تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد در پامیشا

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد

یکی از بازی‌های جذاب و البته پرطرفدار در دنیای امروز تخته نرد است. این بازی به‌خصوص در میان مردم خاورمیانه و آسیا محبوبیتی مثال زدنی دارد. بازی تخته نرد که امروزه به اشکال مختلفی وجود دارد. فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده است. طبق شواهد و نقل های مختلف این بازی به تمدن های کهن مثل ایران، روم، مصر و سومر بازمیگردد. این بازی شبیه ترین بازی به شطرنج است. که پامیشا برای آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد مطالعه این مقاله را پیشنهاد می کند.

این بازی بر اساس برخی شواهد تاریخی که در دست ماست. ابتدا بازی تخته نرد که توسط سلسله ساسانیان ابداع شده بود. سپس در طول زمان از ایران به کشورهای چین و هند برده شد. تاریخچه بازی تخته نرد به داستان پادشاه ایران و هندوستان باز می گردد. که سعی در اثبات هوش و ذکاوت خود بر دیگری داشتند. بیایید با تاریخچه این سرگرمی جذاب بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد در پامیشا

تاریخچه بازی تخته نرد

بعضی وقت ها نیاز است. که در سکوت بازی کنیم. به آرامش و تفکر بیشتری احتیاج داریم. از زمان های قدیم بازی های فکری رایج بوده است. وابستگی انسان ها به آنها مطرح بودند. در این مقاله می خواهیم شما را با یکی از جذاب ترین بازی های فکر و دو نفره آشنا کنیم. شاید شما هم یکی از طرفداران این بازی هیجان انگیز باشید.

«تخته نرد» یک بازی با قدمت تاریخی است. قدمت این بازی به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد در ایران بر می گردد. این بازی با ۳۰ مهره و دو تاس است. این بازی با نام های دیگری همچون «نیای تخت نرد» یا «شطرنج» نیز شناخته می شود.

جالب است بدانید. که پیش از این همه گمان می کردند. برخی ملزومات مورد استفاده این بازی ها و آثار آنها در گورستان سلطنتی در شهر بین النهرین پیدا شده است. همان عراق امروزی است.

در جاهای دیگری نیز از این نوع بازی های صفحه و مهره زیاد کشف شده است. مثلا حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش یک بازی در اشکال عقاب و عقرب، در حاشیه هلیل رود در جیرفت استان کرمان کشف شد.

در کاوش های دیگری که صورت گرفته است.

نمونه های دیگری از لوازم این بازی ها شناسایی شده است. در تپه سیلک کاشان واقع هستند.حتی در صخره های خارک در خلیج فارس می باشد. نیز کشف شده بود.

البته تعداد بیشتر و نمونه‌های کهن تر از ملزومات این نوع بازی‌های در ایران کشف شده است. البته در بین دیگر کشورهای کهن دنیا مانند چین، مصر و… وجود داشته است. در واقع همه این بازی‌های ابتدایی به گونه‌ای بودند که تعدادی سنگ یا مهره را در صفحه‌ای که دارای خانه‌هایی به تعداد مختلف بوده، جابه‌جا می‌کردند.

تاریخچه تخته نرد به کدام دوره ی تاریخی بر می گردد؟

تخته نرد یکی از بهترین و مهیج ترین بازی ها در دنیا می باشد. که از دسته بازی های فکری به حساب می آید. این نوع بازی از جمله ی قدیمی ترین انواع بازی ها نیز به شمار می رود. که قدمتی بالغ بر 5000 سال دارد. شاید برای شما نیز عجیب باشد که یک بازی که امروزه در بیشتر مناطق دنیا و از جمله کشور ایران طرفداران بسیار زیادی دارد. قدمتی در این حدود داشته باشد. در واقع می توان تاریخچه تخته نرد را مربوط به 3000 سال پیش از میلاد حضرت مسیح دانست.

براساس کاوش های تاریخی که در مناطق تاریخی ایران زمین بوده است. هم چنین در شهر سوخته نیز مطالعاتی انجام شده است. در نتیجه این بررسی ها این موضوع به اثبات رسیده است. که بازی تخته نرد که یک بازی اصیل و قدیمی ایرانی است. نزدیک به 5 هزار سال قدمت دارد. و در گذشته های بسیار دور از این نوع بازی برای سرگرمی استفاده می کردند. هر کدام از عناصر موجود در این بازی، بخشی از جهان هستی را به نمایش می گذارند. و نماد قسمت های مختلف جهان هستی هستند. در این مقاله آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد سعی خواهیم کرد. تا شما را با اجزاء و عناصر تخته نرد آشنا کرده و درباره ی هر کدام از آن ها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم.

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد در پامیشا

ابداع کننده بازی تخته نرد کیست؟

اما بهترین تخته نرد که کهن ترین آن نیز هست. در دوره ساسانیان بدست وزیری باهوش و دانا، به نام «بزرگمهر» ابداع شد.

در مورد تاریخچه تخته نرد باید بگوییم. که در زمان سلسله ساسانیان بود. که پادشاهی خسرو یکم به خسرو انوشیروان دادگر معروف بود. پادشاه وقت کشور هندوستان با نام دیورسام بزرگ برای اینکه خرد و دانایی ایرانیان را بسنجد. تا بتواند برتری خود را به اثبات برساند. همراه هدایایی نفیس شطرنجی با مهره هایی از یاقوت سرخ و زمرد و به همراه یک نامه و «تخت ریتوس» دانا، برای پادشاه ایران فرستاد. که در آن نامه به پادشاه ایران نوشت بود : «حال که شما شاهنشاه ما هستید. پس خردمندان ( دانایان ) شما از خردمندان ما برترند. پس شیوه بازی با این صفحه و مهره ها را برایمان بفرستید. یا اینکه بعد از آن باید برای ما ساو و باج بفرستید.»

بررسی کاوش های باستانی

شاه ایران ۴۰ شبانه روز زمان در خواست کرد. که در نهایت وزیری جوان به نام بزرگمهر توانست. بزرگمهر گفته است. که این صفحه به مانند یک جنگ طراحی شده است. یعنی دو رنگ مهره در مقابل هم قرار می گیرند. که هر کس داناتر و باهوش تر باشد. پیروز می شود.

بزرگمهر به پاس اردشیر یکم (اردشیر بابکان) ، بنیانگذار سلسله ساسانیان آن را نیوارد شیر به معنی اردشیر نجیب نام نهاد.

کتاب چترنگ نامک یکی از کتابهای بجا مانده از زبان پارسی میانه می باشد. که بزرگمهر در ابداع بازی تخته نرد از نمادهای گوناگونی که عموماً مربوط به باورهای زرتشتی است.

حال که با مطالعه آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد توانستید. با تاریخچه این بازی جالب و قدیمی آشنا شوید. می خواهیم اصطلاحات مهم آن را نیز به شما یاد دهیم. شاید شما هم اکنون ترغیب شدید. که یکی از این تخته نرد های زیبا و نفیس را بخرید و همین الان بازی را شروع کنید!

آشنایی با دانستنی های بازی تخته نرد در پامیشا

اصطلاحات مهم و اصلی بازی تخته نرد

در این قسمت با اصطلاحات و فلسفه تخته نرد، برای شروع یک بازی جدید و قدیمی آشنا می شویم.

  • کل تخته نرد را به کره زمین تشبیه کرده اند.
  • چهار قسمت تخته نرد به چهار فصل سال یعنی بهار، تابستان، پاییز و زمستان را نشان می دهد.
  • مهره های بازی که به دو رنگ سیاه و سفید هستند. از این تضاد رنگی مهره ها به روز و شب تعبیر شده است.
  • هر صفحه این بازی تخته نرد از ۲۴ عدد خانه تشکیل شده است. که نشانگر ۲۴ ساعت در شبانه روز یعنی یک روز است.
  • تعداد مهره ها ۳۰ عدد می باشد. که بیانگر۳۰ روز یک ماه است.
  • تعداد ۵ دست بازی نشانه پنج وقت شبانه روز می باشد.
  • در صفحه بازی هر طرف ۱۲ خانه دارد. این موضوع 12 خانه موجود به تعداد ۱۲ ماههای سال شمسی تعبیر شده است.
  • زمین بازی به آسمان شباهت دارد.
  • تاس به معنی بخت و اقبال ماست. چرخش تاس به معنی، گردش ایام چرخش افلاک و ستارگان است.
  • ابتدای بازی با مرتب کردن مهره ها شروع می شود. چیدن مهره ها در سر جای خودش در شروع نشانه آفرینش دنیاست.
  • هر مهره نشان یک انسان است. گردش هر مهره در بازی به معنی حرکت انسانها، یا به عبارتی بهتر زندگی کردن است.
  • در پایان خارج شدن هر مهره، از صفحه بازی نشانگر مرگ انسان است.

واقعا جالب بود. این بازی زیبا می تواند شما را در سیر گردش زندگی قرار دهد.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان