تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشاَ

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن

دو قطعه پارچه را با استفاده از یک سری دوخت یا انواع دوخت با هندسه تعریف‌شده به‌هم متصل می‌‌کند. انوع مختلف دوخت ها با گذشت سال‌های سال به‌وجود آمده‌اند. که به‌منظورهای متفاوت توسعه پیدا کرده‌اند. بر اثر توسعه دوخت هایی که توسط ماشینی و اورلاکر انجام می شود. در مقابل بسیاری از این دوخت های قبلی کنار گذاشته شده‌اند. اما به هر حال شناخت بعضی از انواع دوخت های اولیه و پایه‌ای، مهم به‌نظر می‌رسد.به همین منظور پامیشا اقدام به معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن نموده است.

انواع دوخت‌های متداول در خیاطی

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن

1- دوخت منطبق‌شده (SS)

دوختی است که دو یا چند تکه جداگانه از پارچه را به‌هم متصل می‌کند. این نوع دوخت یکی از متداول‌ترین روش‌های دوخت است. ابتدایی‌ ترین نوع این دوخت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکه پارچه ای به‌صورت کامل به تکه‌ای دیگر دوخته می شود. انواع دوخت‌های ساده، دوخت‌های فرانسوی و دوخت‌های دوبل ماشینی جزء این نوع دوخت محسوب می‌شوند.

2- دوخت روی هم افتاده

در این نوع دوخت، دو یا چند تکه پارچه که با هم همپوشانی دارند. به‌روی هم دیگر دوخته می‌شوند. معمولا از روی هم افتاده، برای دوختن لبه پارچه یک لا از خود پارچه زیرین استفاده می‌کنند. اما این حالت همیشه روی نمی‌دهد. این دوخت‌ها برای دوختن درزهای جانبی روی شلوار‌های جین و پیراهن‌ها کاذبرد دارند. این نوع از دوخت نسبت به دوخت‌های دیگر تنوع بیشتری دارد.

3- نوع دوخت‌ بسته

این دوخت جهت اتمام کار و دوخت لبه لباس‌ها ایجاد می‌شود. این دوخت در واقع قسمتی از پارچه است که دربرگیرنده لبه خام پارچه دیگری است. انواع مختلفی از این نوع دوخت نیز وجود دارد.

4- دوخت مسطح

این نوع دوخت، متداول‌ترین دوخت استفاده‌شده است. عملیات دوخت به‌صورت باز و مسطح انجام می‌شود و معمولا با استفاده از تکنیک‌های مختلف مرتب می‌گردد. اگر پارچه کشباف باشد، از دوخت کششی استفاده می‌شود. که باعث می‌گردد. که درز ی که دوخته‌شده است. به اندازه نیاز پارچه کشیده شود.
دوخت مسطح، لبه‌های دو تکه پارچه را به‌هم متصل می‌کند. از نوع کوک پوششی برای دوختن دو تکه پارچه به هم دیگراستفاده می‌شود. این دوخت شامل سوزن‌دوزی‌های چندگانه است و دوخت را عمود بر خط درز انجام می‌دهد.
دوخت مسطح، یک نوع دوخت پایه است که لبه‌های دو تکه پارچه را به‌هم متصل می‌کند. از این دوخت برای دوخت پارچه‌هایی با وزن معمولی استفاده می‌شود تا هیچ‌گونه فشار خاصی بر روی دوخت به وجود نیاید. در بیشتر موارد، از کوک مستقیم جهت دوخت درز استفاده می‌شود.

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشا

5- دوخت فرانسوی (French Seam)

دوخت فرانسوی به‌ویژه برای پارچه‌های ظریف و مستعد لکه‌دار شدن استفاده می‌شود. این دوخت مخصوصا برای انواع پارچه ابریشمی، بسیار مناسب است. لبه‌های خام پارچه بین یک دوخت دوجداره قرار می‌گیرند.
دوخت فرانسوی معمولا برای پارچه‌های ظریف یا پارچه‌هایی که استحکام کمی دارند و به‌راحتی از هم جدا می‌شوند، کاربرد دارد. این دوخت در واقع دوختی مابین دوختی دیگر است و پس از پایان کار باید ۵ میلی‌متر یا کم‌تر عرض داشته باشد.

6- دوخت Flat Fell

این دوخت استحکام و زیبایی را به یک محصول می‌دهد. شلوارهای جین مستحکم با استفاده از این تکنیک تولید می‌شوند. یک خط دو‌تایی از کوک‌ زدن اغلب در تضاد با رنگ نخ استفاده می‌شود.
این یک دوخت متداول و بسیار مستحکم است. که در برابر پوشیدن زیاد و شستشوی مکرر مقاومت می‌کند. و دوختی تمیز و مرتب را در هر دو طرف پارچه ایجاد می‌نماید. شما می‌توانید از هر طرف پارچه که می‌خواهید استفاده کنید، چون دوخت‌ها در هر دو طرف دقیقا مثل هم هستند.

7- دوخت لبه‌دوزی (EF)

از این دوخت برای جلوگیری از پیچش یا پیچ‌خوردگی کناره‌های پارچه استفاده می‌شود. در اصل برای پارچه‌های کشباف کاربرد دارد و برای درزهای مستقیم، خمیده و کناره‌های پارچه مناسب است.

8- دوخت تزئینی (OS)

به‌وسیله ماشین‌هایی که قابلیت دوخت زیگزاگی را دارند، زده می‌شود. از آن برای دوخت ساده پارچه‌های بافتنی یا کشباف استفاده می‌شود. طول (میزان پوشش) دوخت زیگزاگ باید برای تطبیق با پارچه و جلوگیری از جمع شدن پارچه در هنگام دوخت تنظیم شود. هر چه پارچه بیشتر جمع شود، کوک‌های به‌هم نزدیک‌شده به سفت شدن یا طول کوک کوتاه‌تری نیاز خواهند داشت.

پارچه با استفاده از دوخت‌هایی که برای پارچه استفاده‌شده مناسب هستند، متصل می‌شوند.
دوخت‌ها با توجه به نوع پارچه و نیازهای بازار هدف، اصلاح و مرتب می‌شوند.
برای اضافه کردن شکل، سبک و تزئین یک محصول می‌توان حجم پارچه را دستکاری کرد.

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشا

دوخت‌های اصلاحی

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن

دالبر (Pinking)

قیچی‌های دالبر برای برش حاشیه زیگزاگ در امتداد کناره پارچه بافته‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار از ریش‌ریش شدن نخ‌های بافته‌شده جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد دوختی صاف و یکدست می‌گردد.

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشا

دوخت‌های اورلاکر و زیگزاگی (Overlocking and Zigzag Stitching)

به این ترتیب است. که یک اورلاکر همزمان از دو یا چند نخ می تواند. جهت زینت دادن، کوک کردن و مرتب نمودن دوخت استفاده می‌کند. این دوخت، روشی مقرون‌به‌صرفه برای مرتب کردن دوخت است.

دوخت‌های نواری مورب (Bias Binding)

هنگامی که کناره پارچه باید پوشش داده شود. دوخت نواری مورب به دو قسمت تقسیم شود. و هر دو حاشیه پارچه باید دوخته شوند. لباس‌های گران‌قیمت اغلب دوخت کمی از سمت کناره دارند. این روش همچنین می‌تواند جایگزین ارزان‌تری برای دوخت لباس کاملا راه‌راه باشد.

در لباس‌هایی که ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد با کارایی بالا دارند، به‌عنوان مثال در لباس خواب، دوخت‌ها نوار دوزی می‌شوند. در نتیجه دوخت محکم‌تر می‌شود و نواردوزی مانع نفوذ آب به داخل دوخت می‌گردد.

تکنیک‌های شکل‌دهی

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن

ساسون‌ها (Darts)

ساسون‌ها برای ایجاد شکل سه‌بعدی در پارچه مسطح به‌منظور متناسب شدن شکل لباس استفاده می‌شوند. ایجاد یک ساسون در نیم‌تنه یا کمر لباس باعث ایجاد یک برش برجسته می‌شود و به لباس فرم می‌دهد. در امتداد خط چین لباس دوخته می‌شود.

پلیسه کردن (Pleating)

در واقع پلیسه همان تا کردن پارچه است. که یا برای محافظت از کناره پارچه آن را فشار می‌دهد. و یا در امتداد بخشی از تا‌زدگی آن را می‌دوزد. دامن‌ها معمولا به‌دلیل سهولت حرکت زانوها، چین‌ دارند. بعضی از دامن‌ها در حاشیه جلویی آن ، چین‌های کوچکی به نام پین تاک دوخته می‌شود. تا جلوه تزئینی بیشتری داشته باشد.

چین دار کردن

عرض پارچه را می‌توانید. بااین روش کاهش داد. با این کار همچنین می‌توان شکل موج‌داری به پرده‌ها یا کمر و آستین لباس‌ها داد. حجم پارچه توسط دو خط کوک ممتد در لبه بالای پارچه کنترل می‌شود. این دو نخ در یک طرف پارچه قرار دادمد. به‌آرامی و محکم کشیده می‌شوند. و پارچه در امتداد نخ‌ها به‌راحتی جمع می‌گردد. این روش هنگام الحاق کردن آستین به لباس خیلی مناسب است. قسمت بالای آستین جمع می‌شود و چون اکثر چین‌هادر اطراف شانه قرار دارند، می‌توان آنها را در اطراف شانه لباس توزیع کرد تا شکل مناسبی داشته باشند.
برای سهولت ایجاد چین در قسمت بالای آستین، یک ردیف کوک ماشینی در امتداد خط درز و ۶ میلی‌متر در داخل خط درز بین شکاف‌ها با استفاده از یک کوک بلند ماشینی ایجاد می‌شود.

بهترین روش‌های دوخت

دوخت باید ظاهری صاف و یکنواخت در داخل و خارج داشته باشد (کشش دستگاه را به‌درستی تنظیم کنید، طول کوک و فشار باید متناسب با پارچه و نخ باشد. جنس پارچه نباید کشی باشد).

  • رنگ منسوج رنگ‌شده در پهنای کلی پارچه باید یکنواخت باشد.
  • با توجه به نوع دوخت و نحوه استفاده از آن می بایست. حین تولید، دهنه یا انتها باید فشرده گردد.
  • به هنگام دوختن با نخ توجه داشته باشید. نخ باید متناسب با نوع پارچه و جنس الیاف آن باشد. رنگ نخ باید مطابق با رنگ پارچه یا تیره‌تر باشد.
  • از نظر ظاهری، مرتب، صاف و بدون‌برجستگی اضافی باید باشد.
  • باید عاری از هرگونه جمع‌شدگی، کشیدگی، پیچش و چروکیدگی باشد.
  • دوخت نباید از طرف راست لباس (روی لباس) قابل مشاهده باشد.

عوامل موثر بر ظاهر دوخت

تکنیک و مهارت اپراتورهای چرخ خیاطی بر ظاهر دوخت تأثیر می‌گذارد. برخی از عواملی که بر ظاهر دوخت تاثیر منفی دارند، در جدول پایین براساس مقاله معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن ذکر شده‌اند.

  • ببرسی دوخت از نظر عیب ظاهری دوخت
  • کوک‌های شل جمع‌شدگی (چروک شدن) دوخت
  • وجود کوک‌های شکل‌گرفته به‌صورت ضعیف تاب خوردگی(پیچ‌خوردگی) دوخت
  • بر اثر کوک‌های شلوغ چین‌خوردگی دوخت
  • اگر کوک‌های محکم و سفت باشند. شکل موجی دوخت
  • کوک‌های کج زائده (دوخت‌های برجسته)
  • زمانی که کوک‌ها یک در میان زده بشوند. مشخص بودن لبه‌های خام (دوخت‌های منقطع)

روش های مختلف دوخت پارچه

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشا

۱-دوخت با دست

دوخت با دست ابتدایی‌ترین شکل دوخت است. این دوخت به طور کلی با نخ و سوزن ساده و دست انجام می‌شود. رایج‌ترین کاربردهای دوخت دستی ، ترمیم لباس‌ها می باشد. هم چنین حیوانات عروسکی و سایر اشیاء ساخته شده از پارچه است. انواع مختلفی از دوخت‌ها برای یادگیری و انتخاب وجود دارد، در اینجا چند مورد وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی برای دوخت دستی به آنها توجه کنید.

۲-دوخت مستقیم

ابتدایی‌ترین نوع دوخت پارچه، دوخت مستقیم است که با وارد کردن سوزن از پشت به بالا و سپس وارد کردن سوزن به پایین از طریق پارچه و تکرار انجام می‌شود.

۳-دوخت چسبنده

دوخت چسبنده بسیار شبیه به دوخت مستقیم است، اما بخیه‌ها طولانی‌تر هستند (معمولاً بین ۱/۴ اینچ تا ۱/۲ اینچ طول دارند). این دوخت‌ها می‌توانند مستقیم یا مورب باشند. می‌توان از آنها به عنوان یک دوخت موقت یا برای نگه داشتن درز. استفاده کرد.

۴-دوخت پشت

قبل از اینکه ماشین‌های خیاطی به شهرت برسند، دوخت پشتی دوختی بود که برای دوخت لباس استفاده می‌شد. این دوخت ساده، محکم و قابل اعتماد است.

۵-دوخت گیر

بخیه گیر که به آن دوخت متقاطع نیز می‌گویند. در تکمیل سجاف‌ها استفاده می‌شود. تا ساییده نشوند. همچنین می‌توانید. از آن برای چسباندن چهره به صورت نامرئی استفاده نمایید.

۶-دوخت کور

دوخت کور پارچه که به آن کوک کور نیز می‌گویند، رایج‌ترین دوختی است که برای سجاف استفاده می‌شود. هنگامی که این دوخت به درستی انجام شود بسیار تمیز به نظر می‌رسد و می‌تواند نامرئی باشد.

۷-دوخت پتو

کوک پتو که برای دوخت چشمک جا دکمه‌ها استفاده می‌شود به کوک جا دکمه ای نیز معروف است. این دوخت می‌تواند لبه‌های خام پارچه‌های سنگین را به روشی تزئینی محصور کند.

۸-دوخت افتادگی

دوخت افتادگی زمانی استفاده می‌شود. که یک لایه پارچه به لایه دیگر دوخته می‌شود. این یک دوخت قوی است که می‌تواند مانند یک لولا حرکت کند. از آن اغلب برای نصب آستر استفاده می‌شود.

۹-دوخت ابری

دوخت ابری پارچه لبه‌های پارچه را محکم می‌کند تا از باز شدن پارچه‌ها جلوگیری کند.

۱۰-دوخت شلاقی

دوخت شلاقی که هم در دوخت و هم در قلاب بافی استفاده می‌شود. این نوع برای دوختن دو تکه پارچه با لبه‌های صاف به خوبی عمل می‌کند. این دوخت هنگامی که در قطعات قلاب بافی استفاده می‌شود، تقریبا نامرئی است.

دوخت شلاقی را می‌توان در لحاف کاری ، بستن بالش‌ها و کوسن‌ها و ساخت انواع لباس استفاده کرد.

۱۱-گل دوزی

یک کار دستی پیچیده است. که با استفاده از نخ یا نخ و سوزن، طرح‌های زیبایی روی پارچه ایجاد می‌کند. افراد می‌توانند. الگوهای خود را ایجاد کنند. از طرح‌های آماده یا از الگوهای دوخت استفاده کنند. انواع مختلفی از دوخت‌ها در گل دوزی استفاده می‌شود و یادگیری بیشتر در مورد این دوخت‌ها به شما کمک می‌کند با سرعت بیشتری در ایجاد طرح‌های خود بهتر شوید. یادگیری تمام دوخت‌ها ممکن است کار دشواری به نظر برسد، اما با کمی کار خواهید دید که گل دوزی چقدر آسان است. در اینجا نگاهی به دوخت‌های اولیه گلدوزی می‌اندازیم.

۱۲-دوخت سریع پارچه

ساده‌ترین دوخت، دوخت سریع است که از آن هم برای ترمیم و هم برای گلدوزی استفاده می‌شود. این دوخت همچنین به عنوان دوخت مستقیم شناخته می‌شود و معمولاً برای ایجاد طرح کلی گلدوزی استفاده می‌شود.

۱۳-دوخت پشت

این دوخت در واقع یک دوخت با خط نازک است.از دوخت پشت معمولاً برای ترسیم طرح قبل از پر کردن آن با دوخت دیگر استفاده می‌شود. این دوخت همچنین به عنوان پایه ای برای چندین دوخت کامپوزیت عمل می‌کند و برای افزودن جزئیات ظریف و ساده به طرح‌ها بسیار استفاده می‌شود.

۱۴-دوخت ساقه

یکی دیگر از دوخت‌های آسان، دوخت ساقه است. دوخت ساقه برای مبتدیان بسیار عالی است.این دوخت می‌تواند طرح کلی بسیاری از دوخت‌های گلدوزی را ایجاد کند.همچنین از آن می‌توانید برای خطوط منحنی یا مستقیم استفاده کنید.

۱۵-دوخت کوک

دوخت اسپلیت که به صورت مکرر و بسیار زیاد انجام می‌شود، ظاهر یک دوخت مینی زنجیره‌ای را ایجاد می‌کند، این دوخت پارچه یک دوخت پایه گلدوزی است. معمولاً از این دوخت برای ایجاد خطوط و منحنی‌های ظریف استفاده می‌شود. از دوخت اسپلیت می‌توانید به عنوان دوخت پرکننده نیز استفاده کنید.

۱۶-دوخت ساتن

اگر گل دوزی شما نیاز به بافت دارد، از سوزن و نخ خود برای ایجاد دوخت ساتن استفاده کنید. این دوخت آسان می‌تواند طرح‌هایی مانند برگ را بپوشاند و ظاهری صاف به جا بگذارد. بسیاری از کسانی که گل دوزی می‌کنند ابتدا با استفاده از یکی از دوخت‌های مستقیم یک طرح کلی ایجاد می‌کنند و سپس از کوک ساتن به عنوان دوخت پرکننده برای تکمیل فضای داخلی استفاده می‌کنند.

۱۷-دوخت گره فرانسوی

دوخت گره فرانسوی شبیه گره است و از آن برای ایجاد جزئیات ظریف در گل دوزی استفاده می‌شود. از این دوخت، اغلب برای چشم یا برای پر کردن وسط طرح‌ها یا اشکال گرد استفاده می‌شود.

۱۸-دوخت زنجیر پارچه

این دوخت در واقع ایجاد یک الگوی زنجیره مانند است، دوخت زنجیره‌ای یک تکنیک اساسی است و از یک سری دوخت حلقه دار استفاده می‌کند. این را می‌توان هم برای خطوط منحنی و هم برای خطوط مستقیم استفاده کرد.
دوخت با روش زنجیر پارچه

۱۹-دوخت پر

یک دوخت بسیار جذاب، دوخت پر است که به دوخت مرجانی نیز معروف است. این دوخت آسان است و وقتی خوب انجام شود بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

۲۰-دوخت تنبل دیزی

این نوع دوخت پارچه برای ساخت گلبرگ‌ها یا سایر طرح‌های گل استفاده می‌شود. ابتدا یک حلقه بزنید و سپس یک کوک کوچک در انتهای حلقه اضافه کنید. هنگام ساخت چندین مورد از این موارد، ظاهر گل دیزی ایجاد خواهد شد.

۲۱-دوخت شاه ماهی

در گل دوزی و همچنین در لباس‌های سجاف استفاده می‌شود. در این دوخت، ترسیم خطوط موازی را برای اطمینان از فاصله یکسان در نظر بگیرید.
آموزش دوخت شاه ماهی

۲۲-دوخت دانه

دوخت دانه را دوخت دویدن در نظر می‌گیرند. این دوخت همچنین به عنوان دوخت دانه برنج شناخته می‌شود و با ایجاد یک دوخت، در یک جهت برای پر کردن یک طرح انجام می‌شود.

۲۳-دوخت فلای

که به دوخت مگس نیز معروف است. با ایجاد چندین دوخت پشت سر هم شکل می گیرد. به شکل پرندگان در حال پرواز با ایجاد ظاهری شبیه به پرنده در حال پرواز ساخته می‌شود. این فرآیند شبیه به ساخت یک دوخت زنجیره‌ای جدا شده است. اما به جای گلبرگ به شکل “v” در می‌آید.

۲۴- زنجیره ای جدا شده

یکی دیگر از راه‌های ساده است. برای ساخت گلبرگ و برگ گل، کوک زنجیری جدا شده است. که به دوخت تک زنجیره‌ای نیز معروف است. این دوخت شبیه به دوخت زنجیره‌ای است، اما تنها یک حلقه دارد.

۲۵-دوخت کاناپه پارچه

کمی دارای پیچیدگی بیشتر است. زیرا از دو رشته نخ به طور همزمان استفاده می‌کند. یک نخ بر روی سطح پارچه قرار دارد و نخ دیگر، با استفاده از بخیه‌های چسبنده آن را در جای خود نگه می‌دارد.

۲۶- چرخ بافته شده

که به آن دوخت گل رز بافته شده نیز می‌گویند. بسیار دوست‌داشتنی است. ممکن است. پیچیده به نظر برسد. اما فقط با ایجاد یک ستاره از بخیه‌ها با نخ و سوزن کافیست. که با کشیدن نخ به شکل گل ساخته می‌شود.

۲۷- گره شمش

گره شمش یا دوخت شمش، یک دوخت پیشرفته گلدوزی است.در واقع یک دوخت ضروری برای کسانی است که بر روی کار خود گل رز تولید می‌کنند. این دوخت شامل چندین مرحله از جمله یک مرکز پایه، گره فرانسوی و سپس گره‌های شمش است،

دوخت چرخ خیاطی

پامیشا درمعرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن توضیح می دهد. چرخ خیاطی تعداد زیادی از انواع دوخت را ارائه می‌دهد. در برخی موارد، ماشینی که بیشترین دوخت را به شما ارائه می‌دهد ممکن است باارزش‌ترین باشد. اگر در خیاطی خود خلاق باشید و از ماشین خود به خوبی استفاده کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد.

1-دوخت مستقیم

رایج‌ترین دوخت ماشینی، چرخ خیاطی است. این دوخت شامل دوخت مستقیم است.شما با یک دستگاه می‌توانید طول دوخت را تنظیم کنید و همه چیز را یکنواخت نگه دارید.

2-دوخت مستقیم معکوس

دوخت مستقیم معکوس به عنوان دوخت لنگر استفاده می‌شود. ماشین‌ها دوخت مستقیم یا زیگزاگ را به عقب می‌دوزند و از دوخت لنگر برای جلوگیری از باز شدن درزها استفاده می‌کنند.

۳-دوخت بست


با افزایش طول بخیه برای یک دوخت مستقیم، می‌توانید از دوخت‌های باستینگ یا جمع کننده ایجاد کنید. این دوخت‌ها می‌توانند نزدیک دو اینچ طول داشته باشند.

معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن در پامیشا

۴-دوخت زیگزاگ

این دوخت درست همانطور به نظر می‌رسد که از نام آن پیداست.این دوخت یک خط زیگزاگ را تشکیل می‌دهد. برای ساخت این دوخت، پای فشاری به سوراخی وسیع‌تر از سوراخی که برای دوخت مستقیم استفاده می‌شود، نیاز دارد. رایج‌ترین هدفی که از زیگزاگ استفاده می کنید. مرتب کردن لبه‌های پارچه بریده شده است.

۵-دوخت کوک

این دوخت کششی یک کوک زیگزاگ باریک است و برای دوخت پارچه‌های بافتنی استفاده می‌شود. این کوک را کوک برقی یا دوخت الاستیک نیز می‌نامند. این دوخت به پارچه اجازه می‌دهد تا به کشش ادامه دهد. در یک دوخت مستقیم معمولی اگر شما بخواهید. که پارچه کشیده شود. دوخت ها می شکند. اما دوخت کشش این گونه نیست.

۶-دوخت لبه

دوخت لبه از یک پایه فشار دهنده لبه برای ایجاد یک دوخت مستقیم در امتداد لبه پارچه استفاده می‌کند.

۷- لبه رول شده

استفاده از این نوع دوخت برای ایجاد لبه‌های رول شده پارچه برش خورده می باشد. که با استفاده از یک پایه مخصوص به نام پا چکشی ساخته می‌شود.

۸-دوخت مستقیم سه گانه

این دوخت برای بسیاری از کاربردها عالی است. دوخت مستقیم سه گانه به این صورت است. در تکمیل یک الگوی دو قدم به جلو و یک قدم به عقب ساخته می‌شود. این دوخت همچنین به عنوان کوک پشتی یا دوخت سه گانه کشش شناخته می‌شود، از این دوخت برای ایجاد درزهای بسیار قوی در پارچه‌های کشدار استفاده می‌شود.

۹-دوخت روکش

پوشش شامل ردیف‌های مستقیم و موازی دوخت در جلوی لباس و دوخت زیگزاگ در پشت است. برای لباس‌هایی که آماده پوشیدن هستند. استفاده می‌شود. دستگاه روکش دوخت مخصوص وجود دارد. اما این اثر را می‌توان روی یک چرخ خیاطی معمولی با سوزن دوتایی انجام داد.

10-دوخت سوراخ دکمه

برخی از ماشین‌ها دارای دوخت سوراخ دکمه‌ای یک مرحله‌ای هستند، در حالی که برخی دیگر با نسخه دو مرحله‌ای عرضه می‌شوند، اگر دستگاه شما هیچ کدام از این‌ها را ندارد، می‌توانید به صورت دستی دستگاه زیگزاگ خود را برای دوخت سوراخ دکمه‌ها تنظیم کنید.

11-دوخت سجاف کور

دوخت سجاف کور برای سجاف کردن پارچه بدون دوخت قابل توجه در قسمت جلو استفاده می‌شود و به سادگی نقاط کوچکی را روی سطح لباس ایجاد می‌کند. برخی از ماشین‌ها همچنین دارای دوخت سجاف کور برای پارچه‌های کشدار هستند.

12-دوخت گوش ماهی

دوخت گوش ماهی یک دوخت دشوار برای تسلط است و انواع شکل‌های گوش ماهی را می‌سازد. هم چنین اگر این دوخت خیلی مشکل است، چند روش برای ایجاد لبه‌های دلمه‌دار وجود دارد.

13-دوخت تاک صدفی

دوخت صدفی با طراحی چشم‌نواز، باعث می‌شود پوسته‌های زیبایی در امتداد لبه پارچه ایجاد شود.

14-دوخت ابری

دوخت ابری روش خوبی است که برای مرتب کردن لبه‌های پارچه استفاده می‌شود. برای ایجاد این دوخت می‌توانید از یک پای فشاری ابری استفاده کنید.

15-دوخت درج

این روش که به نام دوخت متقاطع پارچه نیز شناخته می‌شود، دو تکه پارچه را به هم متصل می‌کند. اگر پارچه کشدار باشد، می‌توانید آن را در یک درز کناری به هم وصل کنید.

16-دوخت نردبان

کانال خوبی ایجاد می‌کند. الاستیک یا روبان در آن قرار بگیرد. این دوخت همچنین به عنوان دوخت بارو نیز شناخته می‌شود.

17-دوخت زیگزاگ چند مرحله‌ای

دوخت زیگزاگ چند مرحله‌ای یکی دیگر از مواردی است که برای تکمیل لبه پارچه‌ها استفاده می‌شود و از انواع دوخت پیچیده‌تر به حساب می‌آید. می‌توانید از آن به عنوان دوخت درج نیز استفاده کنید.

18-دوخت اورلاک

ترکیبی از دوخت زیگزاگ و مستقیم است. که به جلو و هم به عقب دوخته می‌شود. دوخت ظاهر سرجینگ را ایجاد می‌کند، روشی که برای دوخت لباس‌های فروشگاهی استفاده می‌شود، بنابراین می‌تواند اجناس لباس شما را حرفه‌ای به نظر برساند.

19-دوخت قفل

دوخت قفلی در چرخ خیاطی به عنوان راهی برای محکم کردن بخیه‌ها و دوخت‌ها بدون نیاز به دوخت پشتی موجود است. با انتهای دو نخ، یکی در هر طرف مواد، حلقه می‌شود.

20-دوخت های تزئینی

برخی از چرخ خیاطی‌ها، اما نه همه آنها، قابلیت ایجاد یک دوخت تزئینی یا چندین دوخت تزئینی را دارند. این دوخت‌ها می‌توانند پروژه‌ها را زیبا کنند و برای ایجاد نیاز به تمرین دارند. مطمئن شوید که شما یک موضوع محکم برای دوخت دارید و وقت خود را صرف آن کنید.

21-دوخت ساتن

دوخت ساتن یک دوخت زیگزاگ نزدیک است. از این دوخت برای ایجاد سوراخ دکمه، به عنوان دوخت تزئینی پارچه و برای دوخت لوازم جانبی و تکمیل لبه‌ها استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله معرفی انواع دوخت در خیاطی و بررسی کاربرد آن که در پامیشا همراهی کردید. با انواع دوخت با نخ و سوزن یا دوخت دستی و همچنین انواع دوخت تزیینی یا دوخت با چرخ خیاطی آشنا شدید. دانستن انواع دوخت پارچه به شما کمک می کند. تا در هنر خیاطی حرفه ای شوید. تا برای دوختن قسمت های مختلف لباس، کوک خیاطی مناسب را انتخاب کنید. یا موقع خرید لباس بصئرت آماده به دوخت های آن دقت بیشتری داشته باشید.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان