کشور، طراحی و پیاده سازی سامانه سفته و برات الکترونیکی را در چارچوب پروژه خزانه‌داری الکترونیک با همکاری دستگاه‌های ذیربط و شبکه بانکی در دستور کار خود قرار داده است. ارائه خدمات سریع و دقیق به مردم و قطع زنجیره‌های واسطه در ارائه اوراق مذکور، جلوگیری از وقوع جرائمی مانند جعل و سوء استفاده‌های احتمالی از اوراق ذکر شده است. و اصالت و اعتباربخشی با امضای دیجیتال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌های عامل از جمله مزایای سفته و برات الکترونیکی عنوان شده است.

سفته الکترونیکی یکی از خدماتی است. که همسو با پیشرفت تکنولوژی به صورت آنلاین می‌توانید آن را دریافت کنید. در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ از سفته الکترونیک رونمایی شد. هم اکنون، می‌توانید سفته را به صورت آنلاین و غیر حضوری دریافت کنید. بنابراین دیگر نیازی به مراجعه به بانک و واحدهای فروش سفته نیست و بدون اتلاف انرژی، زمان و هزینه از فواید آن بهره‌مند شوید.

کاربرد سفته الکترونیکی

بیشترین کاربرد سفته الکترونیکی برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات است. اما در موقعیت‌های دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، سفته‌ی الکترونیکی ممکن است. برای تضمین کردن تعهد بین دو نفر رد و بدل شود. همچنین، سفته الکترونیکی در جایگاه تعهد کاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال، برخی از شرکت‌ها و صاحبان کار برای تضمین و تعهد کاری از کارمندان خود سفته دریافت می‌کنند. در حقیقت، کاربرد سفته الکترونیکی شبیه به سفته‌های کاغذی در گذشته است که بین افراد تبادل می‌شدند.

کاربرد دیگر این است که نیازی نیست تا ضامن شما، ویژگی‌های خاصی مثل کارمند بودن داشته باشد. یک فرد حقیقی معمولی هم می‌تواند به عنوان ضامن پشت سفته شما را امضا کند. برای مثال، یک فرد حقیقی با مشخصات واضح و کامل.

چرا از سفته الکترونیک استفاده کنیم؟

برخی از بانک‌ها، سفته‌های فیزیکی را ارائه می‌دهند. این در حالی است که اکثر افراد دریافت کننده سفته‌های کاغذی، با چالش محدودیت برگه‌های سفته روبرو هستند. به طور مثال، سفته‌ها در اعداد رندی مثل ۵ میلیون، ۱۰میلیون و یا ۲۰ میلیون تومان از رایج‌ترین ارقام سفته کاغذی هستند.

متقاضیانی که عدد رندی از سفته را لازم دارند، همواره با یک چالش بزرگ روبرو هستند. که تعداد برگ سفته‌ها را بیشتر از مقدار مورد نیاز خود خریداری کنند. اما با وجود سفته الکترونیک، دقیقا به همان اندازه مبلغی که نیاز دارید؛ می‌توانید آن را در وجه فرد و یا سازمان مربوطه صادر کنید. سایر مزیت‌های سفته‌ی الکترونیکی عبارتند از:

دریافت سفته الکترونیکی با سرعت بالاتری همراه است. (پس از ثبت درخواست، فورا سفته صادر خواهد شد.)
این سفته‌ها با یک شناسه یکتا قابل شناسایی هستند که مورد تایید بانک‌ها است. (ریسک جعلی بودن در صورت تهیه سفته از مبادی غیر رسمی را به هیچ عنوان ندارد.)
امکان پرداخت مبلغی بیشتر بابت هر برگ سفته به حداقل می‌رسد.

سفته الکترونیکی را از چه سایتی می توان دریافت کرد؟

اگر کسی بخواهد به صورت سنتی سفته خریداری کند. باید به بانک مراجعه کرده و به همان مقداری که در نظر دارد؛ سفته دریافت کند. علاوه بر این، بعضی از دکه‌های روزنامه فروشی هم این سفته‌ها را به فروش می‌رسانند. اما اگر خرید سفته الکترونیکی را ترجیح می‌دهید؛ به آی‌کاپ به‌عنوان معتبرترین اپلیکیشن و سامانه دریافت سفته الکترونیکی مراجعه کنید. برای این کار کافی است اپلیکیشن آی‌کاپ را در گوشی همراه خود نصب کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفته مورد نیاز خود را تهیه کنید.

سخن پایانی

همان طور که در تعریف سفته و معرفی مقررات و نحوه صدور آن ، توضیح داده شد. سفته ها امروزه یکی از مهم ترین اوراقی هستند. که به منظور ضمانت بین افراد رد و بدل می شوند. زمانی که اطلاعات کاملی را در خصوص انواع سفته داشته باشید. متوجه می شوید که استفاده از آن نیز راحت تر است. البته این مسئله را نیز در نظر بگیرید. که اگر اطلاعات شما از انواع سفته ها و همچنین روش های نگهداری و استفاده از آن ها کافی نباشد. ممکن است دچار مشکلات حقوقی بسیار زیادی شوید.

هم اکنون با دریافت سفته الکترونیکی بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران در اپلیکیشن آی‌کاپ، صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی را تجربه کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان