تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

بهداشت فردی در کودکان

بهداشت فردی در کودکان در پامیشا

آموزش بهداشت فردی در کودکان

بهداشت فردی چیست؟

توجه به بهداشت به معنای مراقبت از سلامتی است. رعایت بهداشت فردی اول برای اطمینان از سلامت خود و دوم برای اطمینان از سلامت سایر اعضای خانواده و جامعه است.پامیشا در توضیح آموزش بهداشت فردی در کودکان تاکید می‌کند که همه ما در قبال سلامتی یکدیگر وظایفی داریم که باید به طور منطقی رعایت کنیم تا بیمار نشویم.

معرفی عادات صحیح بهداشتی

در واقع، معرفی عادات صحیح بهداشتی در زندگی دشواری‌های خاص خود را دارد. البته بسیار ساده و البته شیرین نیز هست. به یاد داشته باشید که واکسینه شدن در برابر بیماری ها و ویروس‌ها تنها بخش کوچکی از سلامت شخصی و بهداشت فردی است که باید از آن آگاه باشیم. در واقع رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها یک ضرورت انکارناپذیر است.

فراموش نکنید که حتی اقداماتی که برای بهبود خواب یا سلامت روان خود انجام می دهید در رده سلامت شخصی قرار می گیرند.

رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن دست ها، توالت رفتن، مسواک زدن و مواردی از این دست از جمله مواردی است که می توان از سنین پایین و قبل از ورود به دبستان به کودکان آموزش داد تا اخلاق خوب را در آنها تلقین کند.بنابراین نمونه هایی از بهداشت فردی در کودکان محسوب می‌شوند.

چگونه می توانم این را به فرزندانم آموزش دهم؟ برای آموزش بهتر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ در این مقاله بهداشت فردی در کودکان به این سوالات پاسخ می دهیم و نکات خلاقانه آموزش سلامت فردی را بیان می کنیم.

بهداشت فردی در کودکان در پامیشا

بهداشت فردی در کودکان

نمونه هایی از بهداشت فردی

به عنوان یک پدر و مادر ، یکی از مهم ترین چیزهایی که باید به کودک خود بیاموزید، رعایت بهداشت فردی است. می توانید به فرزندتان بگویید که همه ما باید تمیز باشیم و از ورود میکروب ها به بدنمان جلوگیری کنیم تا بیمار نشویم. همچنین رعایت بهداشت شخصی از بوی بد دهان یا بدن ما هم جلوگیری می کند.

اصول اولیه بهداشت فردی کودکان:

شستن دست‌ها

پوشاندن دهان هنگام سرفه

به طور منظم حمام کرده یا دوش بگیرید

مسواک زده و دهان و یوی زبان را بشویید

در سنین پایین تر، یعنی قبل از مدرسه، برای آموزش و رعایت بهداشت فردی، کودک بیشتر به شما نیاز دارد تا کم کم این رفتارهای اصولی را یاد بگیرد. این موارد با بالارفتن سن کودک عادی‌تر می شوند و با نزدیک شدن به بلوغ اهمیت بیشتری پیدا می کنند.کودکان باید دو بار در روز (صبح و قبل از خواب) دندان های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشند. برای مسواک زدن، مقداری از خمیر دندان کودکان حاوی فلوراید را به اندازه یک نخود روی برس قرار دهید.

دست هایتان را بشویید

بیشتر میکروب ها از طریق تماس دست به دست منتقل می شوند. بنابراین شستن مرتب دست ها از بیمار شدن کودک و دیگران جلوگیری می کند.پامیشا در آموزش بهداشت فردی در کودکان تاکید دارد که کودک خود را تشویق کنید که دست های خود را بطور مناسب و صحیح با آب و صابون بشویید.

اما چه زمانی دست هایمان را بشوییم؟

وقتی دست ها کثیف به نظر می رسند (مثلاً بعد از بازی)

قبل از خوردن غذا و تنقلات

پس از تماس با ترشحات بدن مانند خون، ادرار یا استفراغ

پس از تماس با حیوانات (مانند گربه ، سگ و پرنده‌ها)

بعد از عطسه یا سرفه

بعد از رفتن به توالت

حمام کرده و دوش بگیرید

بهداشت فردی در کودکان در پامیشا

کودکان باید به طور منظم حمام یا دوش بگیرند. می توانید حمام کردن را جزئی از برنامه روزانه آنها قرار دهید و سپس آن را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید. اگر روزانه حمام نمی کنید، حداقل 1 تا 2 بار در هفته موهای فرزندتان را بشویید. اگر موهایشان چرب باشد نیاز به شستشوی بیشتری دارد.

وقتی کودک را به دستشویی می برید، همه قسمت‌های بدن کودک باید کاملا تمیز شود. اطمینان حاصل کنید که همه قسمت ها به طور کامل شسته شده است، به خصوص اگر کودک خودش بدنش را می‌شوید. به عنوان مثال، مناطق زیر باید کاملا تمیز شوند:

کشاله ران

ناحیه مقعدی و تناسلی

بین انگشتان

همچنین قبل از پوشیدن لباس کودک، مطمئن شوید که کاملا بدن خشک شده باشند.

واگذاری مسئولیت سلامت فردی به کودک

بهترین و مؤثرترین راه برای آموزش بهداشت فردی درکودکان این است که او را مسئولیت پذیر کنید. زیرا باعث می شود احساس ارزشمندی کند و نتیجه کار برایش مهم شود.

پوشیدن لباس و کفش

یکی از روزمره‌های زندگی کودکان پوشیدن لباس و کفش هاست ضمن اینکه آداب و اصول صحیح آنها را به کودکان آموزش میدهید که خودشان کفش و لباس بپوشند. پامیشا در آموزش بهداشت فردی در کودکان توصیه می‌کند حتما به کودکان بگویید برای شستن لباس ها مقدار زیادی آب، انرژی و مواد شیمیایی مصرف می شود. به همین دلیل، بهتر است از کودکان بخواهید لباس هایی بپوشند که هنوز بطور کامل کثیف یا لک نشده باشند. اما جوراب ها و لباس های زیر باید حداقل هر روز چون کثیف می شوند تعویض شوند.

وقتی فرزندتان به مدرسه می‌رود، به او بیاموزید که لباس فرمش را آویزان کند تا در پایان هر روز کثیف و چروک نشود.

مهارت آموزی را از سنین پایین شروع کنید

نیازی نیست صبر کنید تا فرزندتان بزرگ شود و سپس آموزش را شروع کنید. در عوض، می‌توانید از سنین پایین با آموزش اهمیت بهداشت و نظافت به آنها شروع کنید. حمام کردن، مسواک زدن، شستن دست ها و غیره.

در سنین 3 تا 5 سالگی اجازه دهید فرزندتان سعی کند این کارها را به طور مستقل در حضور شما انجام دهد. بنابراین می‌توانید وقتی خوب عمل می‌کنند آنها را تحسین کنید یا به آنها بگویید چه کارهایی را بهتر انجام می‌دهند. در سنین 6 تا 9 سالگی از کودک خود بخواهید که بهداشت روزانه را به تنهایی و بدون درخواست انجام دهد.

رعایت بهداشت فردی به عنوان یک مسئولیت روزانه

با فرزندان خود در مورد اینکه چرا بهداشت شخصی مهم است صحبت کنید. به آنها بگویید اگر دندان هایتان را مسواک نزنید یا لباس هایتان را وقتی کثیف شدند عوض نکنید چه اتفاقی می افتد. با کشیدن نمودار می توانید از فرزندان خود بخواهید که هر بار کاری را انجام می دهند یادداشت کنند. این به آنها احساس استقلال می دهد و به آنها کمک می کند تا یاد بگیرند که مسئولیت خود را بپذیرند.

الگوی خوبی باشید

یکی از بهترین راه ها برای آموزش عادات جدید تمرین و صحبت در مورد بهداشت شخصی است. اگر کودک شما بزرگسالان را در زندگی خود ببیند که در شستن دندان هایش تنبل هستند یا فراموش می کنند که مسواک بزنند، ممکن است فکر کند این رفتار قابل قبول است. با تعریف استانداردها، فرزندان شما بیشتر از آنها پیروی می کنند.

نکات ایمنی ضروری برای آموزش بهداشت فردی در کودکان

هنگامی که شروع به آموزش بهداشت شخصی به فرزندان خود می کنید، باید در مورد اهمیت آن نیز صحبت کنید.و برای هر فعالیت بهداشتی روزانه مانند حمام کردن، مسواک زدن، کوتاه کردن ناخن ها و غیره یادآوری تنظیم کنید. این به شما کمک می کند در حفظ و مراقبت از بهداشت روزانه کودک خود مطمئن باشید.به اندازه کافی بر کودک نظارت کنیدو لطفا به نکات زیر توجه کنید.

پیگیری مستمر آموزش بهداشت فردی در کودکان

به یاد داشته باشید که کودکان تمایل دارند علاقه خود را از دست بدهند یا به سرعت خسته می شوند. بنابراین فرآیند یادگیری را به بازی های سرگرم کننده تبدیل می کند. به عنوان مثال، از یک داستان، شعر یا آهنگ در مورد مسواک زدن یا شستن دست ها استفاده کنید. این به شما کمک می کند تمرکز فرزندتان را روی این عادت ها حفظ کنید.

تکرار و تمرین عادت‌ها

می توانید در آشپزخانه و حمام تابلوها قرار دهید. قرار دادن علامت «دست‌هایتان را بشویید» در آشپزخانه و حمام به همه اعضای خانواده از جمله کودکان یادآوری می‌کند که این کار را انجام دهند. لطفا به یاد داشته باشید که کودکان قادر به انجام تمام وظایف نظافت روزانه نیستند. بنابراین مطمئن شوید که عادات را یک به یک اولویت بندی کرده و روی آنها تمرکز کنید و حداقل 2 تا 3 هفته آنها را تمرین کنید.

تمرین‌های خلاقانه آموزش بهداشت فردی در کودکان

در جایی که کودکان حضور دارند، توصیه های بهداشت فردی در کودکان همیشه باید رعایت شود. اگر این نکات را خلاقانه یاد بگیرید، به خاطر سپردن آنها آسان تر خواهد بود. در ادامه به بیان چند روش خلاقانه برای آموزش سلامت به کودکان می پردازیم.

از آهنگ های کودکانه استفاده کنید

برای کودکان کوچکتر، می توانید از قافیه های مهد کودک برای یادگیری استفاده کنید. آهنگ های سرگرم کننده را می توان در طول روز تکرار کرد تا زمانی که کودکان آنها را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، آهنگ «دست‌ها را بشویید» به کودکان آموزش می‌دهد که چگونه دست‌های خود را به درستی بشویند تا آلودگی و میکروب‌ها را از بین ببرند.

برای معرفی میکروب‌ها از نمایش استفاده شود

اگر کودک شما از طریق دیدن و نمایش بهتر یاد می گیرد، می توانید میکروب ها را برای او شبیه سازی کنید. با استفاده از خاک رس، خمیر و سایر مواد هنری، مدل های میکروارگانیسم را در خانه خود ایجاد کنید. هنگام تهیه آنها، به کودک خود بگویید که چگونه این میکروب می تواند او را بیمار کند. همچنین به کودکان بیاموزید که چگونه از میکروب ها پیشگیری کنند تا بیمار نشوند.

به کشف میکروب بروید

آزمایش یکی دیگر از راه های خلاقانه برای یادگیری است. بنابراین، می‌توانید با استفاده از آزمایش‌های مختلف، میکروب‌ها و ویروس‌ها را به فرزندانتان معرفی کنید که ساده‌ترین آنها تشخیص میکروب‌ها است. از آنجایی که میکروب ها می توانند در مناطقی رشد کنند که با چشم غیرمسلح شبیه خاک هستند، می توانید از میکروسکوپ برای اثبات وجود آنها در همه جا استفاده کنید.

برای این کار از کودک بخواهید قسمت های تمیز بدن مانند دست ها را شناسایی کند. سپس آن را زیر میکروسکوپ قرار دهید تا بچه ها بتوانند باکتری ها را ببینند. حالا از آنها بخواهید دست های خود را بشویند و این روند را تکرار کنند. این آزمایش ثابت می کند که با رعایت بهداشت، میکروب ها از بین می روند.

بهداشت فردی در کودکان در پامیشا

از کتاب و داستان استفاده کنید

داستان‌ها، مانند آهنگ‌ها، راه‌های مؤثری برای جلب توجه کودک در حین یادگیری هستند. چند کتاب داستان را در کتابفروشی محلی خود انتخاب کنید یا داستان های جالب را به صورت آنلاین جستجو کنید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های تلفن هوشمند برای خواندن مقاله یا گوش دادن به کتاب صوتی استفاده کنید.

تشویق را فراموش نکنید

بسیاری از مطب های دندانپزشکی در طول درمان به کودکان بستنی یا آبنبات چوبی می دهند. دلیل این امر تشویق کودکان است.همچنین می توانید از این روش برای حفظ بهداشت شخصی استفاده کنید. البته لازم نیست همیشه برای آنها پاداش مادی بخرید. خیلی اوقات یک تشویق ساده یا کلمات محبت آمیز کافی است تا احساس کنند کاری که انجام می دهند درست است.

بهداشت فردی در کودکان در پامیشا

به صورت عملی تدریس می کنند

کودکان عاشق تقلید از بزرگسالان هستند. برخی از مطالعات در مورد رشد کودک، کودکان را به عنوان اسفنج توصیف می کنند که آنچه را که با آنها در تماس است جذب می کند. اگر شما به‌عنوان والدین، حتماً هر روز دندان‌های خود را مسواک بزنید، کودکان یاد می‌گیرند که بزرگسالان مسواک زدن را بخش مهمی از برنامه روزانه خود می‌دانند و در نتیجه آن را تکرار می‌کنند.

سرگرمی را به یادگیری اضافه کنید

برخی از دندانپزشکان از مسواک هایی استفاده می کنند که مانند شخصیت های کارتونی با رنگ های سرگرم کننده طراحی شده اند. این نه تنها یک روش تبلیغاتی است، بلکه یک روش خوب برای تشویق کودکان به مسواک زدن است. شخصیت‌های کارتونی، رایحه‌ها، رنگ‌ها و ویژگی‌های خاص (مانند چراغ‌ها و تعویض دسته‌ها) تنها برخی از راه‌های سرگرم‌کننده برای مسواک زدن هستند که بچه‌ها می‌توانند هر بار منتظر آن باشند.

عادت هایی ایجاد کنید و به آنها پایبند باشید

عادات درونی کودکان را تشویق می کند که به آنها پایبند باشند. با تنظیم برنامه صبح و عصر، کودکان با این عادات بزرگ می شوند. در نهایت، همه عادات در آنها درونی شده است و نیازی نیست هر بار به آنها گفته شود دست های خود را بشویند، مسواک بزنند یا لباس خود را عوض کنند، زیرا این عادات در سبک زندگی آنها نهفته است.

سخن پایانی:

رعایت بهداشت شخصی به کودک شما کمک می کند تا از بیماری ها در امان بماند و تمیز و مرتب به نظر برسد. بنابراین آموزش های بهداشت فردی در کودکان را لازم است که از سنین پایین شروع کنید.و اقدامات اولیه بهداشت فردی شامل شستن دست ها، مسواک زدن، رفتن به توالت، پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه و غیره است.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان