تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست در پامیشا

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست

کنجد یکی از قدیمی‌ترین دانه‌های روغنی در جهان است و قدمت این دانه‌ها به چند هزار سال می‌رسد. در غذاهای بومیان هند و آسیای شرقی، دانه‌های کنجد سیاه و سفید یکی از چاشنی‌های اصلی است که از خواص روغن کنجد برای پوست استفاده می‌کنند.پامیشا در این میاله با عنوان روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست قصد دارد بیشتر در زمینه خواص روغن کنجد برای حفظ سلامتی پوست صحبت کند. اگر شما هنوز با خواص شگفت‌انگیز این روغن آشنا نیستید، احتمالاً در انتهای مطلب به استقبال این روغن عالی خواهید رفت تا از خواص و فواید آن برای پوست و مو بهره‌برداری کنید.

خوشبختانه، در ایران نیز استفاده از دانه و روغن کنجد در پخت و پز رایج شده است. در بسیاری از آشپزخانه‌ها، روغن کنجد به عنوان گزینه‌ای سالم و طبیعی جایگزین روغن‌های مایع و نباتی شده است. کنجد یکی از دانه‌های خوراکی طبیعی و سالم است که در پخت انواع نان، کیک و شیرینی استفاده می‌شود. نانوایی‌ها با استفاده از دست و دلبای دانه‌های کنجد سیاه و سفید روی نان آن را تزیین می‌کنند و اینطوری ما هر روز، حتی به طور کم، از خواص مغذی این دانه‌ها بهره‌مند می‌شویم.

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست در پامیشا

روغن کنجد و خواص آن برای پوست

روغن کنجد، بر خلاف سایر روغن‌های خوراکی، تاثیری بر بالارفتن کلسترول و فشار خون نداشته و به همین دلیل بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از روغن کنجد به جای روغن‌های نباتی و کانولا استفاده کنید. اما خواص روغن و دانه‌های کنجد تنها در آشپزخانه و طبخ غذا خلاصه نمی‌شوند، بلکه روغن کنجد که به عنوان ملکه روغن‌ها شناخته می‌شود، می‌تواند بخشی از روتین مراقبت پوست شما باشد و در میز آرایش شما قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که مصرف دانه و روغن کنجد به صورت خوراکی نیز تاثیر زیادی بر سلامت پوست و موی شما خواهد داشت. روغن کنجد حاوی امگا 6، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، مس، پروتئین، و ویتامین‌های E، B و D است که هر کدام نقش مهمی در سلامت پوست دارند. از جمله مهم‌ترین خواص و فواید روغن کنجد می‌توان به ویژگی آنتی‌اکسیدانی اشاره کرد که در حفظ سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند.

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست در پامیشا

ضد سرطان پوست

دانه‌های کنجد حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند DNA پوست را تخریب کنند و منجر به بروز سرطان پوست شوند. از این رو، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پوست ایفا کند. روغن کنجد نیز به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، خواص ضد سرطانی دارد.

برای جلوگیری از سرطان پوست، می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر داده و مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند کنجد را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرید. می‌توانید دانه‌های کنجد را به صورت دلبازی روی سالادهای خود بپاشید و از روغن کنجد به جای روغن‌های ناسالم در آشپزخانه استفاده کنید.

به این ترتیب، با مصرف منظم و مناسب دانه‌ها و روغن کنجد، می‌توانید به جلوگیری از سرطان پوست کمک کنید. البته برای جلوگیری از سرطان پوست، عوامل دیگری همچون استفاده از کرم ضدآفتاب، محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب، اجتناب از سوختگی و استفاده از رژیم غذایی سالم نیز بسیار مهم هستند.

نرم‌کننده و مرطوب‌کننده طبیعی

استفاده از مرطوب‌کننده در روتین مراقبت پوست بسیار مهم است. مرطوب‌کننده به عنوان محافظی برای جلوگیری از تبخیر رطوبت پوست عمل می‌کند. به خصوص برای افرادی که پوست خشک و دی‌هیدراته دارند، استفاده از مرطوب‌کننده بعد از آبرسان بسیار ضروری است. روغن کنجد با داشتن اسیدهای چرب اولئیک، پالمیتیک، استئاریک و اسید لینولئیک، به عنوان مرطوب‌کننده‌ای ایده‌آل برای پوست شناخته شده است و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود.

اگر پوست خشکی دارید، می‌توانید هر شب چند قطره روغن کنجد را روی پوست خود استفاده کنید و تأثیر آن را بر پوست خشک و دی‌هیدراته خود پس از یک الی دو هفته مشاهده کنید.

مبارزه با آکنه و جوش صورت
در مورد مبارزه با آکنه و جوش صورت، باید احتیاط کرد و از مصرف چربی‌های مضر برای پوست خود خودداری کنید. اما چربی‌های مفید برای درمان آکنه و جوش صورت می‌توانند مفید باشند. دور نگهداشتن پوست از چربی‌های مفید و رطوبت ممکن است باعث تشدید چربی پوست شود، زیرا پوست در این حالت برای جبران چربی، بیشتر آن را ترشح می‌کند و نتیجه آن پوست چرب و آکنه‌ای می‌شود.

یکی از فواید روغن کنجد، خاصیت ضدباکتریال و ضدمیکروبی است که می‌تواند در درمان و جلوگیری از آکنه و جوش صورت مفید باشد.

ضد آفتاب طبیعی

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از مشکلات پوستی، از جمله سرطان پوست، بسیار ضروری است. ضد آفتابها با مهار نفوذ اشعه UV به پوست، موجب حفاظت پوست و جلوگیری از مشکلات مرتبط می‌شوند. همچنین، استفاده از روغن کنجد به صورت موضعی می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه UV کمک کند. اما این نباید به معنای کنار گذاشتن استفاده از ضد آفتاب باشد؛ بلکه روغن کنجد می‌تواند به عنوان یک مکمل مفید در کنار استفاده از ضد آفتاب استفاده شود.

روغن کنجد همچنین می‌تواند در تسکین التهابات ناشی از سوختگی پوست کمک کند. زمانی که پوست به تابش خورشید یا باد مستقیم معرض می‌شود، ممکن است سوختگی و التهاب رخ دهد. در این موارد، روغن کنجد می‌تواند به پوست کمک کند و علائم التهابی ناشی از سوختگی را کاهش دهد. برای اسکی‌بازان نیز که پوستشان به دلیل انعکاس نور خورشید روی برف یا ورزش در باد سوختگی می‌بیند، روغن کنجد می‌تواند به عنوان یک مرهم موثر برای درمان آن علائم مورد استفاده قرار گیرد.

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست در پامیشا

ضد قارچ و آرامبخش

یکی از خواص روغن کنجد، خاصیت ضد قارچی است که به وجود مواد آلی در ترکیبات آن برمی‌گردد. این خاصیت می‌تواند در درمان بیماری‌های قارچی پوست، به خصوص قارچ پا، مفید باشد. قارچ پا یکی از مشکلات پوستی شایع در ورزشکاران است و استفاده از روغن کنجد می‌تواند در درمان این بیماری مفید باشد.

ترک پاشنه پا نیز یکی از مشکلات پوستی شائع است که ممکن است عمق زیادی به خود بگیرد و باعث ناراحتی در راه رفتن شود. یکی از فواید روغن کنجد، درمان ترک پاشنه پا است. با استفاده از این روغن، می‌توان ترک‌های پاشنه پا را درمان کرده و راحتی در راه رفتن را بهبود بخشید.

در مورد تأثیر روغن کنجد بر روی استرس و اضطراب، باید گفت که استفاده از این روغن می‌تواند به عنوان آرامبخش عمل کند. تنش‌های عصبی و استرس می‌توانند بر روی پوست تأثیر بگذارند و منجر به بروز آکنه و بثورات پوستی شوند. استفاده از روغن کنجد می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی جهت آرامش اعصاب و کاهش تأثیرات استرس بر روی پوست عمل کند. برخی از مراکز اسپا نیز از روغن کنجد برای ماساژ بدن و صورت استفاده می‌کنند. همچنین، مصرف روغن کنجد به صورت خوراکی نیز می‌تواند به آرامش اعصاب کمک کند.

جوانسازی و ترمیم پوست

روغن کنجد واقعاً خواصی دارد که می‌تواند در حفظ جوانی و شادابی پوست مفید باشد. این روغن با داشتن مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، می‌تواند از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری کند و روند پیری پوست را کند کند. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان محافظ پوست در برابر آسیب‌های اکسیداتیو، مانند رادیکال‌های آزاد، عمل می‌کنند و به پوست کمک می‌کنند تا سالم و جوان به نظر برسد.

همچنین، روغن کنجد می‌تواند به تولید کلاژن در پوست کمک کند. کلاژن یک پروتئین مهم در ساختار پوست است که برای حفظ جوانی و انعطاف‌پذیری آن ضروری است. حضور روی در روغن کنجد باعث تحریک تولید کلاژن توسط سلول‌های پوستی می‌شود و بهبود و ترمیم آسیب‌های پوستی را تسریع می‌کند.

روغن کنجد و کاربرد های دیگر آن

روغن کنجد در طب سنتی و همچنین برخی تحقیقات علمی، برای برخی مشکلات پوستی دیگر نیز توصیه شده است. در زیر به برخی از خواص دیگر روغن کنجد برای پوست اشاره خواهم کرد:

کاهش عفونت مخمر ناحیه واژن: آب گرم با روغن کنجد مخلوط شده، در طب سنتی برای کاهش عفونت مخمر ناحیه واژن توصیه شده است. این ترکیب ممکن است به خاطر خواص ضد قارچی و ضد التهابی روغن کنجد مؤثر باشد .سفت شدن پوست صورت: روغن کنجد می‌تواند به سفت شدن پوست صورت، به ویژه نواحی اطراف بینی کمک کند. این خاصیت ممکن است به خاطر ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد باشد که به تغذیه و تقویت پوست کمک می‌کنند.

حفاظت از پوست کودکان: پوست کودکان در ناحیه تماس با پوشک به دلیل اسیدی بودن ضایعات بدن، ممکن است به حساسیت و بروز بثورات ریز مبتلا شود. روغن کنجد می‌تواند از پوست لطیف کودکان در برابر مواد اسیدی بدن محافظت کند و از ایجاد حساسیت و جوش در پوست کودک جلوگیری کند.

سم‌زدایی پوست: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد ممکن است به سم‌زدایی پوست کمک کنند. مولکول‌های روغن کنجد هنگام قرار گرفتن روی پوست، می‌توانند سموم محلول در روغن را جذب کنند و از پوست پاکسازی کنند.

تسکین التهابات پسوریازیس و اگزما: برخی مطالعات نشان داده‌اند که روغن کنجد می‌تواند در تسکین التهابات پسوریازیس و اگزما مفید باشد. خواص ضد التهابی و ترمیمی روغن کنجد ممکن است در کاهش علائم این مشکلات پوستی تأثیرگذار باشد.

روغن کنجد ; خواص درمانی و کاربردهای آن برای پوست در پامیشا

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان