تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟

تعریف مد ؛ فشن وفشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟

فشن نوعی ابزار وجود و استقلال در یک دوره و مکان خاص است. که به وسیله‌ محصولات و ابزارهای گوناگون اعم از لباس، کفش، اکسسوری، وسایل آرایش، میکاپ، مدل مو، وضعیت بدن و حتی شیوه‌ زندگی به نمایش گذاشته می‌شود. به عبارتی دیگر هر فردی خواسته یا ناخواسته پیرو جهان فشن است. حتی بدون اینکه اطلاعی از آن داشته باشد، فقط ممکن است. آن فرد تعریف درستی از فشن نداشته باشد. یا شاید از تاریخ انقضای آن گذشته باشد. اما بطور کل نوع مد و نحوه پوششی هر فرد، به فاکتورهای مختلف عقاید دینی، باورها، فرهنگ و آداب و رسوم بستگی دارد. به عبارتی دیگر استایل شخصی هر فرد، نشان دهنده طرز تفکر، شخصیت و سبک زندگی اوست. پامیشا در مقاله تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ آنها را توضیح می دهد.

تعریف فشن توسط صنعت فشن به عنوان “مد” اعلام شده‌است. هر چیزی که در دنیا تحت عنوان Mode شناخته می‌شود، توسط سیستم مد و فشن در سراسر جهان رواج یافته است. و این در حالی است. که وضعیت افزایش تولید انبوه کالاها و پوشاک پایدار بماند. و با قیمت کمتر در سراسر جهان آسان تر در دسترس قرار بگیرند. به یک مسأله مهم و جدی برای صنعت فشن در میان سیاستمداران، برندهای گوناگون و مصرف‌کنندگان تبدیل شده‌است. به طوریکه در دهه‌های اخیر، جنبش‌های جدیدی تحت عنوان “فست فشن” و “اسلو فشن” شکل گرفته‌اند. و در صنعت مد در مقابل یکدیگر قد علم کرده‌اند.

اما معنی لغوی فشن چیست و تاریخچه فشن چه مسیری را طی کرده‌است؟ یا حتی تفاوت مد و فشن چیست؟

برای پاسخ به سوالاتی از این قبیل و اطلاع از صنعت مد و جنبش‌های آن، با ادامه مقاله “تعریف مد ؛ فشن وفشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ ” همراه باشید.

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

معنی فشن چیست؟

معنای لغوی فشن در لغت‌نامه دهخدا بیانگر سبک، مد، طرز، نوع و شیوه لباس پوشیدن است. یا به طور کل آن روشی است که ما برای زندگی خود در اجتماع بر می‌گزینیم. و دنباله رو آن می‌شویم؛ اما در لغت نامه معین معنای لغوی فشن کمی متفاوت‌تر ارائه شده است، در این فرهنگ لغت، از فشن تحت عنوان روش و طریق موقتی که هر فردی طبق ذوق و سلیقه خود طرز زندگی، لباس پوشیدن را در دوره‌ای خاص تنظیم کرده باشد، یاد شده‌است و معنای لغوی آن را معادل کلماتی چون باب روز، آئین، متداول، رایج، باب زمان در شؤون زندگی اجتماعی تعریف کرده‌ است. معنای لغوی فشن ممکن است در هر لغت‌نامه‌ای متفاوت باشد؛ اما همگی یک چیز مشترک را بیان می‌کنند، آن هم این موضوع است که پوشش و رفتار اشخاص در بازه‌های زمانی یا مکانی مختلف، متغیر هستند.

مد و فشن یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل بر عموم مردم جامعه است. و ممکن است. بر روی تمام جهت‌گیری‌های زندگی هر فردی در یک جامعه تاثیرگذار باشد؛ از رژیم‌های متنوع غذایی گرفته تا طرز پوشش، شیوه تفکر، تمرینات ورزشی می باشد. به عبارتی هر گونه پوشش یا رفتاری که در یک بازه زمانی یا مکانی متداول می‌گردد.

معنی و مفهوم مد و فشن

اغلب، مد یا فشن به عنوان یک صنعت جهانی در نظر گرفته می‌شود. با موضوع پیش‌بینی اینکه ما چه چیزی می‌پوشیم، چگونه در مقابل دیگران ظاهر می‌شویم و سبک استایل‌مان چگونه است؛ اما مد فقط یک تجارت نیست. بلکه یک نوع پدیده‌ی فرهنگی و اجتماعی است که برگرفته از میل انسان‌ها به امتحان کردن چیزهای جدید است. مد یا فشن چیزی است که ما به طور روزانه با آن سروکار داریم. حتی افرادی که می‌گویند برایشان مهم نیست چه لباسی بپوشند و کدام رنگ‌ها را با هم ست کنند، هر روز صبح لباس‌هایی را انتخاب می‌کنند که بیانگر احساس و نکات زیادی در مورد آن‌هاست. 

یک ویژگی مشخص و قابل توجه در دنیای مد و فشن، تغییر است. ما دائما در حال آشنا شدن با ایده‌های جدید درباره‌ی سبک موسیقی، فیلم، انواع لباس‌ها و نحوه‌ی پوشیدن آن‌ها هستیم. برای مثال عینک ری‌بن بعد از فیلم Men In Black در بین مردم بسیار محبوب شد یا در دهه‌ی ۱۹۵۰ اکثر نوجوانان مانند الویس پریسلی لباس می‌پوشیدند. همه‌ی این موارد مثالی از مد و فشن در زندگی ما هستند.

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

تعریف صنعت مد و فشن

صنعت جهانی فشن تمام سرمایه خود را خرج این موضوع می‌کند. که به افراد بگوید چگونه لباس بپوشند. و چگونه در اجتماع ظاهر شوند. اما با این حال فشن تنها لباس نیست، بلکه سلیقه است. سلیقه افرادی که یک سال جلوتر طرح‌ها و ترند‌های سال آینده را طراحی می‌کنند. تا طرح‌هایشان الگویی برای تولیدات محصولات برندهای معتبر باشد. با این اوصاف فشن باید یک نوع تجارت باشد. اما اینطوری ها نیست. بلکه آن پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی است. که سعی دارد تمایلات جدید و متنوعی در نوع بشر ایجاد کند. به همین دلیل نیز این صنعت نمی‌تواند. به طور کامل کنترل فشن را در دست بگیرد. چرا که فشن همواره برای ایجاد تغییرات و خلق ایده‌ای نو تلاش می‌کند.

مروری بر تاریخچه فشن، شروعی در تمامی صنعت مد

آغاز تاریخچه فشن به قرن‌های ۱۹ و ۲۰ میلادی برمی‌گردد که در آن زمان نحوه استفاده و اثرگذاری فشن شکل متفاوت‌تری داشت. به عنوان مثال در آن زمان از لباس‌های فاخر و شیک به عنوان وسیله‌ای برای نمایش موقعیت اجتماعی استفاده می‌شد؛ به طوریکه نحوه پوشش هر فرد، بیانگر طبقه اجتماعی او بود. همین امر موجب شده بود که فشن برای عموم افراد جامعه مهم و تاثیرگذار شود و کم کم صنعت فشن شکل بگیرد. از همان گذشته نیز ماهیت اصلی فشن، صنعت نساجی یا پوشاک است و در واقع صنعت فشن یکی از سبک‌های غالب در صنعت طراحی نساجی به‌شمار می‌رود.

اما ممکن است بپرسید، تاریخچه پیدایش فشن در ایران از چه دورانی و به چه صورت بوده‌است؟ اولین نشانه ورود مد در ایران به دوران قاجار برمی‌گردد. در واقع دیدار همسر اول فتحعلی شاه با الیزابت مک نیل در طی یک مهمانی در دربار، منجر به ورود مد به ایران شد. الیزابت در این مهمانی لباسی شیک و در عین حال ساده‌ای بر تن داشت. که این موضوع توجه همسر فتحعلی شاه را به سمت خود جلب کرد. و همان روز، نقطه شروع ورود مد به ایران شکل گرفت. و پس از آن، اندرونی در دوره ناصرالدین شاه مرکز مد ایران قرار گرفت. به طوریکه زنان شهری مدام چشم به آن‌جا دوخته بودند. تا آنچه از پوشش و آرایش جدید معرفی می‌شد، مورد تقلید قرار دهند.

جایگاه فشن در داخل و خارج کشور

در سراسر دنیا مسابقات Fashion بصورت رقابتی و کسب مقام قهرمانی برگزار می‌شود. و در آن انواع گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده پوشاک و مد در دنیا در مقابل یکدیگر قد علم می‌کنند. اما جایگاه فشن در داخل و خارج کشور قابل مقایسه نیست. چرا که فشن در ایران به دلایل زیادی به درستی جا نیفتاده است. و دلیل اصلی آن هم عدم بومی‌سازی درست از این صنعت در ایران است. البته عدم وجود آگاهی بر این موضوع است.

به همین دلیل اگر بتوانیم. این صنعت را در ایران جا بیندازیم می‌توانیم. از آن به عنوان یک فاکتور از اقتصاد مقاومتی و صادرات کالای ایرانی استفاده کنیم. و کمتر از سایر صنایع برتر کشورهای روز دنیا که فشن را به کشور ما صادر می‌کنند، استفاده کنیم. شاید اگر طراحان لباس و فشن ایرانی بیشتر به فرهنگ و تمدن ایران را در مد، فشن و طراحی‌های خود اهمیت بدهند. احتمالاً بتوانیم صادرکننده و رقابت‌کننده این حوزه در دنیا باشیم. حتی با وجود رعایت تمامی اصولی که در فرهنگ جامعه ایرانی حاکم است.

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

مدلینگ چیست؟

هنگامی‌که یک طراح یک لباس یا تولیدکننده لوازم جانبی محصولی روانه بازار می‌کند، معمولاً به راهی برای نمایش آن به عموم مردم نیاز دارد. اینجا است که مدلینگ مطرح می‌شود. هنگام تلاش برای بازاریابی و نمایش یک مد جدید به مخاطب، طراحان مد اغلب از مدل‌هایی استفاده می‌کنند که شبیه به مخاطب موردنظر باشد. به‌عنوان مثال، مدل‌های سایز بزرگ معمولاً لباس‌های سایز بزرگ را مدلینگ می‌کنند. مدل‌های کوتاه‌قد ممکن است برای مدل‌سازی مدهای خاص افراد کوتاه‌قد استفاده شوند یا مثلاً مدل‌های کودک برای نمایش لباس‌های مخصوص کودکان.

مدلینگ مد شامل استفاده از حالت فیزیکی بدن افراد برای نشان دادن محصول خاصی است. این کار به مردم اجازه می‌دهد تا ببینند مثلا یک لباس خاص چگونه روی بدن به نظر می‌رسد.

فشن مدلینگ چیست؟

به زبان ساده، زمانی که یک طراح فشن، اقدام به خلق لباس یا زیورآلات و محصولات دیگر فشن می کند؛ معمولا به ابزاری برای به نمایش در آوردن اون نیاز داره. اینجاست که حرفه مدلینگ فشن (Fashion Modeling) خودش را نشان میدهد. فشن مدلینگ شامل استفاده از افراد دارای معیارهای ظاهری مشخص، برای به نمایش درآوردن و معرفی محصولات مرتبط با مد و پوشاک می باشد.

فشن مدلینگ یک حوزه مهم و جذاب در صنعت مد است. که به طراحان لباس و برندهای مختلف کمک می‌کند. تا طراحی‌ها و محصولات خود را به نمایش بگذارند. و به بازار عرضه کنند. مدلینگ فشن عناصر گوناگونی را شامل می‌شود. که هرکدام نقش مهمی در ارائه و اجرای طراحی‌های مد دارند.

مدل‌های فشن (Fashion Models):

مدل‌ها افرادی هستند که برای نمایش لباس‌ها، لوازم جانبی، و طراحی‌های مختلف استخدام میشوند. آن‌ها از طریق عکس‌ها، رانوی فشن شو، یا حضور در رویدادها، محصولات را به نمایش میگذارند.

نمایش‌های مدلینگ (Fashion Shows):

شوهای مدلینگ یا نمایش‌های مد، رویدادهایی هستند که در آن‌ها مدل‌ها لباس‌ها و طراحی‌های مختلف را به تن میکنند و بر روی رمپ فشن شو کت واک انجام میدهند. این رویدادها عمدتاً به منظور نمایش جدیدترین کالکشن‌ها و طراحی‌های طراحان مد برگزار می‌شوند.

عکس‌های مدلینگ (Fashion Photography):

عکس‌های مدلینگ یک قسمت مهم دیگر از مدلینگ فشن هستند. عکاسان با استفاده از نور، زاویه‌ها، و ترتیبات مختلف، چهره و استایل مدل‌ها را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارند.

تبلیغات فشن (Fashion Advertising):

تبلیغات فشن از مدل‌ها، عکس‌های مدلینگ، و حتی شوهای مدلینگ برای تبلیغات محصولات مد استفاده می‌کند. این تبلیغات ممکن است در مجلات مد، تبلیغات تلویزیونی، یا رویدادهای اختصاصی برگزار شده توسط برندها انجام شوند.

مدل فشن کیست؟

هنگامی که طراحی اقدام به خلق لباس یا زیورآلات می کند؛ معمولا به ابزاری برای نمایش دادن آن برای عموم نیاز دارد. اینجاست که حرفه مدلینگ فشن (Fashion Modeling) وارد می شود. مدلینگ فشن شامل استفاده از افراد برای به نمایش درآوردن و معرفی محصولات مرتبط با مد و پوشاک می باشد.

این حرفه به مخاطبین اجازه می دهد تا متوجه شوند یک مد بخصوص چطور به نظر می آید و چگونه باعث جلب افکار عمومی به سمت آن خواهد شد. با استفاده از مدلینگ فشن می توان انواع مختلف مد را نمایش داد که از آن جمله می توان به پوشاک، زیور آلات، جواهرات و لوازم آرایشی اشاره کرد.

در صنعت مد، حرفه مدلینگ اغلب به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می شود. مدل ها به طور عمده در مجلات و کاتالوگ ها و به همان میزان در تلویزیون و اینترنت به نمایش در می آیند.

معرفی مدل فشن

یک مدل با برند‌های تولید کننده محصولات فشن، طراحان مد، عکاسان و برای تبلیغ انواع محصولات فشن کار می‌کند. برندهای تولید کننده مدل‌هایی را برای پوشیدن لباس‌های مد روز برای تبلیغات در مجلات، نمایش تن‌خور لباس در صفحات اجتماعی، وب سایت‌های فروش لباس و فروش آنلاین محصولات آرایشی استخدام می‌کنند. تصاویر و فیلم‌های مدل‌ها در انواع و اقسام مجلات، کاتالوگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شوند.

مدلینگ فشن نقش اساسی در ارتقاء استایل، طراحی‌ها، و روند پیشرفت برندها دارد و به عنوان یک ابزار مهم در صنعت مد شناخته می‌شود. این عرصه پویا و پر از ابتکار، همواره در حال تغییر و تحول است و به‌روزرسانی با جریانات مدرن و تغییرات جوامع جهانی انجام می‌شود.

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

مدل کیست ؟ و چه کسی می تواند مدل باشد؟

مدل (به انگلیسی: Model) فردی ست که برای نمایش و تبلیغ محصولات تجاری نقش بازی می کند و از تناسب اندام، استایل، ظاهر مناسب، قد بلند و استعداد در این حرفه برخوردار است. به افرادی که در این حرفه مشهوریت بیشتری دارند سوپر مدل می گویند.

جدای صنعت پوشاک افرادی که در زمینه ی هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی، آرایش و عکاسی الگوی دیگران می شوند هم مدل می گویند. هنر مدل معمولاً به معنی پوشیدن و نمایش لباس‌های جدید طراحی شده توسط طراحان لباس و شرکت‌های تولید پوشاک است.

یک مدل فشن چه فعالیت هایی دارد؟

اگرچه بسیاری تصور می کنند مدلینگ فشن فقط شامل پوشیدن لباس های متنوع و داشتن ظاهری شکیل است ولی واقعیت امر چیزی فراتر از آن است. در حالی که این حرفه می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد در عین حال شغلی درگیر کننده و پر دغدغه خواهد بود.

مدل های فعال در این حرفه همواره باید ظاهر متناسبی داشته باشند. بنابراین لازم است به سختی تلاش کنند تا در وضعیت مناسب باقی بمانند. آنها برای رسیدن به این هدف معمولا نیازمند رعایت رژیم های غذایی سخت و انجام تمریناتی ویژه می باشند تا بدن خود را در بهترین وضعیت نگه دارند. علاوه بر این مدل های فشن باید همواره بروز بوده و از آخرین مدهای موجود استفاده کنند.

علاوه بر این، در حرفه مدلینگ فشن به افرادی نیازمند است که برای ساعت های طولانی در شرایط و محیط های مختلف کار کنند.

برای مثال مدل های لباس شنا معمولا باید انواع متفاوتی از این دست لباس ها را در ساحل به تن کنند. این نوع فعالیت ممکن است. برای برخی وسوسه انگیز باشد. ولی با خود مواردی چون تحمل گرمای سوزان آفتاب و یا لبخند زدن به دوربین در هوای سرد و طوفانی برای ساعت های طولانی به همراه خواهد داشت.

همچنین مدل های فشن در حین کار باید به حالت های مختلف ژست گرفته و بدن خود را حرکت دهند. و بر روی حالات چهره کار کنند. تا به ژست مورد نظر دست یابند.
این افراد همچنین باید شخصیتی خوش برخورد داشته و دارای مهارت های ارتباطی باشند. زیرا معمولا لازم است در حین کار با افراد مختلف تعامل داشته باشند. برای مثال ممکن است لازم باشد تا با طراحان مد، آرایشگران، برنامه ریزان و عکاسان در ارتباط باشند.

تعریف مد ؛ فشن و فشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ در پامیشا

تعریف مفهوم فشن مارکتینگ؛ تبلیغات صنعت مد به مصرف‌کنندگان

فشن مارکتینگ یا بازاریابی مد، یک شاخه از بازاریابی است که در آن تبلیغات لباس و اکسسوری‌ها با هدف موفقیت و تسلط بر یک بازار خاص صورت می‌گیرد. فشن مارکتینگ شامل تبلیغات در روزنامه‌ها، مجلات، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی و همچنین استفاده از پیامک‌های تبلیغاتی می‌شود. هدف از فشن مارکتینگ تبلیغ و معرفی برندها و محصولات صنعت مد به مصرف­‌کنندگان است. 

فشن مارکتینگ؛ راهی موثر برای تحقق ایده‌ها و دیدگاه‌های طراحان

پامیشا در این مقاله تعریف مد ؛ فشن وفشن مدلینگ چیست و مدل کیست؟ می خواهد. به این سوال پاسخ دهد. که فشن مارکتینگ چیست؟ و با چه استراتژی‌هایی می‌توان میزان فروش کسب‌وکارها در حوزه مد و فشن را سرو سامان داد. استفاده از فشن مارکتینگ در صنعت مد باعث می‌شود. تا ایده‌ها و دیدگاه‌های طراحان به واقعیت بپیوندد. محصولاتی که توسط طراحان در سراسر دنیا به‌وجود آمده‌اند، از طریق بازاریابی مد جمع‌آوری و به خریداران عمده و مصرف‌کنندگان معرفی می‌شون. بنابراین فشن مارکتینگ منجربه برقراری ارتباط موثر و کارآمد میان طراحان و خریداران خواهد شد.

پامیشا برای رسیدن به این هدف با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ، در تلاش هست.

در‌صورتی‌که از فشن مارکتینگ به‌درستی استفاده شود، پیام طراح، مفهوم و ارزش‌های شرکت به‌خوبی درک می‌شوند. این موضوع نقش موثری در ایجاد تصویر و ترند برای طراحان دارد. همچنین استفاده از این تکنیک بازاریابی موجب بهبود تصویر شرکت و تبدیل افراد به مشتریان وفادار می‌شود.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان