تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب

دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب ، پاکسازی و سم زدایی

دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب ، پاکسازی و سم زدایی

وجود چربی در کبد کاملاً طبیعی است. اما اگر میزان چربی در کبد بیش از ۵ یا ۱۰ درصد کل وزن کبد باشد ممکن است علاوه بر عوارض متعدد به بافت کبد نیز آسیب برساند؛ بنابراین پامیشا در مقاله دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب توصیه می کند. افراد مبتلا به چربی کبد قبل از پیشرفت این عارضه سریعا اقدام به درمان کبد چرب نمایند.

تاکنون راه درمان قطعی برای کبد چرب معرفی نشده است اما بسیاری از افراد برای جلوگیری از این عارضه و کاهش عوارض ناشی از کبد چرب با استفاده از گیاهان دارویی و اقدامات خانگی که بسیار ساده و کم هزینه هستند. از پیشرفت جمع شدن چربی در کبد جلوگیری می‌کنند. به یاد داشته باشید که درمان کبد چرب با استفاده از اقدامات خانگی نیازمند استمرار و صبر زیاد است.

اقدامات خانگی برای درمان کبد چرب

بسیاری از افراد برای درمان کبد چرب از روش‌های ساده و کم هزینه پیروی می‌کنند؛ این روش‌ها شامل تغییر در سبک زندگی افراد، رژیم غذایی سالم و مناسب، ورزش و فعالیت بدنی و استفاده از داروی گیاهی برای درمان کبد چرب می‌باشد. که در مقاله دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب ، هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الف) رژیم غذایی افراد مبتلا به کبد چرب

از آنجایی که خون بعد از گوارش به کبد وارد شده و ترکیبات پروتئین و چربی را تولید می‌کند. بهتر است مقادیر چربی و کربوهیدرات وارد شده به کبد بیش از حد نباشد. زیرا باعث ساخت چربی اضافه در کبد شده و عوارض  فراوانی را در بدن به وجود می‌آورد؛ بنابراین افرادی که در خطر ابتلا به کبد چرب هستند. باید برای کنترل چربی و کربوهیدرات رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند. که در ادامه  ویژگی‌های این رژیم‌غذایی را ذکر می‌کنیم. البته می‌توان از قرص کبد چرب نیز استفاده کرد.

1- کاهش چربی‌های اشباع در رژیم غذایی

سلامت کبد و کنترل مصرف چربی برای جلوگیری از کبد چرب به طور مستقیمی با چربی استفاده شده در غذاها ارتباط دارد. مصرف چربی اشباع شده در انواع لبنیات، گوشت و فست فود باید تا حد زیادی کاهش یابد. به جای استفاده از این گونه چربی‌ها از روغن‌های گیاهی همچون روغن زیتون، روغن کنجد یا چربی‌های حیوانی استفاده شود. تا به سلامت افراد کمک کنند.

2- کاهش فروکتوز در رژیم غذایی

علاوه بر کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده باید برای سلامت کبد و دوری از عوارض کبد چرب از قند یا فروکتوز نیز دوری کرد. زیرا در فرایند متابولیسم بدن تجمع فروکتوز و چربی منجر به آسیب شدید به کبد خواهد شد.

3- افزایش غذاهای حاوی فیبر در رژیم غذایی

غذاهای حاوی فیبر، انواع سبزیجات و میوه‌ها باعث کاهش دریافت کالری و سلامت کبد می‌شوند به همین دلیل مصرف آنها برای جلوگیری از پیشرفت چربی کبد و سلامت آن بسیار ضروری است؛ افراد می‌توانند از انواع حبوبات و غلات برای دریافت مقادیر زیادی از فیبر استفاده نمایند.

4- افزایش مصرف امگا ۳ در رژیم غذایی

مصرف امگا ۳ تاثیر فراوانی بر سلامت سلول‌های کبدی و همچنین کاهش التهابات می‌گذارد به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند از غذاهای غنی از امگا ۳ استفاده نمایند.

از غذاهای غنی از امگا ۳ می‌توان به ماهی ساردین، سالامون، خال مخالی، هالیبوت و ماهی تن اشاره کرد؛ از منابع گیاهی امگا ۳ که درمان گیاهی کبد چرب محسوب می‌شوند نیز می‌توان به گردو، شاهدانه، بذر کتان و روغن زیتون اشاره کرد.

ب) ورزش برای افراد مبتلا به کبد چرب

فعالیت بدنی و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن علائم چربی کبد را کاهش دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به چربی کبد علاوه بر رژیم غذایی سالم و مناسب باید دقت زیادی در فعالیت‌های روزانه و تمرینات ورزشی خود داشته باشند.

بهتر است افراد مبتلا به چربی کبد یا در معرض آن در طول هفته ۴ بار و هر بار به مدت یک ساعت ورزش نمایند؛ انجام هر یک از ورزش‌ها همچون دوچرخه سواری، دویدن، پیاده‌روی یا ورزش‌های هوازی و قدرتی می‌تواند در درمان کبد چرب تاثیرگذار و موثر باشد.

ج) اصلاح سبک زندگی برای افراد مبتلا به کبد چرب

از آنجایی که یکی از وظایف مهم کبد پاکسازی بدن از سموم است در قدم اول افراد برای سلامت کبد باید مصرف الکل را کاهش دهند؛ در بسیاری از موارد متخصصان به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌کنند برای جلوگیری از آسیب شدید به سلول‌های کبد الکل را از زندگی خود حذف نمایند و سبک زندگی خود را تغییر دهند.

درمان کبد چرب با طب سنتی

طب سنتی با استفاده از انواع گیاهان دارویی، دمنوش و عرقیجات گیاهی با هزینه کم و روش‌های ساده به درمان سریع کبد چرب پرداخته است. در ادامه مقاله هر یک از روش‌های درمان کبد چرب از طریق طب سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راه‌‎های زیادی وجود دارند تا از دست بیماری کبد چرب رها شویم. معمولا پزشکان طب سنتی درمان‌های خانگی را همانند انواع دمنوش‌های مناسب برای کبد چرب، توصیه می‎کنند.

این دمنوش‎ها خاصیت پاکسازی دارند و سموم موجود در کبد را دفع می‎کنند و باعث جذب چربی موجود در کبد می‎شوند. در ادامه، این دمنوش‎ها را به شما معرفی می‎کنیم.

انواع دمنوش های گیاهی و عرقیات ؛ مفید برای کبد چرب

در این قسمت از مقاله دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب به معرفی انواع عرقیات گیاهی و همچنین دمنوش‌ها برای درمان کبد چرب می‌پردازیم. انواع دمنوش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب عبارتند از:

1- بادرنجویه

دمنوش بادرنجویه یکی از گیاهان دارویی با خواص فوق العاده زیاد است. که می‌تواند سلول‌های آسیب دیده به وسیله ی تجمع چربی را تا حد زیادی درمان کند. بادرنجویه از طریق کاهش فعالیت گلبول‌های سفید و همچنین فعال کردن آنزیم‌هایی که اسید چرب را تجزیه می‌کنند. در درمان کبد چرب مفید و موثر است.

2- گل داوودی

در فرایند سم‌زدایی از بدن ممکن است. سلول‌های کبد دچار آسیب شوند. دمنوش گل داوودی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود التهابات سلول‌های کبد را کاهش داده و از آنها در مقابل آسیب‌ها مراقبت می‌کند. گل داوودی توانایی بازسازی سلول‌های آسیب دیده کبد را نیز دارد. به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار موثر است.

3- مریم گلی

یکی از گیاهان دارویی که آن را با خاصیت ادرارآور بودنش می‌شناسند گیاه مریم گلی می‌باشد، این گیاه مواد زائد و سموم را از طریق ادرار از بدن دفع و پاکسازی می‌کند؛ گیاه مریم گلی علاوه بر کبد، کلیه‌ها را نیز پاکسازی و با افزایش تعریق بدن را سم‌زدایی می‌کند.

4- قاصدک

گل قاصدک یکی از گیاهان دارویی با گل‌های سفید رنگ است که به دلیل افزایش تولید صفرا ، کبد را از سموم پاک و سلامت سلول‌های کبدی را تضمین می‌کند؛ از دیگر فواید دمنوش قاصدک می‌توان به تحریک فعالیت کیسه صفرا و همچنین حفظ سلامت آن اشاره کرد.

5- چای سبز

دمنوش چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بسیار معروف است؛ جالب است بدانید که آنتی اکسیدان‌ها از تمام دستگاه‌های بدن در مقابل مهاجمان خارجی محافظت و سلامت عمومی بدن را افزایش می‌دهند؛ کاتچین موجود در این گیاه دارویی سلامت سلول‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

6- عرق خارمریم

گیاه خارمریم یکی از گیاهان دارویی موثر برای درمان سیروز کبدی می‌باشد. و همچنین می‌تواند سلول‌های آسیب دیده را نیز بازسازی و درمان کند. استفاده از گیاه خار مریم برای از بین بردن کبد چرب بسیار مفید می باشد. و بسیاری از متخصصان طب سنتی مصرف عرق خار مریم را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌کنند.

بهتر است در مصرف عرق خار مریم زیاده‌روی نکنید زیرا استفاده بیش از اندازه از گیاه خار مریم باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، سردرد و گاهی نیز منجر به آلرژی می‌شود؛ بهتر است روزانه یک فنجان از عرق خار مریم را با آب ترکیب نموده و مصرف نمایید.

رازیانه

برای آشنایی بیشتر با رازیانه همراه پامیشا

فواید رازیانه و اکسیر جادویی آن

7- عرق رازیانه

گیاه رازیانه یکی از گیاهان دارویی می‌باشد. که انواع ویتامین‌ها و استروژن را در خود جای داده و خاصیت ادرارآوری بالایی دارد. باعث می‌شود بدن به صورت کامل سم زدایی شود. استفاده روزانه دو فنجان عرق رازیانه در دو وعده صبح و عصر می‌تواند. برای درمان کبد چرب بسیار مفید و موثر باشد.

8- عرق کاسنی

یکی از معروف‌ترین گیاهان درمانی که در سال‌های اخیر نیز استفاده از آن رواج یافته است. و برای درمان کبد چرب نیز شدیداً توصیه می‌شود، کاسنی می‌باشد؛ گیاه کاسنی به دلیل طبع سرد و معتدل سموم و مواد زائد را از کبد و خون پاکسازی می‌کند؛ علاوه بر این خاصیت کاسنی حاوی انواع ویتامین‌ها موثر در درمان کبد چرب می‌باشد به همین دلیل در درمان کبد چرب بسیار موثر است.

9- عرق شاهتره

یکی از گیاهانی که طب سنتی آن را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌دهد. گیاه شاهتره است. شاهتره به دلیل طبع خنک، حرارت بدن را کاهش داده و با وجود آنتی اکسیدان سیستم ایمنی را تقویت می‌کند؛ اگر به دنبال تسریع در درمان کبد چرب هستید از مخلوط عرق کاسنی و عرق شاهتره غافل نشوید.

10- زنجیل

 یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی، گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند.

برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

برای آشنایی بیشتر با دارچین همراه پامیشا

دارچین و خواص شگفت انگیز آن

 11- درمان گیاهی کبد چرب با دارچین

مطالعات بسیاری بر اثر دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین بر روی کبد چرب انجام شده است و تقریباً اکثر آن‌ها تأثیر مثبت این ادویه خوراکی بر کبد چرب را تأیید کرده‌اند. دارچین نیز مشابه زردچوبه بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود. 

12- رزماری و کمک به درمان کبد چرب

رزماری با طعم و عطر خوشی که دارد برای استفاده در غذاها و یا کنار آنها بسیار مفید است. این گیاه خوشبو خاصیت ضد التهابی دارد و به این منظور برای کاهش دردهای مفصلی و یا کوفتگی ها از آن استفاده می‌شود. در بعضی از مطالعات صورت گرفته، اثر درمانی آن برای کبد چرب نیز ثابت شده است.

13- سرکه انگبین

استفاده روزانه یک لیوان سرکه انگبین می‌تواند به درمان کبد چرب شما کمک کند. سرکه انگبین از ترکیب دو واحد عرق نعناع، یک واحد سرکه طبیعی و دو واحد عسل بدست می‌آید و با سکنجبین درست شده از شکر کاملا متفاوت می‌باشد.

14- سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می‌شود.

روش استفاده:

  • یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیون آب گرم بریزید.
  • در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید.
  • قبل و بعد از غذا مصرف کنید این کار را برای چند ماه انجام دهید.

15- خاکشیر

یکی از گیاهانی بسیار مفید خاکشیر محسوب می ش.د. که می‌توانید از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کنید. همچنین مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است.  این دانه‌ها کبد را از چربی پاکسازی می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند. خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج های خشک ( صفرایی و سودایی ) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز موثر واقع شود.

طرز تهیه خاکشیر برای درمان کبد چرب

برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم‌کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

 16- زردچوبه

یک محقق طب سنتی با معرفی زردچوبه به عنوان گیاهی با مزاج گرم و خشک گفت: «مصرف زردچوبه به مبتلایان به کبد چرب و خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر توصیه می‌شود.». جالب است بدانید که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با زرد چوبه همراه پامیشا

زرد چوبه را ادویه جادویی بنامید

 17- بابونه

درمان کبد چرب با دمنوش، چای بابونه یک دمنوش سنتی و آرام بخش است که از گل بابونه تهیه می‌شود. این چای مفید علاوه ‌بر اینکه بر روی سیستم عصبی ما اثر تسکین دهنده دارد می‌تواند یک گیاه دارویی عالی برای محافظت از کبد محسوب شود چراکه طعم تلخ آن به کبد کمک می‌کند مسیر سم زدایی خود را آغاز نماید. عصاره بابونه به طور مؤثری از سلول‌های کبد در برابر آسیب التهابی ناشی از پاراستامول (پیش داروی استامینوفن) محافظت می‌کند.

18- چای یا دمنوش نعنا

درمان کبد چرب با دمنوش، نعنا یک گیاه بسیار مفید است که در راستای کمک به بسیاری از عملکردهای بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. این گیاه بسیار مفید به خصوص اگر در شب میل شود می‌تواند به فرآیند گوارش کمک کند و مشکل پرخوری که خود عامل اختلال در خواب است را برطرف نماید.

حال از آنجایی که کبد یکی از قوی ‌ترین اندام‌های بدن نیز در این فرآیند هضم دخالت دارد، نعنا می‌تواند به عنوان یک چای یا دمنوش عالی برای کمک به عملکردهای گوارشی، کبد و سم زدایی آن به شمار بیاید.

19- شیرین بیان

درمان کبد چرب با دمنوش، ریشه شیرین بیان نه تنها ۵۰ برابر شیرین‌ تر از شکر است بلکه دارای خواص دارویی بی شماری نیز می‌باشد. یکی از این اثرات درمانی این گیاه بر روی بیماری‌های کبدی است و آسیب کبدی ناشی از الکل را بهبود می‌بخشد.

همچنین اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی بر بافت کبد دارد. به طور کلی می‌توان گفت که در گروه بهترین چای و دمنوش برای کبد چرب قرار می‌گیرد.

درمان کبد چرب با دمنوش، علاوه‌ بر اینکه شیرین بیان دمنوش مناسب برای کبد چرب است به عنوان یک داروی گوارشی مرتبط با معده و همینطور برای تسکین گلودرد نیز استفاده می‌شود. این گیاه همچنین برای عفونت‌های سندرم حاد تنفسی (SARS) و درمان بیماری‌های لثه نیز مفید است.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله پامیشا درمان گیاهی کبد چرب و گیاهان موثر برای درمان کبد چرب را مورد بررسی قرار دادیم. همانگونه که مقاله دمنوش های گیاهی مؤثر برای درمان کبد چرب کرد. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی از بروز کبد چرب جلوگیری نماید و در درمان آن نیز موثر واقع شود.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان