تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

انواع ویتامین K و خواص آنها

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

انواع ویتامین K و خواص آنها

انواع ویتامین K به گروهی از ویتامین ها تعلق دارد که نقش فعالی در لخته شدن خون دارند. K مخفف کلمه کواگولاسیون (کلمه آلمانی برای انعقاد یا فرآیند انعقاد) است. این ویتامین پروتئین لازم برای لخته شدن طبیعی خون را فعال می کند. زخم ها را بهبود می بخشد و از خونریزی بیش از حد جلوگیری می کند. به بسیاری از نوزادان برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد ویتامین K تزریق می شود، زیرا نوزادان با سطوح پایین این ویتامین متولد می شوند.این ویتامین فواید دیگری از جمله بهبود سلامت استخوان و قلب دارد.تمام این دانستنی ها را در بررسی کارشناسی با موضوع انواع ویتامین k و خواص آن توضیح خواهیم داد.

ویتامین K چیست؟

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است و انواع ویتامین k به دو شکل وجود دارد.

نوع اصلی آن فیلوکینون نام دارد که در سبزیجات سبز برگ مانند: کلم پیچ، کلم و اسفناج یافت می شود.

نوع دیگر مناکینون است که در برخی از غذاهای حیوانی و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. مناکینون همچنین می تواند توسط باکتری های موجود در بدن تولید شود.

انواع ویتامین k به ساخت پروتئین های مختلف کمک می کند که برای لخته شدن خون و استخوان سازی مهم هستند. پروترومبین یک پروتئین وابسته به ویتامین K است که به طور مستقیم در لخته شدن خون نقش دارد. علاوه بر این، استئوکلسین پروتئین دیگری است که برای تولید بافت استخوانی سالم به این ویتامین نیاز دارد. این ویتامین در سراسر بدن از جمله کبد، مغز، قلب، پانکراس و استخوان ها یافت می شود و به سرعت تجزیه شده و از طریق ادرار یا مدفوع دفع می شود. به همین دلیل، حتی با مصرف زیاد، به ندرت برای بدن سمی می شود که ممکن است با سایر ویتامین های محلول در چربی اتفاق بیفتد. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که در سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، کلم و اسفناج یافت می شود.

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است

که در سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، کلم پیچ و اسفناج یافت می شود. انواع ویتامین K چیست خواص آن کدامست؟ همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، دو نوع ویتامین K که بیشتر در رژیم غذایی ما یافت می شود شامل ویتامین K1 یا فیلوکینون و ویتامین K2 یا مناکینون است. از آنجایی که ویتامین K1 و ویتامین K2 به طور متفاوتی در بدن جذب می شوند و به روش های مختلف به بافت های بدن منتقل می شوند، می توانند اثرات متفاوتی بر سلامت شما داشته باشند.

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

ویتامین K1

ویتامین K1 در غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز، لبنیات و روغن های گیاهی یافت می شود. با این حال، به صورت تجاری برای درمان مشکلات مربوط به فشار خون بالا نیز تولید می شود. این ویتامین برای لخته شدن خون ضروری است. بدون این، کبد نمی تواند مولکول هایی تولید کند که خون را تثبیت می کند. بیشتر کمبود این ویتامین باعث خطر خونریزی می شود. دوز توصیه شده این ویتامین برای زنان 0.08 میلی گرم و مردان 0.12 میلی گرم در روز است.

ویتامین K2

ویتامین K2: این ویتامین توسط باکتری های روده از تبدیل ویتامین K1 ساخته می شود. ویتامین K2 در غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، پنیر، جگر، ماست و مکمل های غذایی یافت می شود. این ویتامین نقش مکمل ویتامین K1 که از طریق رژیم غذایی به دست می آید را ایفا می کند. این ویتامین مانند ویتامین K1 یک محرک پروتئینی است که به لخته شدن خون کمک می کند. این نوع ویتامین K به دلیل نقش مهمی که در حفظ انعطاف پذیری عروق دارد، شناخته شده است. این ویتامین پروتئینی به نام پروتئین ماتریکس GLA را فعال می کند که کلسیم را از شریان ها خارج می کند و در نتیجه از افراد در برابر فشار خون بالا محافظت می کند. این ویتامین در متابولیسم کلسیم نقش دارد و به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. بدون این ویتامین، کلسیم نمی تواند توسط پروتئین استئوکلسین جذب شود تا بعداً به ماتریکس استخوان متصل شده و تقویت شود. مقدار توصیه شده خاص برای این ویتامین مشخص نیست، اما در حال حاضر، حدود 180 تا 200 میکروگرم در روز کافی در نظر گرفته می شود.

ویتامین K3

ویتامین K3 (منادیون) شکل مصنوعی ویتامین K است که در آزمایشگاه تولید می شود. متاسفانه، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K3 مصنوعی با یکی از آنتی اکسیدان های طبیعی بدن، گلوتاتیون که می تواند آسیب سلولی را افزایش دهد، تداخل دارد. ویتامین K3 به دلیل لخته شدن خون می تواند باعث مسمومیت کبد، یرقان و کم خونی شود. بنابراین، این شکل از ویتامین K به عنوان مکمل غذایی به بازار عرضه نمی شود. ویتامین K3 شکلی از ویتامین K است که در آزمایشگاه تولید می شود و می تواند باعث مسمومیت کبد، زردی و کم خونی ناشی از گلبول های قرمز شود.

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

فواید ویتامین K چیست؟

ویتامین K فواید متعددی برای بدن انسان دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود. پیشگیری از بیماری هموراژیک در نوزادان: تزریق این ویتامین می تواند از خونریزی در نوزادان با سطوح پایین ویتامین K جلوگیری کند. درمان و پیشگیری از خونریزی در افراد مبتلا به پروترومبین پایین (پروتئین لخته کننده خون): سطح پایین پروترومبین می تواند ناشی از مصرف برخی داروها باشد. افراد با سطوح پایین این پروتئین ممکن است از ویتامین K خوراکی یا داخل وریدی بهره مند شوند.

پیشگیری از مشکلات خونریزی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین K و اختلالات روده ای: VKCFD یک اختلال ارثی است که در آن خون افراد در هنگام لخته شدن لخته یا لخته نمی شود. مصرف ویتامین K از راه خوراکی یا تزریقی می تواند به جلوگیری از خونریزی در افراد مبتلا به VKCFD کمک کند. معکوس کردن عوارض جانبی مکمل های وارفارین: وارفارین یک رقیق کننده خون است که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. مصرف ویتامین K می تواند اثرات مصرف بیش از حد وارفارین را معکوس کند و همچنین می تواند همراه با وارفارین برای توقف خونریزی استفاده شود.

پیشگیری از پوکی استخوان: پوکی استخوان باعث ضعیف شدن و شکستن استخوان ها می شود. برخی از انواع ویتامین K2 ممکن است به افزایش استحکام استخوان و کاهش خطر شکستگی کمک کند.

اما سایر مزایای بالقوه ویتامین K که شواهد کافی برای آن وجود ندارد، عبارتند از: بهبود استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، بهبود بقا در بیماران مبتلا به تالاسمی بتا (نوعی اختلال خونی). کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی در بیماران سرطانی، بهبود سلامت بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک، کنترل سطح کلسترول خون، کاهش بثورات پوستی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس و سرطان، کاهش تورم مفاصل در بیماران آرتریت روماتوئید، درمان. ترک و شکاف روی پوست

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

چه غذاهایی حاوی ویتامین K هستند؟

این ویتامین در بسیاری از غذاهایی که در رژیم غذایی خود داریم وجود دارد. سبزیجات سبز و برگ دار بهترین منبع این ویتامین هستند و در سایر سبزیجات، میوه ها، گوشت ها و غذاهای تخمیر شده نیز یافت می شود. در زیر لیستی از بهترین منابع این ویتامین برای شما آورده شده است.

1- اسفناج سبز و اسفناج تیره به عنوان بهترین منابع ویتامین ها، مواد معدنی و آهن شناخته شده اند. این گیاه سرشار از ویتامین K است، 100 گرم اسفناج خام حاوی 483 میکروگرم ویتامین K1 است. سعی کنید اسفناج خام بخورید. در غیر این صورت، برای جلوگیری از از دست دادن مواد مغذی، می توانید آن را حدود 1 دقیقه بجوشانید.

2- کلم پخته کلم پخته منبع عالی ویتامین های گیاهی است. یک فنجان کلم پیچ پخته می تواند 817 میکروگرم ویتامین K را تامین کند. برای تغذیه لذیذتر و بهتر می توانید آن را در 5 دقیقه مصرف کنید. کلم پیچ پخته یکی از بهترین منابع ویتامین های گیاهی است و بهتر است قبل از مصرف تا حدی آن را بپزید. کلم پیچ پخته یکی از بهترین منابع ویتامین های گیاهی است و بهتر است قبل از مصرف تا حدی آن را بپزید.

3- کلم بروکلی کلم بروکلی سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است. ایمنی بدن را تقویت می کند و رادیکال های آزاد خطرناک را از بین می برد. یک فنجان کلم بروکلی پخته حاوی 110 میکروگرم ویتامین K است، هنگام تهیه کلم بروکلی مراقب باشید که آن را زیاد نپزید، زیرا طعم و مواد مغذی خود را از دست می دهد.

4- کلم سبز کلم سبز منبع عالی ویتامین K، فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم است. خواص ضد التهابی دارد و به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. یک کلم سبز بخارپز حاوی حدود 836 میکروگرم ویتامین K است.

5- سبزیجات خردل این سبزی یکی از بهترین منابع این ویتامین است. برای بهترین نتیجه، به جای بخار آب برشته کنید تا برگ ها و ساقه ها آبکی و لطیف نشوند. یک فنجان خردل پخته شده حاوی 419 میکروگرم ویتامین K است.

6- برگ کلم برگ کلم سرشار از ویتامین C است. حاوی مواد مغذی گیاهی است که التهاب را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. ویتامین K موجود در این سبزی به کاهش کم خونی، مشکلات پوستی و کاهش سطح قند خون کمک می کند. حاوی 426 میکروگرم در هر فنجان شلغم پخته شده است. برگ شلغم سرشار از ویتامین K و ویتامین K غنی از مواد مغذی است که به کاهش التهاب و درمان مشکلات پوستی و کم خونی کمک می کند. برگ شلغم سرشار از ویتامین K و ویتامین K غنی از مواد مغذی است که به کاهش التهاب و درمان مشکلات پوستی و کم خونی کمک می کند.

7- ناتو ناتو یک میان وعده چسبنده و تخمیری است که در هر 100 گرم آن 1000 میکروگرم ویتامین K2 وجود دارد. این غذای ژاپنی از دانه های تخمیر شده سویا تهیه می شود. آجیل سرشار از پروبیوتیک است که به روده شما کمک می کند ویتامین K2 تولید کند. این غذاها همچنین منبع خوبی از فیبر و پروتئین هستند که هضم را آسان کرده و استخوان ها را سالم نگه می دارند.

8- گوشت بره سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین K2 است. 100 گرم گوشت بره حاوی 5.3 میکروگرم ویتامین K2 است این نوع گوشت استخوان های شما را تقویت می کند و متابولیسم استخوان را بهبود می بخشد

9- سس مایونز سس مایونز با سفیده تخم مرغ حاوی 197 میکروگرم ویتامین K2 است.این سس یک منبع سالم و بدون کلسترول از ویتامین E است که برای مو و پوست شما مفید است.

10- میسو یکی دیگر از غذاهای ژاپنی که از تخمیر لوبیا تهیه می شود میسو است. این غذا باعث افزایش رشد پروبیوتیک ها در روده و افزایش جذب مواد مغذی در بدن می شود. میسو یک غذای ژاپنی است که از تخمیر لوبیا تهیه می شود و باعث رشد پروبیوتیک ها در روده می شود. میسو یکی از غذاهای ژاپنی غنی از ویتامین K است که از تخمیر لوبیا تهیه می شود و باعث رشد پروبیوتیک ها در روده می شود. 11- کلم بروکسل مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل یک سبزی چلیپایی غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های C و K است. یک فنجان کلم بروکسل پخته شده حاوی 107 درصد از ارزش روزانه توصیه شده ویتامین C و 182 درصد از ارزش روزانه ویتامین K است. 219 میکروگرم

12- بامیه بامیه سبزی مورد علاقه جنوب است و منبع این ویتامین نیز می باشد. یک فنجان بامیه پخته شده حاوی 64 میکروگرم از این ویتامین است که بیش از نیمی از نیاز روزانه است.

13- مارچوبه مارچوبه یکی از بهترین منابع پری بیوتیک است. پری بیوتیک ها فیبرهای غذایی خاصی هستند که بدن ما قادر به ترشح آن ها نیست، اما یک اکسیر خوراکی برای باکتری های مفید روده هستند. مارچوبه نیز سرشار از این ویتامین است. هر فنجان حاوی 91 میکروگرم از این ویتامین است که 75 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند.

14- گلابی پیازی است با طعم معطر و برگهای نرم و خوراکی. این به طور گسترده در غذاهای ایتالیایی استفاده می شود و یک سبزی است که به طور گسترده در غذاهای مدیترانه ای استفاده می شود که ممکن است از سلامت قلب حمایت کند. این گیاه منبع خوبی از فیبر پری بیوتیک است و حاوی 55 میکروگرم ویتامین K در هر فنجان است.

15- سس پستو یا چاشنی تهیه شده از ریحان، روغن زیتون، مغز کاج و پنیر پارمزان است. همچنین می تواند حاوی سبزیجات دیگری مانند جعفری باشد. برخی از این مواد حاوی ویتامین K بسیار بالایی هستند، مانند ریحان و جعفری و همچنین آجیل کاج. یک اونس از آجیل کاج حاوی 15 میکروگرم از این ویتامین است. بر این اساس، یک چهارم فنجان سس پستو حاوی 95 میکروگرم ویتامین K است که تقریبا 80 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. پستو سس یا چاشنی سرشار از ویتامین K است و حاوی ریحان، جعفری و آجیل کاج است. پستو سس یا چاشنی سرشار از ویتامین K است و حاوی ریحان، جعفری و آجیل کاج است.

16- کیوی کیوی سرشار از ویتامین C و ویتامین E و بسیاری از مواد معدنی مهم است. این میوه دارای گوشت نرم و دانه های خوراکی کوچک است. یک فنجان کیوی حاوی 73 میکروگرم ویتامین K است که 60 درصد ارزش روزانه را تشکیل می دهد.

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

ویتامین K چه اشکالی دارد؟

این ویتامین به صورت قرص، کپسول، شربت و آمپول موجود است، اما مصرف آنها نباید بی رویه باشد و تحت نظر پزشک باشد.

بدن ما این ویتامین را با کمک باکتری های مفید روده می سازد. رژیم بارداری شما باید حاوی سطوح ایمن از مقدار مورد نیاز این ویتامین باشد. اهمیت این ویتامین در دوران بارداری با وزن مشخص می شود که معمولاً یک میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

شما باید به اندازه کافی از این ویتامین در رژیم غذایی خود داشته باشید، زیرا کمبود آن می تواند منجر به خونریزی مداوم شود. اگر در دوران بارداری از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید، احتمال کمبود ویتامین K در شما کمتر است زیرا بدن شما آن را از غذایی که می خورید دریافت می کند و در بدن شما تولید می شود. با این حال، اگر بدن شما به دلیل بیماری های خاص احساس خوبی نداشته باشد، ممکن است شما و کودکتان در معرض خطر باشید. اینجاست که مکمل ها می توانند کمک کنند.

علائم کمبود ویتامین K چیست؟

علائم کمبود این ویتامین عبارتند از: خونریزی زیاد به دلیل بریدگی، زخم، تزریق یا سوراخ شدن، کبودی آسان در نقاط مختلف بدن، خونریزی شدید قاعدگی، اما کمبود این ویتامین در کودکان متفاوت است. نوزادان تا زمانی که شروع به خوردن غذاهای معمولی کنند، که معمولا حدود چهار تا شش ماه پس از تولد است، دچار کمبود ویتامین K هستند. علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین K در کودکان باشد عبارتند از: کبودی به خصوص در اطراف سر یا صورت، خونریزی در اطراف ناف، بینی و دهان، ترشحات ناشی از ختنه و در محل تزریق، ممکن است سفیدی ظاهر شود. در ناحیه ای که لثه کودکان با پوست تیره مشهود است، حداقل سه هفته پس از تولد، پوست و چشم زرد رنگ ظاهر می شود. این نوع زردی با زردی نوزادی متفاوت است که معمولا بعد از هفته دوم زندگی از بین می رود. مدفوع خونی، تیره یا چسبنده مانند قطران خون در ادرار یا استفراغ تحریک پذیری تحریک پذیری خستگی یا خواب آلودگی بیش از حد

انواع ویتامین K و خواص آنها در پامیشا

کمبود ویتامین K در نوزادان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. کمبود ویتامین K در نوزادان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

در نهایت باید گفت که ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که بدن آن را در بافت چربی و کبد ذخیره می کند. این ویتامین به دلیل نقشش در لخته شدن یا انعقاد خون شناخته شده است. ویتامین K همچنین نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. افراد به ندرت دچار کمبود این ویتامین می شوند زیرا علاوه بر اینکه در سبزیجات سبز رنگ وجود دارد، توسط انواع باکتری های روده نیز ساخته می شود. کمبود این ویتامین می تواند در روند انعقاد خون اختلال ایجاد کند و منجر به خونریزی بیش از حد شود. اگر در مورد کمبود این ویتامین در بدن خود شک دارید، می توانید با یک آزمایش ساده از آن مطمئن شوید. توصیه می کنیم از مصرف بی رویه این مکمل ها پرهیز کنید و حتما این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید.

استایل الگانت چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان