تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

ویتامین A؛ فواید ویتامین A برای بدن

ویتامین A و فواید آن برای بدن در پامیشا

ویتامین A؛ فواید ویتامین A برای بدن

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و یک ماده مغذی مهم است که به وفور در سبزیجات زرد و نارنجی یافت می شود. به عنوان مثال، ماده مغذی اصلی هویج، بتاکاروتن (مسئول رنگ نارنجی هویج)، پیش ساز این ویتامین است. بررسی های کارشناسی با موضوع ویتامین A و فواید ویتامین A برای بدن نشان می دهد که ویتامین A به چشمان شما کمک می کند تا با تاریکی سازگار شوند، اما این ویتامین حیاتی و ضروری برای بدن نمی تواند فقط برای تو دید در شب بدهد یا نمی تواندوابستگی به لنزهای چشم شما را از بین ببرد، اما خوردن مقدار کافی از آن به سلامت چشم کمک می کند. از جمله خواص ویتامین A می توان به تولید و فعالیت گلبول های سفید، بازسازی استخوان و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

مجله پامیشا با هدف ارائه تعریف از ویتامین A و فواید و خطرات ویتامین A برای بدن در تلاش هست تا میزان مصرف روزانه و عوارض ناشی از کمبود یا دریافت بیش از حد ویتامین A توضیح نماید.

ویتامین A  و  فواید آن برای بدن در پامیشا

خواص ویتامین A برای پوست و مو

ویتامین A یک ماده شگفت انگیز است که زمانی که به مقدار مناسب در بدن وجود داشته باشد فواید شگفت انگیزی برای پوست و مو دارد، اما گاهی اوقات دریافت کافی از آن دشوار است. سبک زندگی مدرن ما و عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل محیطی به آرامی سطح این ویتامین را در طول روز کاهش می دهد و این کاهش غیر ضروری یکی از دلایل اصلی ناسالم شدن پوست و مو است. البته مکمل های مختلفی برای این ویتامین وجود دارد و کسانی هم هستند که در جذب این ماده غذایی در بدن خود دچار مشکل می شوند، اما بهتر است تا حد امکان کمبود این ویتامین از طریق غذا تامین شود. این به این دلیل است که استفاده از مکمل ها می تواند کمبود سایر مواد مغذی را بپوشاند و باعث مشکلات سلامتی شود.

برخی از مزایای ویتامین A عبارتند از:

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی و یک ماده مغذی مهم برای انسان است که در بسیاری از سبزیجات زرد و نارنجی یافت می شود.

ویتامین A؛ فواید ویتامین A برای بدن

1- سلامت چشم یکی از خواص ویتامین A است.

مطالعات علمی با موضوع ویتامین A؛ فواید ویتامین A برای بدن نشان داده که ویتامین A برای سلامت چشم بسیار مهم است، زیرا بخشی واقعی از ساختار خود چشم است. این ویتامین بخشی از رودوپسین (پروتئینی در چشم است که نور را جذب می کند) است. همچنین برای سلول های قرنیه ضروری است. یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A بینایی ضعیف در شب یا در تاریکی است زیرا چشم ویتامین A کافی برای رودوپسین ندارد. ماهیت ویتامین A به چشم کمک می کند تا نور را جذب کند. ناتوانی شدید می تواند منجر به نابینایی شود. با این حال، به یاد داشته باشید که ویتامین A بینایی را بهبود نمی بخشد. مصرف بیشتر به این معنی نیست که دیگر به عینک یا لنزهای تماسی نیاز ندارید.

2- رشد سلولی یکی از خواص ویتامین A است

ویتامین A برای رشد سلولی، رشد جنین و تشکیل اندام مهم است. دریافت ویتامین A کافی برای زنان باردار، نوزادان و کودکان بسیار مهم است، البته زنان باردار باید در مصرف بیش از حد این ویتامین احتیاط کنند زیرا باعث افزایش نقایص جنین در دوران بارداری می شود. قبل از استفاده از مکمل های ویتامین A با پزشک خود صحبت کنید.

3- خاصیت محافظت آنتی اکسیدانی ویتامین A

ویتامین های A، C و E به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که ویتامین A می تواند از سلول های بدن در برابر مواد سرطان زا، سموم و آسیب اکسیداتیو محافظت کند. تحقیقات نشان داده است که ویتامین A می تواند با سلول های سرطانی مبارزه کند. اگرچه این تحقیقات نقش ضد سرطانی ویتامین A را ثابت می کند، اما مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد مصرف زیاد ویتامین A خطر ابتلا به سرطان را کاهش نمی دهد. برخی مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات که منابع کاروتنوئیدها هستند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مرتبط است. با این حال، تحقیقات ارتباطی بین مصرف مکمل های ویتامین A و کاهش خطر ابتلا به سرطان پیدا نکرده است.

4- سلامت سیستم ایمنی یکی از خواص ویتامین A است

    مطالعات نشان داده است که ویتامین D و A نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارند. ویتامین A می تواند از راه های مختلفی در سیستم ایمنی بدن موثر باشد، از جمله: فعال کردن لنفوسیت ها (نوعی گلبول سفید که در سیستم ایمنی مهره داران نقش دارد)، کمک به تولید سلول های T و تولید آنتی بادی. کمبود این ویتامین می تواند باعث کمبود در پاسخ ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به عفونت شود.

    اگرچه کمبود ویتامین A در کشورهای توسعه یافته نادر است، اما کمبود خفیف ویتامین A می تواند در نوزادان و کودکان رخ دهد. کمبود این ویتامین در کودکان می تواند باعث مشکلات تنفسی و اسهال شود. کمبود خفیف ویتامین A در کودکان می تواند باعث مشکلات تنفسی و اسهال شود.

    ویتامین A  و  فواید آن برای بدن در پامیشا

    چه غذاهایی حاوی ویتامین A هستند؟

    اشکال اصلی ویتامین A در رژیم غذایی انسان از محصولات حیوانی، غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی می آید. کاروتنوئیدها به طور طبیعی در غذاهای گیاهی یافت می شوند. غنی ترین منابع رتینول عبارتند از: جگر ماهی تن، شیر، پنیر، تخم مرغ، غذاهای گیاهی حاوی کاروتنوئیدها، فرم آنتی اکسیدانی این ویتامین و قسمت هایی از بدن که آنها را در بدن تبدیل می کند. در صورت نیاز در رتینول

    میوه ها و سبزیجات غنی از کاروتنوئید عمدتاً نارنجی هستند و عبارتند از: کدو حلوایی، هویج، سیب زمینی شیرین، فلفل قرمز، طالبی، زردآلو، انبه منبع دیگر ویتامین A بتاکاروتن است.

    سبزیجات غنی از بتاکاروتن شامل سبزیجات برگ سبز مانند: بروکلی، اسفناج، سبزی خردل و منابع بتاکاروتن ویتامین A می باشد.

    چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند؟

    کمبود ویتامین A در آفریقا و آسیای جنوب شرقی رایج است، جایی که حدود 250 میلیون کودک پیش دبستانی از کمبود کاروتنوئیدها – رنگدانه های آلی زرد، نارنجی و قرمز تولید شده توسط گیاهان و جلبک ها – در رژیم غذایی خود رنج می برند. آنها گرفتند. عفونت های شدید، به ویژه آبله مرغان، علائم را افزایش می دهد. زنان باردار، مادران شیرده، نوزادان و کودکان خردسال بیشتر در معرض خطر کمبود هستند. فیبروز کیستیک و اسهال مزمن نیز می توانند خطر کمبود را افزایش دهند.

    افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود هستند عبارتند از: نوزادان نارس، نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه، زنان باردار و شیرده در کشورهای در حال توسعه، افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، افرادی که داروی کاهش وزن اورلیستات مصرف می کنند. اورلیستات توانایی بدن برای جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A را کاهش می دهد.

    عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A چیست؟

    اگر افراد ویتامین A بیش از حد آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها مصرف کنند، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار قابل تحمل دریافت این ویتامین بسته به سن متفاوت است

    مسمومیت با ویتامین A که به عنوان هایپرویتامینوز A نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که این ویتامین بیش از حد در بدن ذخیره شود و تنها با دوزهای بالای مکمل های غذایی رخ می دهد. علائم می تواند شامل اثرات روی سیستم عصبی، اختلالات کبدی، خستگی، ضعف عضلانی، تغییرات استخوانی و پوستی و غیره باشد.

    اثرات نامطلوب سمیت حاد و مزمن با قطع مصرف مکمل با دوز بالا از بین می رود. علائم اصلی مسمومیت ناشی از مصرف زیاد ویتامین A عبارتند از: تغییر رنگ پوست، تورم پوست دست و کف پا، ترک خوردن پوست انگشتان، پسوریازیس، درماتیت تماسی آلرژیک و تغییر رنگ پوست اطراف. پوست. خشکی چشم ها، لب ها، دهان و بینی که ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

    ویتامین A  و  فواید آن برای بدن در پامیشا

    مصرف زیاد و طولانی مدت ویتامین A می تواند منجر به موارد زیر شود:

    تغییرات در تشکیل استخوان

    سطح کلسترول بالا

    آسیب کبدی

    تغییرات سیستم عصبی منجر به سردرد، حالت تهوع و استفراغ می شود.

    در دوران بارداری، مصرف بیش از حد رتینول می تواند نوزاد را در معرض خطرات زیر قرار دهد:

    کام را بررسی کنید

    مشکلات قلبی

    میکروسفالی، هیدروسفالی مرطوب تر هاسن

    مشکلات مربوط به غده تیموس که گلبول های سفید را تولید می کند

    به یاد داشته باشید که بزرگترین خطر مصرف بیش از حد مکمل ها است. یک رژیم غذایی سالم و متعادل بعید است که منجر به سطوح سمی ویتامین A شود و باید بتواند مقادیر کافی از این ویتامین را بدون نیاز به مکمل ها تامین کند. مصرف زیاد رتینول در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی مانند هیدروسفالی می شود.

    ایزوترتینوئین یکی از عوامل مسمومیت با ویتامین A است

    یکی دیگر از علل احتمالی مسمومیت با ویتامین A استفاده از داروهای مبتنی بر رتینول است. ایزوترتینوئین (آکوتان) یکی از این نمونه ها است. پزشکان گاهی اوقات ایزوترتینوئین را برای آکنه های شدید تجویز می کنند. هرکسی که از این درمان استفاده می کند باید از مصرف مکمل های ویتامین A خودداری کند زیرا این دارو از مشتقات ویتامین A است.

    شرکت های آرایشی رتینول را به عنوان کرم ضد پیری پوست تبلیغ می کنند، اما به مردم نمی گویند که استفاده از درمان های موضعی رتینول می تواند سطوح ویتامین A را به سطوح بالا و سمی افزایش دهد. استفاده موضعی از این محصولات ممکن است اثرات نامطلوبی بر روی پوست داشته باشد، اگرچه این عوارض احتمالاً شدیدتر از مصرف بیش از حد خوراکی است، اما افراد باید از مصرف آنها در دوران بارداری خودداری کنند.

    علائم کمبود ویتامین A

    کمبود ویتامین A را می توان به صورت بالینی یا تحت بالینی تعریف کرد. Xerophthalmia طیفی از تظاهرات بالینی چشم ناشی از کمبود ویتامین A است. این موارد از مراحل خفیف شب کوری و لکه های Bitot تا مراحل بالقوه کور کننده خشکی قرنیه، زخم و نکروز (کراتومالاسی) است. مراحل مختلف خشکی دهان از اختلالات و شاخص های بالینی کمبود ویتامین در نظر گرفته می شود. شب کوری (مشکل یا غیرممکن بودن دید در نور) یکی از علائم بالینی کمبود این ویتامین است و در دوران بارداری در کشورهای در حال توسعه شایع است.

    شب کوری یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A است. در اشکال شدیدتر، کمبود این ویتامین باعث کوری از طریق خشک شدن بیش از حد قرنیه و در نتیجه آسیب به شبکیه و قرنیه می شود.

    کمبود ویتامین A با عوارض و مرگ و میر قابل توجهی در اثر عفونت های رایج دوران کودکی همراه است و مهم ترین علت قابل پیشگیری نابینایی دوران کودکی در جهان است.

    کمبود این ویتامین همچنین منجر به مرگ مادر و سایر پیامدهای منفی در دوران بارداری و شیردهی می شود. این همچنین توانایی مبارزه با عفونت را کاهش می دهد. حتی کمبود خفیف تحت بالینی نیز می تواند مشکل ساز باشد، زیرا می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به عفونت های تنفسی و اسهالی، کندی رشد و کندی رشد استخوان در کودکان شود.

    عوارض کمبود ویتامین A

    بدن نمی تواند ویتامین A را به تنهایی تولید کند، بنابراین باید از راه های دیگر از طریق رژیم غذایی تامین شود. اگر ویتامین A کافی از طریق رژیم غذایی خود دریافت نکنید، در خطر ابتلا به کمبود هستید. با گذشت زمان، این کمبودها می توانند عوارض جانبی زیادی از جمله مشکلات بینایی، کاهش ایمنی و مرگ ایجاد کنند. اما خوشبختانه کمبودهای خفیف این ویتامین بدون مشکلات طولانی مدت قابل درمان است.

    کمبود شدید این ویتامین در کشورهایی که شرایط اجتماعی-اقتصادی سختی دارند بسیار شایع تر است.

    عوارض ناشی از کمبود ویتامین A:

    1- خشکی پوست

    ویتامین A برای تشکیل و ترمیم سلول های پوست مهم است و به مبارزه با التهاب ناشی از برخی مشکلات پوستی کمک می کند. کمبود این ویتامین می تواند باعث اگزما (خارش مزمن پوست) و سایر مشکلات پوستی و التهاب شود. دریافت نکردن ویتامین A کافی می تواند باعث اگزما (خارش مزمن پوست) و سایر مشکلات پوستی و التهاب شود.

    2- خشکی چشم

    مشکلات چشم یکی از مهم ترین مشکلات مرتبط با کمبود ویتامین A است. در موارد شدید، کمبود ویتامین A می تواند منجر به کوری کامل یا مرگ قرنیه شود که با علائمی به نام لکه های بیتوت مشخص می شود. خشکی چشم یا ناتوانی در تولید اشک یکی از اولین نشانه های کمبود این ویتامین حیاتی است.

    3- شب کوری

    کمبود شدید ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود. مطالعات متعددی از شیوع شب کوری در کشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

    4- ناباروری و مشکلات دوران بارداری

    ویتامین A برای تولید مثل در مردان و زنان و برای رشد مناسب کودکان ضروری است. اگر در بارداری مشکل دارید، کمبود ویتامین A می تواند یکی از دلایل آن باشد. کمبود این ویتامین ضروری می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود.

    ویتامین A یکی از مواد مغذی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. از طرفی کمبود این ویتامین با سقط جنین نیز همراه است.

    5- تأخیر در رشد

    کودکانی که ویتامین A کافی دریافت نمی کنند ممکن است دچار توقف رشد شوند. زیرا این ویتامین برای رشد مناسب بدن انسان ضروری است. چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل ویتامین A به تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد مغذی می تواند رشد را بهبود بخشد. بیشتر این مطالعات بر روی کودکان کشورهای در حال توسعه انجام شده است.

    6- عفونت گلو و سینه

    عفونت های مکرر به خصوص در گلو یا قفسه سینه می تواند نشانه کمبود ویتامین A باشد.مکمل های این ویتامین می تواند به عفونت های دستگاه تنفسی کمک کند.

    7- بهبود ضعیف

    زخم زخم هایی که پس از جراحت یا جراحی به خوبی بهبود نمی یابند ممکن است با سطوح پایین ویتامین A همراه باشد. این ویتامین در تولید کلاژن، یکی از اجزای مهم پوست سالم، مهم است و می تواند پوست را به صورت خوراکی و موضعی تقویت کند.

    رایج ترین نوع ویتامین A خوراکی که برای درمان آکنه استفاده می شود ایزوترتینوئین یا آکوتان است. این داروها می توانند در درمان آکنه بسیار موثر باشند، اما می توانند عوارض جانبی از جمله تغییرات خلقی و نقص مادرزادی نیز ایجاد کنند.

    ویتامین A  و  فواید آن برای بدن در پامیشا

    توصیه های ویتامین A

    مکمل های ویتامین A می توانند به ترمیم و بهبود خشکی چشم، شب کوری و سایر عوارض ناشی از کمبود ویتامین A کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که ویتامین A با دوز بالا، بروز سندرم چشم خشک را در میان نوزادان و کودکانی که به مدت 16 ماه از این مکمل استفاده کرده بودند، تا 63 درصد کاهش داد.

    مصرف مکمل های این ویتامین در حین استفاده از این داروی موضعی سرطان، خطر عوارض جانبی دارو مانند خارش و خشکی پوست را افزایش می دهد.

    مصرف دوزهای بالای مکمل های ویتامین A می تواند باعث آسیب کبدی شود. ترکیب دوزهای بالای این مکمل ویتامینی با سایر داروها می تواند به کبد آسیب برساند.

    نحوه استفاده از ویتامین A

    ویتامین A به صورت خوراکی و موضعی تجویز می شود، اما بهتر است در مورد نوع و مقدار مصرف با پزشک خود مشورت کنید. مشخص نیست که آیا این مکمل های ویتامین فواید مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در غذا را دارند یا خیر.

    مصرف بیش از حد این ویتامین محلول در چربی می تواند مضر باشد و مصرف بیش از حد آن در دوران بارداری با نقایص مادرزادی مرتبط است. ویتامین A بیش از حد می تواند مضر باشد. حتی مقدار زیادی در روز

    ویتامین A یکی از ویتامین های مهم برای سلامت بدن است که کمبود آن تاثیر زیادی به خصوص روی چشم، پوست و مو دارد، اما دوز بالای آن نیز باعث مسمومیت می شود، بنابراین مصرف آن با نظر پزشک ترجیح داده می شود. نسخه. غذاهای زیادی در طبیعت وجود دارند که سرشار از ویتامین A هستند و با گنجاندن آن در رژیم غذایی می توانید چشمانی روشن، پوستی سالم و موهایی درخشان داشته باشید. آنها در گیاهان با برگ های سبز و نارنجی مانند سبزیجات و هویج و همچنین غذاهای حیوانی مانند ماهی و تخم مرغ یافت می شوند.

    استایل الگانت چیست؟

    استایل گنگ چیست؟

    استایل رترو چیست؟

    استایل تینیجری چیست؟

    روانشناسی لباس کودک

    پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان