تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

بادام درختی و خواص بینظیر آن

بادام درختی و خواص بینظیر آن در پامیشا

بادام درختی و خواص بینظیر آن بر سلامتی و تندرستی

 بادام یکی از مغز های پرخاصیت است که دارای پروتئین، فسفر، آهن، قند، ویتامین A، پتاسیم و کلسیم می باشد.مصرف مداوم بادام درختی می تواند. به حفظ سلامت قلب، استخوان ها، دندان ها، مغز، پوست و مو کمک کند و همچنین به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می کند. پامیشا در مقاله بادام درختی و خواص بینظیر آن شما را ببشتر آشنا می کند.

بادام درختی چیست؟

بادام گونه‌ای از درختان بومی ایران و کشورهای اطراف آن است، اما به طور گسترده در مناطق دیگر کشت می‌شود. درحقیقت بادام نام بذر خوراکی و پرکشت این درخت است. گونه Prunus آن را با هلو در زیردسته Amygdalus طبقه‌بندی می‌کنند. این‌گونه از دیگر تیره‌های فرعی آن توسط شیارهای روی پوست‌اش که دانه را احاطه کرده متمایز می‌شود.

در حقیقت بادام جزو آجیل‌ها به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت‌هایی است. که دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت هستند. و دانه در درون آن‌ها قرار می‌گیرد.

مغز بادام با شکستن این پوست به دست می‌آید. بادام به صورت مغزشده یا همراه با پوست برای خرید در دسترس است. بادام بلانچ شده مغز بادامی است. که با آب داغ پوست نازک آن نرم و سپس برداشته شده‌است.

بادام درختی و خواص بینظیر آن در پامیشا

درخت بادام چیست؟

بادام درختی برگریز است. ارتفاع آن به ۴ تا ۱۰ متر و قطر یک تنه آن تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. شاخه‌های جوان ابتدا سبز هستند. و در معرض نور خورشید به رنگ بنفش در می‌آیند. سپس در سال دوم خود خاکستری می شوند. برگ‌ها ۸ تا ۱۳ سانتی‌متر طول دارند، دارای حاشیه دندانه‌دار و دمبرگ ۲.۵ سانتی‌متری می‌باشند.

گل‌های آن سفید تا صورتی کم‌رنگ با قطر ۳ تا ۵ سانتی‌متر و با پنج گلبرگ می‌باشد. این گلبرگ‌ها به صورت منفرد یا جفت رشد می‌کنند. و در اوایل بهار قبل از برگ‌ها ظاهر می‌شوند. بادام در آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان های ملایم و مرطوب بهترین رشد را دارد. دمای مطلوب برای رشد آنها بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. جوانه‌های درخت بادام برای بیدارشدن از خواب به ۲۰۰ تا ۷۰۰ ساعت ماندن در سرمای زیر ۷.۲ درجه سانتیگراد نیاز دارند.

بادام در سال سوم پس از کاشت به بار می‌نشیند. درختان پنج تا شش سال پس از کاشت به ظرفیت نهایی خود می‌رسند. میوه درخت بادام در پاییز ۷ تا ۸ ماه پس از گلدهی می‌رسد.

بادام درختی و خواص بینظیر آن در پامیشا

آشنایی کامل با میوه بادام

طول میوه بادام ۳.۵ تا ۶ سانتی‌متر است. از نظر گیاه‌شناسی بادام یک آجیل به حساب نمی‌آید، بلکه شفت (میوه آلویی) می‌باشد. این میوه دارای یک پوشش بیرونی و گوشتی، مانند آلو و گیلاس است. در یک پوشش سخت ضخیم، چرمی و سبز خاکستری که بدنه نامیده می‌شود. قرار دارد. در داخل بدنه پوسته‌ای مشبک، سخت و چوبی قرار دارد. درون پوسته، بذر خوراکی قرار دارد که معمولاً مغز بادام خوانده می‌شود.

به طور‌کلی تنها یک دانه در این‌جا وجود دارد. ولی گاهی اوقات دو دانه نیز در آن موجود است. بعد از رسیدن میوه، پوست آن شکاف می‌خورد. و از پوسته سخت آن جدا می‌شود. سپس میوه از درخت به زمین می‌افتد. که در مقاله بادام درختی و خواص بینظیر آن توضیح داده شده است.

خاستگاه و تاریخچه بادام درختی

بادام بومی ایران و کشورهای اطراف آن است. در دوران باستان بادام توسط انسان‌ها در امتداد سواحل مدیترانه به شمال آفریقا و جنوب اروپا گسترش یافت. سال‌های اخیر نیز راه خود را به سایر نقاط جهان به ویژه کالیفرنیا واقع در ایالات متحده باز کرد. نوع وحشی بادام در مناطقی از شام رشد می‌کند.

اهلی شدن بادام با انتخاب نوع شیرین آن از انواع تلخ‌اش توسط انسان آغاز شد. مشخص نیست که کدام یک از اجداد وحشی بادام، گونه اهلی آن را ایجاد کرده است. به احتمال زیاد ممکن است که گونه Prunus Fenzliana از اجداد وحشی بادام باشد. علت این احتمال تا حدی به این دلیل است که این‌گونه بومی ارمنستان و آذربایجان است. این نقطه جایی است که ظاهرا بادام اهلی شده‌است. گونه‌های بادام وحشی توسط کشاورزان اولیه، ابتدا به صورت ناخواسته و در انبارهای زباله و سپس تعمداً در باغ‌های آنان پرورش داده‌شد.

فواید بادام درختی

بادام درختی (Almond) که به ارژن نیز مشهور است، به دو صورت بادام تلخ (Bitter Almond) و بادام شیرین (SweetAlmond) در طبیعت وجود دارد‌. بادامِ درختی طبعی گرم و تر داشته است. از مواد معدنی، ویتامین و دیگر مواد مغذی فراوانی تشکیل شده است. ترکیبات و ارزش غذایی بالای بادام درختی باعث شده است. که مصرف آن علاوه بر تأمین سلامتی و شادابی بدن انسان، در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد.

بادام شیرین به دو شکل خام و بو داده به عنوان آجیل مصرف می‌شود. همچنین نوع خام آن برای تهیه آرد، روغن، سس سالاد، کره و شیر به کار برده می‌شود.

ترکیبات و ارزش غذایی بادام درختی

جالب است. که حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از بادام شیرین و ۴۰ تا ۴۵ درصد بادام تلخ را روغن تشکیل می‌دهد. این روغن نه تنها مضر نبوده بلکه خواص درمانی زیادی داشته و در لوسیون‌ها و کرم‌های آرایشی جایگاه ویژه‌ای دارا است. علاوه بر این ۲۵ درصد بادامِ درختی شامل یک مواد سفیده‌ای و دپاستازی به نام امولسین، صمغ، قند، موسیلار و مواد معدنی است.

به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم بادامِ درختی خشک مواد زیر وجود دارد:

  • آب                         ۴/۷ گرم
  • انرژی                     ۵۹۸ گرم
  • پروتئین                   ۱۸/۶ گرم
  • روغن اشباع نشده      ۵۴/۲گرم
  • نشاسته                  ۱۹/۵گرم
  • کلسیم                  ۳۲۰ میلی‌گرم
  • فسفر                 ۵۰۰میلی‌گرم
  • آهن                   ۴/۷ میلی‌گرم
  • پتاسیم                ۷۷۰ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۱       ۰/۲۵ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۲        ۰/۹ میلی‌گرم
  • ویتامین ب ۳         ۳/۵ میلی‌گرم

ارزش غذایی بادام درختی

اشاره شد. که ترکیبات و مواد تشکیل‌دهنده بادامِ درختی ارزش غذایی فراوانی داشته و می‌تواند. بخش زیادی از مواد و انرژی مورد نیاز بدن انسان را تأمین نماید. به طوری که هر ۱۰۰ گرم بادامِ درختی مقادیر زیر در بر می‌گیرد:

کالری : ۵۷۶

چربی : ۴۹ گرم

پروتئین : ۲۱ گرم

کربوهیدرات : ۲۲ گرم

فیبر : ۱۲ گرم

قند : ۳.۹ گرم

تأثیر پروتئین و ویتامین E در بادام

یکی از مهم‌ترین خواص بادام درختی برای چاقی صورت، داشتن مقادیر بالای پروتئین است. که به حجیم شدن عضلات صورت کمک می‌کند. علاوه بر این، بادام حاوی ویتامین E است. که خون‌رسانی به پوست را بهبود می دهد. درخشان و شاداب به نظر رسیدن آن کمک می‌کند.

بادام درختی و خواص بینظیر آن در پامیشا

مهمترین خواص بادام درختی:

بادام درختی را دارای فواید و خواص شایانی برای سلامتی بدن نموده است. اما این خواص برای برخی از گروه‌های خاص بیشتر به چشم می‌آید.

1. غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

در بدن ما مولکول‌های ناپایداری بنام رادیکال‌های آزاد وجود دارند. میزان زیاد این مولکول‌ها می‌تواند. به بافت سلول‌های بدن آسیب می زند. و باعث افزایش ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و افزایش سرعت پیری در بدن شود. بادام درختی منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. که البته اکثر آن نیز در پوسته‌ی قهوه‌ای رنگ مغز بادام درختی جمع شده‌اند. بررسی‌هایی که در مورد اثرات آنتی‌اکسیدانی بادام درختی انجام شده است. نشان می‌دهد. افرادی که در مدت زمان معینی روزانه بادام درختی مصرف کرده‌اند. بعد از مدتی میزان استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدنشان به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

همچنین، بادام درختی حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. که نوعی آنتی‌اکسیدان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند. مصرف بیشتر ویتامین E با ریسک کمتر بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر مرتبط است.

 2. کنترل سطح قند خون

بادام درختی و به طور کلی آجیل‌ها دارای مقادیر کمی کربوهیدرات هستند. از طرف دیگر این خوردنی‌های جذاب، میزان زیادی پروتئین و چربی‌های سالم و فیبر دارند. به همین دلیل، برای افرادی که قند خون بالایی دارند. به ویژه افراد مبتلا به دیابت، مصرف آجیل و بادام درختی در برنامه غذایی می‌تواند. بسیار مفید باشد. مزیت دیگر خوردن بادام درختی، مقدار زیاد منیزیم موجود در آن‌ها است. منیزیم در بسیاری از فرایندهای شیمیایی بدن نقش دارد. که تنظیم قند خون نیز یکی از این فرآیندهاست.

 3. تنظیم فشار خون

همانطور که پیشتر اشاره کردیم. منیزیم عنصری مهم در تنظیم قند خون است. تحقیقات نشان می‌دهند. که نقش منیزیم در بدن فقط به تنظیم قند خون محدود نمی‌شود. کمبود آن در بدن ارتباط زیادی با فشار خون دارد. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی در بروز حملات قلبی، سکته و نارسایی کلیه است. خوردن بادام درختی و گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه راه خوبی است. برای تنظیم فشار خون در یک سطح متعادل می باشد.

4. کاهش کلسترول منفی خون

بسیاری از غذاهایی که امروزه مصرف می‌کنیم پرکالری هستند. می‌توانند میزان کلسترول‌های مضر خون را افزایش دهند. افزایش کلسترول بد می‌تواند. به نوبه‌ی خود با ریسک بروز بیماری‌های قلبی مرتبط باشد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد. مصرف روزانه‌ی بادام درختی می‌تواند. میزان کلسترول بد را به طور چشمگیری پایین می آورد. و در عین حال، سطح کلسترول خوب را در بدن حفظ می‌کند.

5. کاهش ریسک سکته‌ قلبی

میزان زیاد کلسترول بد می‌تواند. باعث اکسیده شدن آن و انسداد رگ‌های خونی شود. این مسئله نیز می‌تواند. ریسک بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. مصرف بادام درختی علاوه بر کاهش میزان کلسترول بد خون می‌تواند. از اکسیده شدن آن در بدن جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل که به میزان زیاد در پوسته‌ی قهوه‌ای بادام درختی وجود دارند. می‌توانند با اثرات اکسیده شدن کلسترول‌های بد مبارزه کنند. بنابراین، مصرف روزانه‌ی بادام درختی می‌تواند. ریسک بروز بیماری‌های قلبی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

6. ایده‌آل برای دوران رژیم غذایی

به طور کلی می‌توان گفت آجیل‌ها گزینه‌ی مناسبی برای رژیم غذایی افرادی هستند که می‌خواهند. وزن اضافی خود را کم کنند. برای نمونه بادام درختی دارای میزان کربوهیدرات کمی است. و در مقابل مقادیر زیادی فیبر و پروتئین دارد.

خوردن فیبر و پروتئین باعث ایجاد حس سیری در فرد می شود. به این صورت، مانع از پرخوری می‌شود. همچنین، تمام چربی موجود در بادام درختی جذب بدن انسان نمی‌شود. این مساله به این خاطر است. که بخشی از این چربی در دیواره‌ی فیبری بادام درختی باقی مانده و در زمان هضم جذب بدن نمی‌شود. بررسی‌هایی که در خصوص زنان دارای اضافه وزن انجام شده نشان داده است. که گروهی از این زنان که به طور روزانه در رژیم غذایی خود بادام درختی مصرف کرده‌اند. نسبت به افرادی که از این آجیل استفاده نکرده‌اند، کاهش وزن بیشتری داشته‌اند. از این رو، بادام درختی می‌تواند یک ماده‌ی غذایی خوب برای حفظ وزن مناسب باشد.

7. رفع کم خونی مینور

یکی از عوامل اصلی ابتلا به کم‌خونی، کاهش تعداد گلبول‌های خون است. بادام درختی دارای عناصری همچون مس، آهن و ویتامین‌ها است. که این مواد می‌توانند پروتئین هموگلوبین تولید کنند. هموگلوبین پروتئینی است. که در گلبول‌های قرمز وجود دارد. و اکسیژن را به سلول‌های بدن می‌رساند. در نتیجه، یکی از فواید خوردن بادام درختی برای سلامتی می‌تواند. افزایش هموگلوبین گلبول‌های خون و جلوگیری از بروز کم‌خونی در افراد باشد.

8. بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

بادام درختی حاوی دو ماده به نام کارنیتین‌آل و ریبوفلاوین است. این دو ماده در رشد سلول‌های مغز بسیار مؤثر هستند. همچنین، بادام درختی حاوی آمینو اسیدی بنام فنیل‌آلانین است. که نقش مهمی در بهبود عملکرد ادراک مغز دارد. به این ترتیب، مصرف روزانه 5 بادام درختی می‌تواند. باعث افزایش و بهبود عملکرد مغز شود. در اینکه مصرف بادام بواسطه خواص و فواید بی‌نظیرش می‌تواند. در بهبود عملکرد مغز موثر باشد تردیدی نیست.

9. داروی سلامتی پوست و مو

بادام حاوی ماده‌ای به نام زردینه است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان که می‌تواند آسیب ناشی از آفتاب‌سوختگی در پوست را کاهش دهد و سرعت پیری، تغییرات سرطانی و دیگر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش را کمتر کند. این آنتی‌اکسیدان به میزان قابل‌توجهی در بادام درختی وجود دارد. و مصرف این آجیل می‌تواند. فواید و مزایای زیادی برای سلامتی پوست به همراه داشته باشد.

فواید ترکیبات مغذی بادام درختی

مغز بادام درختی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت و شادابی پوست کمک شایانی می‌کند. این دانه خوشمزه حاوی حدود ۵۷۶ کالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم است. این میزان انرژی نشان‌دهنده غنی بودن بادام از نظر مواد مغذی است که می‌تواند به تأمین رطوبت پوست و در نتیجه، بهبود ظاهر آن کمک کند.

خاصیت چربی‌های بادام درختی

چربی‌های موجود در بادام نه تنها مفید هستند، بلکه می‌توانند به چاق شدن صورت نیز کمک کنند. این چربی‌ها بیشتر از نوع امگا ۳ و چربی‌های غیر اشباع هستند. که نه تنها برای سلامتی مفیدند. بلکه در چاقی صورت نیز نقش دارند.

راهنمای مصرف بادام برای چاقی صورت

برای استفاده از خواص بادام درختی به منظور چاقی صورت، توصیه می‌شود. روزانه حدود یک مشت بادام مصرف کنید. همچنین می‌توانید. بادام را آسیاب کرده و در میان‌وعده‌ها یا دسرهای مختلف استفاده کنید.

در پایان، بادام درختی به عنوان یک دانه‌ی مغذی، فراتر از یک میان‌وعده‌ی ساده، نقش مؤثری در بهبود سلامت پوست و چاقی صورت دارد. با توجه به غنی بودن از چربی‌های سالم، پروتئین، و ویتامین‌ها، بادام درختی می‌تواند. به افزایش حجم صورت و بهبود بافت و رنگ پوست کمک کند.

مصرف متعادل این دانه‌ی مغذی، همراه با سبک زندگی سالم، می‌تواند. به حفظ تعادل و زیبایی طبیعی پوست کمک کند. همچنین، توجه به مقدار و نحوه‌ی مصرف بادام اهمیت دارد. تا از فواید آن بدون ایجاد مشکلات جانبی بهره برد.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان