تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

فناوری نانو و کاربردهای آن

فناوری نانو و کاربردهای آن در پامیشا

فناوری نانو و کاربردهای آن

امروزه تقریباً در هر جایی، از مقالات و کتاب‌های علمی و تخصصی تا اخبار شبانگاهی و حتی تبلیغ وسایل دست‌فروشان مترو، با واژه «نانو» برخورد می‌کنیم. اما این واژه به چه معنایی است؟ و چرا فناوری نانو از اهمیت خاصی برخوردار است؟ محصولاتی که با استفاده از این فناوری ساخته شده‌اند. چرا دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به همنوعان معمولی خود هستند؟ ما درباره فناوری نانو، تلاش می‌کنیم شما را با مفاهیم کلی و ابتدایی این علم آشنا کنیم. و کاربردهای نوین این فناوری در شاخه‌های گوناگون علم را بررسی کنیم. تا شما با مطالعه مقاله فناوری نانو و کاربردهای آن بتوانید. از آن در زندگی و کار خود استفاده کنید.

علم نانو چیست؟

در واقع مطالعه پدیده ها و دستکاری مواد در مقیاس خیلی خیلی کوچک و در ابعاد اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی است که منجر به تغییر خواص مواد (نسبت به مواد در ابعاد بزرگ) می شود. یعنی مواد با ابعادی که در اطراف ما به چشم می خورد. خواص فیزیکی مشخصی دارند. که برای همه ما شناخته شده است.

این در حالی است. که اگر آن ماده به ابعاد بسیار کوچکتر (ابعاد نانومتری) برسد، خواص آن به شکلی تغییر می کند. که دیگر قابل توضیح با قوانین فیزیک معمول نیست.

فناوری نانو و کاربردهای آن  در پامیشا

نانوتکنولوژی چیست؟

فناوری های نانو عبارتند از طراحی، توصیف، تولید و کاربرد سازه ها ، دستگاه ها و سیستم ها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس نانومتر. دنیای نانو ما را به دنیای اتم های تشکیل دهنده ی یک ساختار مولکولی می برد. در این دنیای هیجان انگیز ما با بررسی اتم ها و مولکول ها و نوع آرایش آن ها می توانیم. به چرایی بسیاری از ویژگی های مواد پی ببریم. و مهم تر از همه اینکه آن ها را دستکاری کنیم.

نانو تکنولوژی چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

نانو تکنولوژی به عنوان یک پتانسیل در زمینه افزایش کارایی مصرف انرژی، کمک به پاکسازی محیط زیست، حل مشکلات بهداشتی و حتی کمک به زندگی روزمره ی ما شناخته می شود.

این تکنولوژی قادر است. تا هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. طرفداران این فناوری ادعا دارند. که محصولات نانو تکنولوژی، کوچک تر، ارزان تر، سبک تر و در عین حال کاربردی تر هستند. و مهم تر اینکه در تولید آن ها انرژی و مواد خام کمتری استفاده شده است.

صنایع بسیاری وجود دارند. که فناوری نانو سبب گسترش آنها شده است. از جمله این صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت ورزش
  • صنعت فناوری فضایی
  • محصولات مربوط به مراقبت از پوست
  • صنعت پوشاک

نکته

این فناوری را می توان در صنایع مختلف به کار برد. فناوری نانو با موادی که دارای طول 1 تا 100 نانومتر هستند، سر و کار دارد. زمانی که ابعاد به مقیاس نانومتر کاهش یابد به تبع ویژگی های ماده نیز به طرز چشم گیری دچار تغییر خواهد شد.

استفاده از پارچه نانو برای لباس های مختلف مزیت های زیادی برای تولید کننده و مصرف کننده به همراه دارد.

برای اینکه با لباس نانو و دیگر کاربردهای این فناوری بیشتر آشنا شوید. ما موضوع این مقاله را به فناوری نانو و کاربردهای آن و مخصوصا در پوشاک اختصاص داده ایم.

فناوری نانو و کاربردهای آن  در پامیشا

پارچه نانو چیست؟

فعالیت در حوزه فناوری نانو در کشور ایران از سال 1380 آغاز نمود. و طی چند سال اخیر با پیشرفت هایی در زمینه پوشاک و موارد دیگر، به یکی از برترین و پیشگامان عرصه نانو تبدیل شده است. به طوری که در حال حاضر رتبه چهارم فناوری نانو در جهان متعلق به ایران است. همچنین مقام های اول و دوم و سوم به ترتیب متعلق به کشور های آمریکا، چین و هند می باشد.

لباس های نانو مزایای بسیار زیادی دارند. موجب گسترش کاربرد آنها نزد مردم شده است. پارچه نانو بافت ضد لک و الیافی مقاوم دارد. و با مزایای زیادی برای مصرف کنندگان همراه است. نانو ساختارها همچنین می توانند مقاومت شیمیایی پارچه ها را افزایش دهند. و خواص ضد باکتریایی به پارچه بدهند.

برای تهیه پارچه های نانو از فناوری نانو استفاده می شود که طی آن مولکول های تشکیل دهنده پارچه به مقدار زیادی تغییر می کنند. در نتیجه ویژگی ها و خواص جدیدی در این محصولات به وجود می آید.

فناوری نانو و کاربردهای آن  در پامیشا

تاثیر الیاف نانو در لباس

همه ما برای خوش استایل بودن و راحتی از لباس های مختلفی استفاده می کنیم. هر یک از این لباس ها از جنس خاصی تولید شده اند. که دارای ویژگی های خاصی هستند. صنایع تولید کننده لباس و پوشاک مانند هر صنعت دیگری با گذشت زمان با پیشرفت های زیادی همراه بوده است. استفاده از الیاف نانو در لباس را می توان یکی از این پیشرفت ها محسوب کرد.

پارچه های نانو از بهترین انواع پارچه هستند که آلودگی روی آنها قرار نمی گیرد و مانند سایر پارچه ها کثیف نمی شوند.

از دیگر ویژگی های قابل توجه الیاف نانو در لباس این است. که شما برای صاف کردن آن احتیاجی به استفاده از اتو نخواهید داشت. و تنها با تکان دادن پارچه می توانید. تمام چین و چروک های آن را برطرف نمایید.

کاهش مصرف انرژی با استفاده از نانو در پوشاک

یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های پارچه های نانو این است که این پارچه ها دمای بدن را حفظ و در برابر سرما و گرمای محیط از بدن محافظت می نمایند. به طوری که در سرمای زمستان بدن را گرم نگه داشته و در گرمای تابستان بدن را خنک می کند.

به این ترتیب می توان مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داد. خاصیت دیگر لباس نانو، جلوگیری از بوی بد عرق است. اشتیاق و علاقمندی به خرید این لباس ها به همین خاطر است.

بر اثر گسترش این تکنولوژی که توانسته است. موجب تغییر و تحول زیادی در صنایع مختلف شود. کاربرد نانو در پوشاک و استفاده از این فناوری برای تولید پارچه ها رونق بیشتری دارد. پیدایش این پارچه ها برای تولید لباس دگرگونی زیادی ایجاد کرده است. لباس های قدیمی با پارچه های مختلف جای خود را به لباس نانو بدهند.

نگاهی به روند توسعه فناوری نانو

با توجه به ویژگی های خاص این فناوری دارد. بسیاری از فعالان صنعت پوشاک روند کار خود را تغییر داده اند. و از پارچه نانو برای لباس استفاده می کنند.

دوخت لباس با بهره گیری از پارچه های نانو برای با استقبال بسیاری رو به رو شده است. و این محصولات فروش بالایی دارند. تولید کنندگان پوشاک برای تولید هر یک از لباس ها مانند زیرپوش ها، جوراب و غیره از این فناوری استفاده می کنند.

مراقبت از پوست و سلامتی افراد نیز از دیگر ویژگی های حاص این تکنولوژی است. محبوبیت بیشتر و روزافزون آن را به ارمغان آورده است. بنابراین می توان گفت نانو در صنعت پوشاک و نساجی کاربردهای زیادی دارد.

فناوری نانو و کاربردهای آن  در پامیشا

فناوری نانو چگونه موجب بهبود الیاف پارچه می شود؟

پامیشا در مفاله فناوری نانو و کاربردهای آن اشاره می کند. تولید لباس نانو توانسته است. صنعت نساجی و پوشاک را با تحول عظیمی رو به رو کند. این صنایع پارچه هایی که به صورت نانو تولید می شوند دارای مقاومت شیمیایی بالایی هستند. و همچنین به صورت ضد آب تولید می شوند.

این پارچه ها خاصیت ضد باکتریایی بالایی دارند و از رشد میکروب ها و باکتری ها بر روی پوست جلوگیری می کنند. این در حالی است که پارچه های دیگر فاقد این ویژگی ها هستند.

بنابراین می توان گفت.این فناوری در لباس تحولاتی ایجاد کرده است. تا خواص پارچه به طرز شگفت انگیز افزایش یابد. بدون این که به ضخامت و یا وزن پارچه اضافه شود.

فناوری نانو و کاربردهای آن  در پامیشا

بعنوان مثال

با استفاده از فناوری نانو می توان پارچه های معمولی که برای شلوار مورد استفاده قرار می گیرد را به پارچه هایی با کیفیت تر با خاصیت ضد آب و سبک تبدیل نمود.

همان گونه که گفتیم این پارچه های سبک علاوه بر وزن کم خاصیت های زیادی برای حفظ سلامت بدن دارند.

لباس نانو ضد باکتری بوده و می تواند احتمالا ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش دهد. همچنین باید گفت. تکنولوژی تولید این پارچه ها سبب شده است. تا پارچه ها ضد حساسیت تولید داشته باشد. این یعنی هر فردی می تواند. بدون هیچ مشکلی از این پارچه های نانو استفاده کند. در این لباس ها ، الیاف هایی بکار رفته است. لایه های محافظ مانند وجود دارد. تا هوا به خوبی در سطح این پارچه ها و لباس ها در جریان باشد. خاصیت تنفس پذیری ، مانع بو گرفتن لباس خواهد شد.

سخن پایانی

پامیشا در مقاله فناوری نانو و کاربردهای آن تاکیدمی کند. حمحصولات بهداشتی و بسته بندی یکی از زمینه‌های اصلی و پر کاربرد بکارگیری پارچه‌ های نانو است. برای حوزه های ورزش ، دفاع، در حوزه ی صنعت و ماشین آلات، حفاظت از محیط زیست نیز کارآیی دارد.

فناوری نانو در پارچه خواص منحصر به فرد، مانند دافع آب و روغن، ضد باکتری، ضد استاتیک، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش، ضد لک و کنترل رطوبت ایجاد می‌کند. پارچه ها و لباس هایی که با استفاده از این فناوری تولید می شوند. دارای خواص بسیار مطلوبی هستند. همین خاصیت های منحصر بفرد است. که دلیل افزایش محبویت این لباس ها نزد مردم شده است.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان