تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن

پامیشا در مقاله معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن شما را با دانستنی های آن آشنا می کند. چرخ خیاطی چیست؟

در جواب باید بگوییم. وسیله ای است. که به منظور دوخت انواع پارچه، چرم و مواد دیگر اختراع شده است. از زمان ابداع اولین چرخ خیاطی تا به امروز پیشرفت های زیادی در این صنعت رخ داده است. و در حال حاضر تقریبا در هر خانه ای یک چرخ خیاطی وجود دارد. و در واقع می توان گفت. در حال حاضر افراد بسیاری به خرید ، فروش و تعمیر چرخ خیاطی مشغول هستند. و آن را به عنوان یک کسب و کار برای خود انتخاب نموده اند. اولین چرخ خیاطی ها مکانیکی بودند. و با استفاده از نیروی دست کار می کردند. این نوع چرخ خیاطی به مانند دوخت دستی بود. با این تفاوت که سرعت آن بیشتر و کیفیت دوخت آن بهتر از دوخت به صورت دستی بود. قیمت چرخ خیاطی بسته به نوع چرخ خیاطی کاملا متفاوت است.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

تاریخچه چرخ خیاطی در جامعه ایرانی

همه ما تا حد زیادی به جایگاه ویژه چرخ خیاطی و اهمیت شغل دوزندگی واقف هستیم. اما ضروری است. که قبل از پرداختن به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها به انواع وسایل پرکاربرد و مفید به نحوه ورود آن به جامعه و مزایای ورود آن بیشتر آشنایی داشته باشیم.معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن تاکید دارد. ورود اولین چرخ خیاطی به ایران به دوران مظفرالدین شاه برمی گردد. هر چند که در روزهای اول ورود این دستگاه بسیاری از افراد موضع گیری خاصی در مورد خرید آن داشتند. و برخی بر این باور بودند. که چرخ خیاطی پارچه را می خورد. و از دوام و کیفیت پارچه می کاهد. اما به مرور از کارکرد این دستگاه راضی شدند. به گونه ای که یکی از وسایلی که از آن زمان تاکنون پایه ثابت خرید جهیزیه برای نوعروسان است. می توان به چرخ خیاطی اشاره کرد.

در واقع یکی از بزرگترین و مهمترین اختراعات بشر می توان به چرخ خیاطی اشاره کرد. که در صنعت مد و لباس انقلاب ایجاد کرده است. نیاز به چرخ خیاطی در هر خانه ایرانی احساس می شود. و می توان این محصول را یکی از وسایل ضروری در خانه عنوان کرد. در این مقاله سعی بر آن شده که به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها و تفاوت چرخ خانگی صنعتی و داخلی و کاربرد هر یک از آن ها بپردازیم.

با چرخ خیاطی چه چیزهایی می توان درست کرد؟

در یک مفهوم کلی از چرخ خیاطی برای دوختن قطعات پارچه با نخ به صورت مکانیکی استفاده می شود. که بسیار موثرتر از دوخت دستی است. از چرخ خیاطی می توان برای لحاف کاری نیز استفاده کرد، فرآیندی که در آن دو یا چند لایه پارچه به هم دوخته می شوند. و پارچه های چندلایه ضخیم تری مانند شلوار جین می سازند. اگر لباس پاره دارید، چرخ خیاطی می تواند آن را فوراً به حالت عادی برگرداند. همچنین طرح های گلدوزی یک اثر هنری است. و مورد قدردانی همه قرار می گیرد. و می توان از چرخ خیاطی برای ساخت چنین طرح هایی به راحتی استفاده کرد.

چرخ خیاطی می تواند. در ساخت کیف های ساخته شده از پارچه، چرم و سایر مواد مصنوعی استفاده شود.

تا وسایل مورد نیاز روزانه خود را با خود حمل کنید. محبوبیت محصولات چرمی در طول سال افزایش یافته است. و چرخ خیاطی می تواند. چنین محصولاتی مانند کیف پول چرمی، کاپشن، کفش، دستکش و حتی فضای داخلی خودرو را با استادی تولید کند. می توان از چرخ خیاطی برای دوخت روکش مبلمان با طراحی زیبا استفاده کرد و ظاهری دنج و زیبا به آن بخشید.

برای ساختن پرده های زیبا، بالش های تزئینی، رومیزی، وسایل آویز برای دیوار، لباس عروسک و دستمال سفره

که می توانید از آن ها برای تزئین خانه خود استفاده کنید، چرخ خیاطی به کارتان می آید. تقاضا از طرف شرکت های تولید کننده اسباب بازی های مخمل دار تولید می کند در حال افزایش است و چرخ خیاطی برای تولید چنین اسباب بازی هایی برای کودکان بسیار کاربردی است. چرخ خیاطی های صنعتی در صنعت پوشاک برای تولید انبوه لباس ها به شیوه ای کارآمد استفاده می شوند که سود بیشتری را برای تجارت به همراه دارد.

چرخ خیاطی را می توان برای قرار دادن لوازم جانبی در اقلام لباس مانند دکمه، یقه، سر آستین، یقه و غیره استفاده کرد.

با کمی مهارت و تجربه می توان از چرخ خیاطی برای درآمدزایی استفاده کرد و درآمد اضافی برای خود یا خانواده به ارمغان آورد. چرخ خیاطی همچنین به دوختن کلاه گیس ها کمک می کند تا موهای مصنوعی عالی به نظر برسد. برای درست کردن وسایل روتختی دنج که بتوانید در آن آرامش داشته باشید، می توان از چرخ خیاطی استفاده کرد.

همچنین می توان از چرخ خیاطی برای طراحی و ایجاد الگوها با سوراخ کردن یا به سادگی با نخ استفاده کرد

که سپس می توان آن را به اقلام انتخابی مانند لباس یا تزئینات اضافه کرد. افراد خلاق می توانند. با استفاده از چرخ خیاطی، صنایع دستی و هنری از پشم یا نخ بسازند.

برای ساخت کفش ‌های باکیفیت و راحت از چرم و سایر مواد مشابه که می ‌توانند برای مدت طولانی‌ تری دوام بیاورند، می‌ توان از چرخ خیاطی های مخصوص استفاده کرد. با استفاده از چرخ خیاطی می توان انواع مختلفی از روش دوخت را اعمال کرد. اینها عبارتند از دوخت کور، سجاف کردن، اهرم دوخت معکوس، دوختن، دوخت کششی، دوخت سوراخ دکمه و تعداد بیشماری دیگر را به راحتی بر روی پارچه های خود اجرا کرد. برای صحافی کتاب ها به هم، چرخ خیاطی می تواند کمک بزرگی باشد. ساخت لباس شنا، پارچه کودک و لباس زیر با استفاده از چرخ خیاطی می تواند یک سرگرمی عالی باشد و همچنین درامد خوبی برای کسب و کار شما می باشد.

همواره می توان اقلام لوکس مانند لباس عروس و کت و شلوارهای سفارشی را که توسط شرکت های خیاطی مختلف که در آن از چرخ خیاطی های مدرن استفاده می کنند، تهیه کرد

. برای ساخت جا بطری آب دستی برای حمل بطری آب با خود هر جا که می روید، از چرخ خیاطی استفاده می شود. برای تغییر لباس هایی که پاهای شما به اندازه کافی خوب نیست، چرخ خیاطی کمک بزرگی است زیرا می توان از آن برای کشش آن به اندازه بدن شما استفاده کرد. همچنین می توان از چرخ خیاطی برای تهیه کارت های پارچه ای برای رویدادهایی مانند عروسی، تولد و سایر مناسبت های مشابه استفاده کرد. از چرخ خیاطی می توان برای دوخت وصله های نظامی و دیگر منظور استفاده کرد. می توان از چرخ خیاطی برای ساخت گل های زیبا استفاده کرد. در ساخت محصولاتی مانند چتر از چرخ خیاطی استفاده می شود. تمامی این موارد بالا کارهایی هساتند که می توانید با چرخ خیاطی های مختلف انجام داد.

کاربرد و عملکرد چرخ خیاطی

توانایی صرفه جویی در هزینه را دارند. چرخ خیاطی به شما امکان می دهد. فعالیت های زیادی را انجام دهید. که زمانی مجبور بودید. برای داشتن دوزندگی لباس ها، هزینه های زیادی را بپردازید. در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن اشاره شده است:

  1. یکی دیگر از کاربردهای چرخ خیاطی این است. که می توانید. برای کودکان یا فرزندان خود اسباب بازی های نرم و توپر درست کنید.
  2. سپس می توانید. در عرض چند دقیقه طرح های نخی، ظریف یا پیچیده را روی پارچه های خود قرار دهید. این کارها ساعت ها با خیاطی دستی شما را می برد. و دستگاه خستگی چشم را که با ساعت ها دوخت با دست به وجود می آید. از بین می برد.
  3. سومین کاربرد این است که می توانید خلاق باشید و ملحفه های بسیار جالب، روتختی و موارد دیگر تولید کنید. استفاده از چرخ خیاطی به شما کمک می کند. تا از آبمیوه های خلاقانه و خلاقانه خود استفاده کنید. و به شما اجازه می دهد چیزهایی بسازید. که سال ها به آن ها افتخار خواهید کرد. و همچنین یک درآمد زایی خوب برای شما باشد.

تمام عملکردهای چرخ خیاطی، ماسوره ها، طرح نخ ها، دوخت ها و موارد دیگر، همه با هم کار می کنند تا مطمئن شوید که پارچه های شما مانند یک حرفه ای به نظر می رسند و کارها را آسانتر انجام دهید.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

بررسی انواع چرخ خیاطی در صنعت دوخت

در حال حاضر چرخ خیاطی ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • چرخ خیاطی خانگی
  • چرخ خیاطی صنعتی

در آغاز چرخ های خانگی ساخته شده بودند. که به مرور زمان با توجه به احساس نیاز به دستگاه های جدید تر ماشین دوخت های صنعتی تولید شدند. چرخ های خانگی و صنعتی از نظر عملکرد و کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند. در صنعت نساجی هر کس بایدمتناسب با کار خود چرخ مناسب را تهیه کند. پس در مرحله اول باید تفاوت یک ماشین دوخت صنعتی و خانگی را بدانید.که در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شوید.

چرخ خیاطی ها از نظر تکنولوژی نیز به دو دسته تقسیم می شوند:

مکانیکی و کامپیوتری (دیجیتالی)، ماشین دوخت های کامپیوتری آپشن های بیشتری نسبت به چرخ های ساده و مکانیکی دارند. و سرعت عمل بیشتری را نیز دارا هستند. در نتیجه قیمت بیشتری دارند.

تفاوت چرخ خیاطی خانگی و صنعتی

چرخ های خانگی مارشال و سینگر قدیمی (چرخ خیاطی های سیاه رنگ) هستند. و ازاین قبیل مدل ها که اکثرا آن ها را در خانه مادربزگ هایمان دیده ایم. دوختی ساده را اجرا می نمایند. و نحوه عملکرشان به صورت مکانیکی می باشد. اما ماشین دوخت های امروزی و چرخ های استوک ژاپنی، چرخ هایی همه کاره هستند.

که انواع دوخت های: ساده، زیگزاگ، پس دوزی، رفو، حاشیه دوزی، گلدوزی، دوخت جادکمه را اجرامی نمایند. و امکان نصب انواع پایه ها را دارا هستند. تا بتوانند کارایی بیشتری داشته باشند. این دسته از ماشین دوخت ها هم به صورت مکانیکی و هم به صورت الکترونیکی وجود دارند. که سِری های دیجیتالی دارای آپشن های بیشتری مثل : تعداد دوخت بیشتر، سوزن نخ کن اتومات می باشند.

ماشین دوخت خانگی دیگری که در بازار وجود دارد. سردوز می باشد. که لبه پارچه را با تیغ آرایش کرده و دوخت هفت و هشتی را اجرا می کند. که برترین سردوزهای خانگی به مدل های سنجاقک و پروانه معروف هستند.

تکنولوژی که پیشرفته شد. و مد مورد توجه قرار گرفت. در زمینه پوشاک و مبلمان نیاز به وجود چرخ هایی تخصصی احساس شد. تا به طور تخصصی فقط یک نوع دوخت را اجرا کنند. در نتیجه چرخ های صنعتی تولید و به بازار عرضه گشتند. که هریک فقط و فقط یک نوع دوخت را بر روی پارچه ایجاد می کنند.

در نتیجه باید بگوییم :

انواع چرخ حیاطی، بر اساس کاربرد به دو دسته صنعتی و خانگی طبقه‌بندی می‌شوند. چرخ خیاطی صنعتی از انواع چرخ‌هایی است. که تخصصی هستند. و هر دستگاه چرخ خیاطی مخصوص یک کار است. مثلا برخی از چرخ‌های صنعتی فقط راسته‌دوزی می‌کنند. و برخی دیگر فقط زیگزاگ می‌زنند. از طرفی، چرخ‌های خانگی برای استفاده خانگی است. و به تجهیزات و دوخت‌های مختلفی مجهز است. اما برای دوخت و دوز در حجم کم مناسب‌اند.که در ادامه معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن بیشتر آشنا می شوید.

پرکاربرد ترین چرخ خیاطی های صنعتی عبارتند از:

  1. راسته دوز
  2. سردوز
  3. میاندوز

و چرخ های تخصصی دیگری نیز مانند : مادگی دوز ، دکمه دوز ، الیک ، کابوئی ، بطر ، جیب فیلتو دوز ، نمادوز و… نیز وجود دارند .

تا اینجای مطلبمعرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن متوجه شدیم. که چرخ های خونگی تقریبا همه کاره هستند. و دوخت های متفاوتی را اجرا می کنند. اما ماشین دوخت های صنعتی تنها برای اجرای یک دوخت حرفه ای طراحی شده اند. و اندازه بزرگ تری دارند. و با قطعات مستحکم تری ساخته می شوند. چرخ های خانگی نمی توانند. حجم زیادی را بدوزند. چرخ های صنعتی برای سِری دوزی و کار توی کارگاه ها و کارخانه ها تولید شده اند. و دوخت مورد نظر را با دقت و کیفیت خیلی بالاتری اجرا می کنند.

برند های مطرح چرخ خیاطی خانگی شامل موارد زیر می باشد:

  • ژانومه
  • کاچیران
  • مارشال
  • سینگر
  • جانتک
  • برادر

برندهای با کیفیت و محبوب چرخ خیاطی صنعتی عبارتند از :

  • جک
  • نان بنگ
  • ژوکی
  • زوجی
  • برادر
  • تیپیکال
  • جویتا

بررسی انواع چرخ خیاطی های صنعتی

پامیشا در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن توضیح داده است. چرخ خیاطی های صنعتی از نظر نوع دینام به دو دسته تقسیم می گردند:

  • دینام بزرگ
  • دینام سرخود

نسل اولیه ماشین دوخت های صنعتی به صورت دینام بزرگ بوده است. که این دینام در زیر میز چرخ نصب شده اند. و به وسیله تسمه نیرو را به موتور اصلی انتقال می دهد. چرخ های دینام بزرگ یا همان کلاچ موتور صدا و لرزش زیادی دارند. حتی زمانی که چرخ روشن است. اما کار نمی کند. نیز صدا و لرزششان قطع نمی شود. و این قبیل ماشین دوخت ها کاملا مکانیکی بوده اند. و از نظر تکنولوژی آپشنی ندارند.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری چرخ های صنعتی دینام سرخود ( سروموتور ) تولید گشتند. که دینام در بدنه چرخ قرار گرفته است. و دارای کم ترین میزان صدا و لرزش هستند. تا حدی که حتی می توانید. در آپارتمان نیز ازشون استفاده کنید. ویژگی فوق العاده خوب دیگه چرخ خیاطی های صنعتی دینام سرخود مصرف بسیار پایین انرژی است. درواقع سروموتورها نسبت به موتورهای کلاچ دار 71 درصد مصرف برق کم تری دارند.

پچرخ خیاطی های صنعتی و تخصصی از نظر تکنولوژی نیز به ماشین دوخت های ساده، نیمه کامپیوتری، کامپیوتری و تمام کامپیوتری دسته بندی می شوند که آپشن هایشان در چرخ ها متفاوت است و در ادامه مطلب باهاشون آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

راسته دوز صنعتی چیست و چه انواعی دارد ؟

راسته دوزهای صنعتی جزء آن دسته از چرخ هایی هستند که در اکثر کارگاه ها دیده می شوند و بسیار پرکاربرد هستند و دوختی که اجرا می کنند به صورت یک خط مستقیم می باشد.

از راسته دوزها برای تولید پوشاکی مثل: شلوار، پیراهن، کت، مانتو، شومی، لباس زیر ، تیشرت و… کاربرد دارند. راسته دوزها از نظر نوع دوخت به دو دسته ظریف دوز و ضخیم دوز تقسیم می شوند.همچنین از نظر صفحه کاربر،کمپلت، شیطونک و نوع سوزن متفاوت هستند.

از راسته دوزهای صنعتی ظریف دوز برای دوخت پارچه های ظریف تا معمولی استفاده می شود. ضخیم دوز ها به طور حرفه ای برای دوخت پارچه هایی مانند جین کابرد دارند.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

بررسی انواع سردوز صنعتی و کارکرد هر کدام

سردوزهای صنعتی چرخ هایی هستند. که برای درز گرفتن و لبه دوزی مورد استفاده قرار می گیرند. سردوزها دارای یک تیغ می باشند. که لبه کار را جهت آرایش کار، برش می دهد. و همزمان به وسیله سوزن و قلاب کوک هایی هفت و هشتی اجرا می کند. این چرخ های صنعتی پر کاربرد در کارگاه های تولید مانتو ، شومیز و تریکو دوزی مورد استفاده قرار می گیرند که از نظر عملکرد به سه گروه: سه نخ، چهارنخ و پنج نخ تقسیم می شوند.

سردوز صنعتی سه نخ برای لبه دوزی و آرایش لبه های پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

از مدل 4 نخ علاوه بر آرایش لبه پارچه در جهت درز گرفتن نیز استفاده می شود. و حضورش در کارگاه های تولید مانتو، شومیز ، شلوار، لباس ورزشی،تیشرت و لباس زیر ضروری است. سردوز 5 نخ هم به دلیل اجرای دوخت محکم تر برای تولید لباس هایی با پارچه های ضخیم تر مثل لباس کار ،جین ، کت شلوار کاربرد دارد.که مقاله معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن توضیح می دهد.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی صنعتی میاندوز چه کاربردی دارد ؟

میاندوزهای صنعتی از آن دسته چرخ های پرکاربرد در زمینه تولید پوشاک هستند که برای پارچه های تریکو ، کشی جهت تولید تیشرت ، لباس زیر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

چرخ خیاطی های میاندوز پنج نخ هستند. و شما می توانید متناسب با کارتون ازشون به صورت 2 نخ / 3 نخ و 4 نخ هم استفاده کنید. میاندوزها بر روی پارچه دوخت راسته و زیر کار جهت استحکام بخشیدند، کوک های هفت و هشتی اجرا می کنند و از نظر تکنولوژی به دو دسته ساده و کامپیوتری گروه بندی می شوند، چرخ خیاطی های میاندوز ساده دارای آپشن های کنترل سرعت و مشخص کردن جایگاه سوزن هستند، میاندوزهای کامپیوتری نیز به سیستم پایه بلندکن و سرنخ زن اتومات مجهز می باشند و کار را برای اپراتور راحت ترو لذت بخش تر می کنند .

چرخ های صنعتی راسته دوز، سردوز و میاندوز جزء پایه های اساسی و ماشین دوخت هایی پرکاربرد می باشند. اما در صنعت دوخت و نساجی چرخ های صنعتی دیگری هم وجود دارد. که دارای عملکردی تخصصی هستند مثل: دوپایه، دوسوزن دو ماکو، کابوئی، 13 سوزنه، مادگی دوز، الیک، دکمه دوز

نکات بسیار مهم در خرید و معرفی انواع چرخ خیاطی

یکی از فاکتورهایی بسیار مهمی که در خرید چرخ خیاطی باید مورد استفاده قرار گیرد. خرید از مراکز معتبری است. که به صورت تخصصی به فروش چرخ خیاطی می پردازند. بسیاری از افراد در خرید این دغدغه را دارند. که در قبال هزینه ای که پرداخت می کنند. محصول مناسب و با کیفیتی را خریداری کنند.

پامیشا در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن توصیه می کند. از نکات بسیار مهمی که در خرید چرخ خیاطی باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی موارد زیر است. قبل از بررسی این موارد بایستی هدف از خرید چرخ خیاطی مشخص باشد. برای کارهای روزانه و خانگی و یا انتخاب برای کارهای تولیدی در صنعت و کارخانه:

  • سرعت موتور چرخ خیاطی
  • میزان صدا
  • تنوع دوخت
  • اندازه و وزن چرخ خیاطی
  • بودجه خرید چرخ خیاطی
  • گارانتی چرخ خیاطی از مهمترین موارد مهم در خرید چرخ خیاطی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع چرخ خیاطی صنعتی

همانطور که گفته شد، چرخ‌های صنعتی برای استفاده در کارگاه‌ها و کارخانه تولید می‌شوند. و به دلیل اینکه باید دوخت و دوزهای کاملا حرفه‌ای انجام دهند. قطعات و موتور آنها بسیار محکم و بادوام هستند. از انواع چرخ‌های صنعتی می‌توان به چهار مورد اصلی آن اشاره کرد:

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

1-چرخ خیاطی دارای صفحه کار تخت (Flat-bed)

انواع چرخ حیاطی، صنعتیاین نوع چرخ خیاطی دارای میل‌سوزن بلند و بسیار شبیه نوع استفاده شده در چرخ‌های خیاطی خانگی است. از این نوع چرخ در کارگاه‌های خیاطی برای دوختن دو تکه پارچه مسطح و دیگر کارهای آسان‌ استفاده می‌شود.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

2-چرخ خیاطی دارای صفحه کار استوانه‌ای (Cylinder Bed)

صفحه کار این چرخ دقیقا برعکس مدل مسطح آن و به شکل استوانه است. آنها مجهز به استوانه‌ای باریک و افقی هستند و پارچه، هنگام دوخت، دور آن قرار می‌گیرد. قطر این استوانه در چرخ‌های مختلف معمولا فرق می‌کند و از ۵ تا ۱۶ سانتی‌متر متغیر است. از این نوع چرخ‌های خیاطی برای دوخت کفش هم استفاده می‌شود.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

3-چرخ خیاطی Post-bed

این نوع چرخ خیاطی درون میز خیاطی که به یک موتور خارجی مجهز است، قرار می‌گیرد. این چرخ‌ها دارای ستونی عمودی هستند که روی صفحه کار تخت چرخ قرار دارد و طول آن از ۱۰ تا ۴۵ سانتی‌متر متغیر است. ماسوره‌، ماکو و پارچه پیش‌بر این چرخ درون این ستون عمودی قرار داد. این نوع چرخ مناسب متصل کردن علائم و نشانه‌ها روی لباس‌ها، دوخت چکمه و دستکش است.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

4-چرخ خیاطی بدون دسته (Off-the-arm)

این نوع چرخ، چندان رایج نیست و موقع دوخت، پارچه باید در امتداد محور ستون افقی قرار گیرد. این چرخ برای دوخت‌ودوز آستین‌ها و سرشانه‌های بدون درز مناسب است.

انواع چرخ خیاطی خانگی

چرخ‌های خیاطی خانگی برای استفاده در خانه و البته شخصی‌دوزی و در حجم کم تولید شده‌اند. پامیشا در انواع چرخ خیاطی صنعتی تاکید دارد. که بنابر عملکردشان در ۳ نوع متفاوت دستی، الکتریکی، کامیپوتری در بازار وجود دارند.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی دستی

چرخ خیاطی دستی، قدیمی‌ترین چرخ‌ خیاطی است که تولید شده‌ است. این نوع چرخ برای حرکت، به نیروی الکتریکی نیاز ندارد و با انرژی مکانیکی و به وسیله به گردش درآوردن دسته چرخ خیاطی والبته در برخی از مدل‌ها پدال پایی، کار می‌کند. بدنه این نوع چرخ از فلزات تولید می‌شود و می‌توانند هر نوع جنس پارچه از ظریف تا ضخیم را بدوزند. اما بهتر است از آن بیشتر برای پارچه‌های ظریف تا متوسط استفاده شود. اگرچه چرخ خیاطی دستی، در مقایسه با نوع الکتریکی و کامپیوتری از ویژگی‌های کمتری برخوردار است اما به دلیل دوام بسیار بالا، در بیشتر خانه‌ها کاربرد دارد.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی، یک موتور دارد. این موتور، نیروی به حرکت درآوردن سوزن چرخ را تامین می‌کند. البته این چرخ‌ها پدال پایی برقی دارند. و سرعت حرکت سوزن را با فشار دادن پدال پایی برقی می‌توان کنترل کرد. با استفاده از این نوع چرخ خیاطی برقی، کاربر می‌تواند با هر دو دست پارچه را بگیرد.

روی این چرخ‌ها، صفحه مدرجی قرار دارد. که با آن می‌توان انواع دوخت و طول کوک‌ها را تنظیم کرد. برخی از چرخ‌های خیاطی برقی به نخ‌قطع‌کن خودکار و جادکمه‌سوراخ‌کن خودکار مجهز هستند. در مقاله با این چرخ می‌توان از انواع و اقسام پارچه‌ها برای دوخت لباس استفاده کرد. همچنین کیفیت دوخت با این نوع چرخ‌ها بالاست.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی کامپیوتری

این نوع چرخ خیاطی مناسب افراد حرفه‌ای است که دوخت‌های پیشرفته انجام می‌دهند. این چرخ‌ها صفحه مدرج و دکمه‌ و شستی ندارند. آنها مجهز به صفحه نمایش LED یا LCD یا صفحه لمسی بزرگ هستند. نوع کوک‌های دوخته شده با این چرخ قابل برنامه‌ریزی است. صدها مدل کوک و دوخت را می‌توان در این نوع چرخ خیاطی ذخیره کرد. حتی هر دوختی را که با آن انجام دهید، می‌توانید ذخیره کنید تا در صورت لزوم از آن دوباره استفاده کنید. طرح‌های متنوع گلدوزی را هم می‌توانید با این چرخ خیاطی انجام دهید.

چرخ‌های خیاطی کامپیوتری پورت‌های USB دارند. و کاربر می‌تواند. با استفاده از کامپیوتر طرح‌های دوخت مورد نظر خود را آماده و به حافظه چرخ خیاطی منتقل کند. و بدین ترتیب الگوهای دوخت را شخصی‌سازی کند.

انواع چرخ خیاطی با ویژگی‌های خاص

علاوه بر چرخ‌های خیاطی صنعتی و خانگی که در مقاله معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن توضیح داده شد. چرخ‌های خیاطی دیگری هم تولید شد‌ه‌اند. که ویژگی و کاربردهای خاصی دارند.

چرخ خیاطی سردوز (Overlock)

این نوع چرخ خیاطی، برای دوخت کناره‌های پارچه به منظور پیشگیری از بیرون زدگی نخ و مرتب بودن کناره‌های لباس استفاده می‌شود. در برخی از آنها هنگام دوخت، لبه‌های پارچه به طور خودکار برش می‌خورند. و به همین دلیل لبه‌ها و درزهای ضخیم پارچه‌ها به سرعت و آسان دوخته می‌شوند. سرعت این چرخ‌ها بسیار بالا و از ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه متغیر است.

در این چرخ خیاطی از ۲ تا ۹ دوک نخ به طور همزمان استفاده می‌شود. و برای زدن کوک‌ها به چندین سوزن نیاز است. چرخ‌های سردوز بیشتر در کارهای صنعتی استفاده می‌شوند اما مصارف خانگی بسیاری هم دارند.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی با قابلیت گلدوزی

بسیاری از چرخ‌های خیاطی به امکاناتی چون گلدوزی هم مجهز هستند. اما چرخ خیاطی مخصوص این کار هم در بازار چرخ‌های خیاطی وجود دارد. با کمک این چرخ‌ها که اغلب از نوع کامپیوتری هستند، می‌توان بهترین طرح‌های گلدوزی را با سرعت بسیار بالا دوخت.

در حافظه چرخ‌های خیاطی گلدوزی کامپیوتری می‌توان طرح‌ها و الگوهای متفاوتی ذخیره کرد و هر زمان لازم بود، طرح دلخواه خود را روی پارچه و لباس گلدوزی کرد.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ‌های خیاطی جادکمه زن

اگرچه بیشتر چرخ‌های خیاطی امکان جادکمه زدن دارند. اما چرخ‌هایی تولید شده اند. که منحصرا مخصوص جادکمه زدن هستند. این چرخ‌های خیاطی طرح‌های مختلفی برای جادکمه زدن دارند.

معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن در پامیشا

چرخ خیاطی دو سوزنه

این نوع چرخ خیاطی دارای دو ماکو و سوزن است. و برای دوخت‌های تزئینی به کار می‌رود. هنگام دوخت با این چرخ خیاطی، دو ردیف از کوک نخ روی پارچه کنار هم قرار می‌گیرد.

چرخ خیاطی قابل حمل

این نوع چرخ خیاطی کوچک است. و با باتری کار می‌کند. و بهترین وسیله برای مسافرت است.

با این چرخ‌های خیاطی می‌توانید در سفر، درزهای شکافته شده لباس‌تان را به جای استفاده از سوزن و نخ، بدوزید. یا وقتی در مهمانی‌هایی مانند جشن تولد هستید، می‌توانید با استفاده از این نوع چرخ، تزئینات مورد نظرتان را آماده کنید. در واقع چرخ‌های خیاطی قابل حمل، بیشتر برای دوخت و دوزهای ساده در شرایط اورژانسی مناسب هستند.

طول عمر انواع چرخ خیاطی

چرخ‌های خیاطی کامپیوتری مدرن تا ۲۵ سال دوام دارند. و مشکل خاصی پیدا نمی‌کنند. چرخ‌های قدیمی و غیرکامپیوتری از این هم مقاوم‌تر بوده و دهه‌ها کار می‌کنند. برخی از چرخ‌های خیاطی دستی قدیمی، ۷۰ یا ۸۰ ساله هستند. و همچنان کار می‌کنند.پامیشا در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربردهای آن توصیه می کند. اگر می‌خواهید دوام چرخ‌تان بالا رود. دائما از آن مراقبت کنید. برای نگهداری چرخ حیاطی‌تان باید به موارد زیر توجه کنید:

۱. تمیز نگهداشتن چرخ خیاطی

گردوغبار دشمن ماشین‌آلات است. بنابراین تاجایی که می‌توانید چرخ خیاطی‌تان را از گردوغبار دور و آن را تمیز نگهدارید. در ضمن مراقب باشید قسمت ماکو را دایما از گردو خاک پاک کنید و هنگام دوخت، از نخ با کیفیت استفاده کنید. همچنین پس از دوخت لباس، کمی کرک و پرز درون چرخ و البته اطراف آن جمع می‌شود. می‌توانید کرک‌های داخل چرخ خیاطی را با جاروبرقی تمیز کنید. همیشه پس از هر بار دوخت، چرخ‌تان را کاملا تمیز کنید.

۲. تعویض مرتب سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ خیاطی پس از مدتی استفاده فرسوده و کند شده و باعث به هم پیچیده شدن نخ‌ها، دوخت نامرتب بخیه‌ها، کشیدگی در پارچه و در نهایت صدمه به چرخ خیاطی می‌شود. بنابراین پس از تمام کردن دوخت یک لباس، سوزن آن را عوض کنید. همچنین موقع دوخت لباس، به وزن و نوع پارچه توجه کرده و سوزن مناسب آن را انتخاب کنید.

۳. سرویس سالانه انواع چرخ خیاطی

هر سال باید تمام بخش‌های چرخ خیاطی‌تان را بررسی کنید. تا اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض دارد. عوض شود. و طول عمر چرخ خیاطی‌تان را بالا ببرید. سرویس چرخ را به دست تعمیرکارهای حرفه‌ای و آگاه بسپارید.

تعمیرکار ناشی، چرخ‌تان را خراب‌تر می‌کند. چرخ خیاطی مانند هر دستگاه دیگر به روغن‌کاری مرتب نیاز دارد. اگر با چرخ خیاطی خشک و بدون روغن مشغول کار شوید، نه تنها دوخت خوب و تمیزی نخواهید داشت، بلکه به قطعات مختلف چرخ خیاطی صدمه می‌زنید. روغن‌کاری مناسب، باعث روان بودن دوخت می‌شود. در ضمن حتما از روغن مخصوص چرخ خیاطی استفاده کنید. خرید روغن چرخ خیاطی با قیمت مناسب توجه. برخی از چرخ‌های خیاطی به بخش روغن‌کاری خودکار مجهز هستند و شما مجبور به روغن زدن دستی نیستید. اما باید مراقب باشید این بخش صدمه ندیده‌ باشد و کار خود را مرتب انجام دهد. امیدواریم با خواندن این مطلب، تا حد لازم انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی را شناخته باشید.

سخن پایانی

در این محتوا به معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها پرداخته شد. و همانطور که میدانید. یکی از وسایل ضروری برای هر خانه چرخ خیاطی است که در خرید آن باید یک سری نکات را در نظر گرفت که خرید مناسب و درستی صورت گیرد. چرخ خیاطی جزو وسایل کاربردی در هر خانه می باشد و با انتخاب درست می توان برای سالیان متمادی از آن استفاده کرد. بهتر است چرخ خیاطی خریداری شود که انواع پارچه ها را بدوزد. تنوع این چرخ خیاطی ها به دلیل تقاضای بالا برای خرید آن روز به روز بالا می رود اما بسته به نوع هدف می توان چرخ خیاطی که قابلیت های لازم را داشته باشد خریداری کرد.

با پیشرفت علم چرخ خیاطی دستی جای خود را به چرخ خیاطی برقی داد. که در مدت زمان کوتاهی می توان حجم زیادی از کارها را با استفاده از این نوع چرخ خیاطی برقی انجام داد. با پیشرفت علم و تکنولوژی امروزه شاهد چرخ خیاطی های کامپیوتری هستیم که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و می توانند از فناوری های روز دنیا بهره مند شوند و برای افراد مبتدی گزینه بسیار مناسبی است و کار با آن راحت می باشد. یک نوع دسته بندی دیگر در مورد چرخ خیاطی وجود دارد که در معرفی انواع چرخ خیاطی و کاربرد آن ها ضروری است به آن پرداخته شود.

_ Types of Sewing Machines

استایل الگانت چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان