تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب

هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب در پامیشا

هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب

لب‌ها یکی از ویژگی‌های ظاهری و اصلی صورت هستند. که می‌توانند به جذابیت چهره بیفزایند. پرکردن لب‌ها با استفاده از تزریق ژل لب یکی از موارد آرایشی محسوب می‌شود. که منجر به پر شدن و بزرگ‌تر دیده‌شدن لب‌ها می‌شود. انواعی از پرکننده یا فیلر برای لب وجود دارند. که جزو روش‌های جوانسازی پوست به حساب می‌آیند. و معمولاً در کنار کارهایی مثل تزریق بوتاکس استفاده می‌شوند. امروزه روش‌هایی که بر اساس تزریق باشند کاربرد بیشتری دارند. از پراستفاده‌ترین و معروف‌ترین پر کننده هایی که در این دوران برای افزایش حجم و زیبایی لب‌ها استفاده می‌شود. محصولات حاوی مواد مشابه اسید هیالورونیک هستند. به آن‌ها در اصطلاح ژل لب گفته می‌شود. این پرکننده‌ها گاهی اوقات پرکننده‌های اسید هیالورونیکی نیز گفته می‌شوند. که برای تزریق ژل لب مورد استفاده قرار می‌گیرند.پامیشا در مقاله هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب توضیح داده است.

کلاژن نیز زمانی پرکننده پوستیِ رایجی بوده اما امروزه کمتر مورداستفاده قرار می گیرد. مچنین ماندگاری موارد جدید مانند ژل لب بیشتر است. و آثار آن مدت‌زمان بیشتری باقی می‌ماند. تزریق چربی و مواد قابل‌کاشت از دیگر راه‌های افزایش حجم لب‌ها هستند. امروزه از این موارد استفاده نمی‌شود.

چرا تزریق ژل لب

لب یکی از قسمت های صورت است که تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر و زیبایی صورت دارد. با افزایش سن حجم لب کم شده، ارتفاع لب کاهش یافته و بر جستگی آن در صورت کاهش می یابد. تزریق ژل لب می تواند برای رفع این تغییرات و زیبایی صورت بسیار مفید باشد. حجم لب، ارتفاع و برجستگی آن تحت تاثیر سن قرار خواهند گرفت. لب تحتانی به طور طبیعی از لب فوقانی بزرگ تر و حجیم تر است و نیمه راست و چپ هر کدام از لب ها شبیه هم هستند که حجم و تقارن در این دو نیمه بسیار مهم است. در تزریق ژل لب (lip fillers) کاری که انجام می شود. این است. که حاشیه لب برجسته و حجم داده می شود. و بدین ترتیب است که به زیبایی صورت از طریق تزریق ژل لب افزوده می شود.

تزریق ژل لب چیست؟

لب فوقانی از دو قسمت لب سفید و لب قرمز تشکیل شده است. که توسط حاشیه لب از یکدیگر جدا شده اند. با تشکیل چروک عمودی و موازی در قسمت سفید لب فوقانی ظاهر نامطلوبی ایجاد می شود. و در صورت استفاده از روژلب بصورت خطوط عمودی قرمز رنگ در لب بالا خودش را نشان می دهد.

بطور معمول لب تحتانی حجیم تر از لب فوقانی است. و کمی جلوتر از آن قرار گرفته است. می توان گفت لب تحتانی حدودا دو برابر لب فوقانی می باشد. در حالیکه لب بالا و پایین نسبت به هم بعنوان خواهر در نظر گرفته می شوند. نیمه راست و چپ هر کدام از لب ها بعنوان دو قلو نسبت به یکدیگر تصور می شوند. و وجود تقارن در این دو نیمه بسیار مهم و اساسی می باشد. در تزریق ژل لب با حجم دادن و برجسته کردن حاشیه لب جذابیت و زیبایی صورت بیشتر می‌شود.

مواد تزریقی ژل لب

قبل از انجام عمل تزریق ژل لب بررسی کنید که پزشک شما از چه محصولی استفاده می‌کند. هر برندی که استفاده می‌شود. باید مورد تأیید FDA باشد. و تقویت کننده لب به عنوان یکی از کاربردهای مشخص شده آن لحاظ شود. بهترین و رایج‌ترین پرکننده‌های لب، پرکننده‌های اسید هیالورونیک از جمله Juvederm و Restylane هستند. این فیلر‌ها نتایج ثابت و قابل پیش‌بینی دارند و عوارض جانبی آن‌ها کمتر است. همچنین، اگر از نتیجه تزریق خود رضایت نداشتید، فیلرهای مبتنی بر اسید هیالورونیک به راحتی قابل برگشت هستند.

هشدار جدی : عارضه های مهم تزریق ژل لب که خانم‌ها باید بدانند.

در ادامه مقاله هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب ، به برخی از عوارض احتمالی تزریق ژل لب اشاره خواهیم کرد:

1- واکنش‌های آلرژیک

واکنش های آلرژیک و بروز حساسیت نسبت به ژل لب معمولاً اتفاق می‌افتد؛ ممکن است. برخی افراد به ژل لب واکنش نشان دهند. استفاده از ژل لب نامرغوب و با کیفیت پایین می‌تواند احتمال بروز حساسیت را افزایش دهد. این واکنش ممکن است. با علائمی همچون کبودی و تورم، برآمدگی در لب‌ها، عفونت، خارش و زخم همراه باشد. برای جلوگیری از بروز واکنش و حساسیت احتمالی نسبت به ژل لب، در درجه اول ، تزریق باید نزد افراد متخصص و با تجربه که از ترکیبات مرغوب استفاده می‌کنند انجام شود. همچنین لازم است قبل از برنامه‌ریزی برای تزریق، با پزشک خود مشورت کرده و سوابق حساسیت خود را برای او شرح دهید.

2-ایجاد زخم در ناحیه تزریق

گاهی اوقات اگر تزریق ژل لب به درستی انجام نشود، ممکن است باعث بروز زخم در ناحیه لب یا اطراف آن شود. در واقع گاهی اوقات تزریق بیش از حد برخی فیلر ها از جمله هیالورونیک اسید، در روند تولید کلاژن و الاستین در بافت لب اختلال ایجاد کرده و این موضوع خشکی و زخم شدن لب ها را به همراه دارد.

3- امکان بروز عفونت پس از تزریق

در برخی موارد تزریق ژل لب ممکن است عفونت در ناحیه لب را به همراه داشته باشد. استفاده از سرنگ غیربهداشتی و عدم رعایت بهداشت حین تزریق ممکن است. باعث ورود آلودگی به بافت لب شده و عفونت را در پی داشته باشد. این موضوع اهمیت انتخاب پزشک و کلینیک معتبر را افزایش میدهد. گاهی اوقات نیز برخی افراد به دلیل مسائل زمینه ای ممکن است مستعد بروز عفونت پس از تزریق ژل باشند. با مشورت با پزشک و انجام آزمایش های لازم در صورت نیاز، میتوان از این عارضه جلوگیری کرد.

برخی علائم عفونت لب ناشی از تزریق ژل شامل موارد زیر میشود:

  • درد و کبودی بیش از حد انتظار در لب
  • قرمز و ملتهب شدن لب و احساس گرما
  • وجود توده چرکی در لب
  • تغییر رنگ پوست اطراف لب به بنفش و آبی
  • تغییر بافت پوست ناحیه اطراف لب
  • بی حس ماندن طولانی لب پس از از بین رفتن اثر دارو بی حسی

4- تورم و کبودی لب

تورم و کبودی پس از تزریق از عوارض شایع است که اکثر افراد آن را تجربه میکنند. پس از تزریق، ممکن است لب‌ها چند ساعت تا چند روز ورم داشته باشند. همچنین ناحیه تزریق و اطراف آن نیز ممکن است کبود شود. کبودی و تورم ناشی از تزریق ژل لب پس از چند روز و با رعایت نکات لازم از بین میرود.

5- آسیب بافت لب در اثر تزریق

تزریق ژل وقتی انجام می شود، ممکن است آسیب دیدگی و از بین رفتن بافت لب را در پی داشته باشد. که بسیار خطرناک است. ژل لب اگر به اشتباه به یک رگ خونی تزریق شود، باعث آسیب و مرگ بافت لب میشود. بنابراین بسیار مهم است که پزشک تزریق کننده ژل لب، مهارت، علم و تجربه کافی را برای انجام این کار داشته باشد.

البته با توجه بافتی که لب ها دارند. از بافت های پر از رگهای خونی و رشته های عصبی به حساب می آید.

6- عدم تقارن لب‌ها

 عدم تقارن لب‌ها، یکی دیگر از عوارض تزریق ژل لب است. اگر پزشکی که تزریق را انجام می‌دهد، مقدار ژل را در هر طرف لب بیشتر یا کمتر بزند یا سوزن ژل را در محل اشتباهی قرار دهد، ممکن است تقارن لب‌ها بهم بریزد و لب‌ها با هم تفاوت داشته باشند.

در صورتی که پس از تزریق ژل لب متوجه عدم تقارن لب‌ها شوید، بهترین راه حل این است که به پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید. او می‌تواند اقدامات لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام دهد. به این نکته نیز توجه داشته باشید، تا زمانی که این مسئله را حل نکرده‌اید تزریق دوم را انجام ندهید جون امکان دارد مشکلات جدی‌تری به وجود بیاید.

7- ایجاد جوش

ایجاد جوش یکی از عارضه‌های طبیعی پس از تزریق ژل لب است. جوش‌هایی که پس از تزریق ژل لب بوجود می‌آیند، ممکن است ریز یا درشت باشند. برای درمان و جلوگیری از این جوش‌ها، باید با دکتر خود مشورت کنید و از او راهنمایی دریافت کنید. قبل از انجام عمل تزریق، می‌توانید تست حساسیت انجام دهید تا میزان حساسیت شما به مواد مورد استفاده در ژل لب بررسی شود. اما اگر این تست را فراموش کردید و جوش زدید باید با دکتر خود مشورت کنید تا درباره نوع کرم‌ها و محلول‌هایی که برای درمان این مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرند، راهنمایی دریافت کنید.

8- جا به جایی ژل

جابه جایی ژل نیز از عوارض تزریق ژل لب است. یکی از مشکلاتی که جا به جایی ژل می‌تواند ایجاد کند، فلج شدن برخی از نواحی صورت است. بهتر است بدانید که فلج شدن صورت موقتی است و پس از چند هفته بهبود می‌یاد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد، به پزشک خود مراجعه کنید. از عواملی که می‌تواند احتمال جا به جا شدن ژل را در بدن افزایش دهد، تزریق بیش از حد ژل و عدم توجه به محل مناسب تزریق است.

انواع برند ژل لب

اگرچه همه ژل‌های موجود از ترکیبات و مواد یکسانی (ترکیبات هیالورونیک اسید) ساخته شده‌اند. و عملکرد یکسانی دارند. اما برندها و شرکت‌های مختلفی آنها را تولید می‌کنند. انتخاب برند به دلیل متفاوت بودن غلظت مواد استفاده شده در برندهای مختلف و کیفیت ژل‌ها اهمیت دارد. پامیشا در مقاله هشدار علمی و بهداشتی در خصوص عوارض تزریق ژل لب ، به بررسی چند برند معروف و پرکاربرد می‌پردازد.

۱: ژل ژوویدرم (Juvederm)

ژوویدرم یک خانواده از پرکننده‌های پوستی با پایه اسید هیالورونیک هستند که خود شامل چند نوع محصول می‌شود.

  • Juvederm Voluma XC: حجم زیرپوست را افزایش می‌دهد. بیشتر برای تزریق ژل گونه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • Juvederm XC و Juvederm Vollure XC: بر ترمیم و جوانسازی پوست مانند ازبین‌بردن چین‌وچروک‌ها و خطوط اطراف دهان و بینی (خط لبخند) کاربرد دارد.
  • Juvederm Ultra XC و Juvederm Volbella XC: به‌عنوان حجم دهنده‌های لب تزریقی و غیر جراحی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

همه محصولات ژوویدرم که در نام خود عبارت XC دارند، دارای یک ماده بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین نیز هستند. تا درد یا ناراحتی‌های حین تزریق را از بین ببرد.

۲: ژل رستیلن (Restylane)

رستیلن نیز گروهی از پرکننده‌های اسید هیالورونیکی را شامل می‌شود:

رستیلن:

برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های صورت کارایی دارد. در حجم دادن به لب نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. نوعی ژل لب است. نوع Restylane-L آن دارای لیدوکائین است.

Restylane Lyft:

برای افزایش حجم گونه و ازبین‌بردن چین‌وچروک‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. اولین و تنها نوعی از ژل‌های گروه اسید هیالورونیک است. که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای اصلاح نقص حجم در بخش پشتی دست موردتأیید بوده و استفاده شده است.

Restylane Silk یا رستیلن ابریشم:

برای حجم دادن به لب‌ها و ازبین‌بردن چروک‌های اطراف دهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

Restylane Refyne و Restylane Defyne:

برای بهبودی و ترمیم خط لبخند مورداستفاده قرار می‌گیرد. Refyne برای خطوط و چروک‌های خفیف تا متوسط و Defyne برای خطوط متوسط تا شدید استفاده می‌شود.

یکی از انواع ژل لب، رستلین است.

۳: ژل بلترو (Belotero)

بلترو نوع Balance یا متعادل و نوع Basic یا پایه پرکننده‌های اسید هیالورونیکی هستند. که به حالت یک ژل نرم و چسبناک تولید می‌شوند. بیشتر در ترمیم چین‌وچروک‌های اطراف دهان مانند خط لبخند کاربرد دارد. و همچنین برای بزرگ‌تر کردن لب‌ها استفاده می شوند. خانواده بلترو انواع دیگری مانند Intrnse و Volume نیز دارد. که خطوط و چین‌وچروک‌های شدید تر را ترمیم می‌کنند. البته باید توجه داشت. که این برند جزو موارد پیشنهادی سازمان غذا و داروی آمریکا نبوده است. (در سال ۲۰۱۹).

۴: ژل تئوسیال (Teosyal)

تئوسینال گروهی از پرکننده‌های اسید هیالورونیکی است که از یک تکنولوژی به نام RHA یا هیالورونیک اسیدِ انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند. این تکنولوژی باعث می‌شود. که ژل بعد از کشیده شدن عضلات و اندام محلی که تزریق به آن انجام می‌شود. بهتر بتواند به حالت عادی و شکل طبیعی خود بازگردد.

۵: ژل نیوویا (Neauvia)

ژل نیوویا مدل اینتنس لیپس ساخته کشور ایتالیا است. و در ایران مورداستفاده فرار می‌گیرد. این ژل نیز برای افزایش حجم لب‌ها و شکل‌دادن به لب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ژل نیز مانند دیگر موارد گفته‌شده، حاوی اسید هیالورونیک است.

۶: پرفکتا

ژل لب پرفکتا از محصولات ایمن و استاندارد در این زمینه است. محصولی که در زمینه آب‌رسانی به پوست، کاهش چین‌وچروک‌ها و افزایش حجم کاربرد دارد. این ژل نیز مانند دیگر ژل‌های پرکاربرد امروزی از اسید هیالورونیک ساخته شده است. در ساخت این ژل اسید هیالورنیک‌های با منشأ حیوانی وجود ندارند. این محصول در کشور فرانسه تولید می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که ماندگاری این ژل حدود ۱۸ ماه بوده درحالی‌که اکثر برندهای دیگر تا حدود ۶ ماه ماندگاری دارند.

۷: مستر تریت

از دیگر برندهای ژل‌های تزریقی با کاربرد جوانسازی پوست است. بیشتر به هدف بهبود شکل چانه، گونه و همچنین زاویه‌دار کردن فک و گونه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ماندگاری این محصول بین ۴ تا ۸ ماه است. مانند دیگر برندها بر پایه اسید هیالورونیک ساخته می‌شود.

۸: آلاینا

یکی از دیگر برندهای ژل لب است که در کشور آلمان تولید می‌شود. بر پایه اسید هیالورونیک تولید می‌شود. آلاینا محصولات مختلفی برای افراد با شرایط مختلف تولید می‌کند و انواع مختلفی دارد. نتایج استفاده از این ژل طبیعی بوده و چهره شما را مصنوعی جلوه نمی‌دهد. ماندگاری ژل‌ها در افراد مختلف متفاوت است. اما به‌طورکلی ماندگاری ژل آلاینا بین ۸ تا ۱۲ ماه تخمین زده می‌شود. در مقایسه با دیگر ژل‌ها از نظر ماندگاری در دسته متوسط روبه‌بالا قرار می‌گیرد.

۹: ریان

ژل ریان یا reyoungel از دیگر ژل‌های بر پایه اسید هیالورنیک است. روشی ایمن برای جوانسازی پوست یا افزایش حجم لب ها محسوب می‌شود. این محصول توسط کشور چین تولید می‌شود. مانند دیگر ژل‌های لب محصولی طبیعی بوده و از نظر ایمنی عوارض زیادی یا بلند مدتی به همراه ندارد. نتایج تزریق این ژل به‌سرعت ظاهر می‌شوند. و ماندگاری آن بین ۹ تا حداکثر ۱۵ ماه است. از اسید هیالورونیک‌های با منشأ حیوانی در تولید آن استفاده نشده است.

عوارض پروتز لب با ژل

نمی شود گفت. که ژل‌ها بی‌خطر هستند. بلکه با رعایت ملاحظاتی می توانید. عوارض آن را کاهش دهید. اما در بعضی موارد ممکن است مشکلات جدی ایجاد شوند. عوارض پروتز لب با تزریق ژل عبارت‌اند از:

  • خونریزی و درد در محل تزریق
  • فعال شدن ویروس تبخال
  • تغییر رنگ لب‌ها یا حساس شدن آن‌ها به لمس
  • عفونت
  • مرگ بافت (به دلیل تزریق فیلر لب به داخل شریان یا اطراف آن)
  • عدم تقارن لب‌ها
  • جابه‌جا شدن فیلر لب و انتقال آن به سایر نواحی صورت
  • بروز واکنش‌های آلرژیک

عوارض پروتز لب با تزریق چربی

گاهی‌اوقات پزشک از بافت خود شما برای تغییر لب‌هایتان استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، چربی را از ناحیه شکم (نزدیک ناف) برمی‌دارد. و بعد از تصفیه کردن، آن را به لب‌های شما منتقل می‌کند.

در این روش خطر بروز واکنش‌های آلرژیک در مقایسه با سایر روش‌های پروتز لب کمتر است، چون از چربی خود شما برای حجیم کردن لب‌ها استفاده می‌شود. با این حال، احتمال بروز عوارض جانبی و خطرناک زیر وجود دارد:

  • خونریزی
  • گیر کردن چربی در رگ و انتقال آن به ریه (آمبولی ریه)
  • تجمع مایع در زیر پوست
  • زنده نماندن سلول‌های چربی
  • ایجاد اسکار (جای زخم)
  • ناراضی بودن از نتیجه به دست‌آمده

کلام پایانی

برای بزرگ کردن لب‌ها یا بهبود ظاهر آن‌ها از تکنیک‌های مختلف جراحی و روش‌های غیر جراحی استفاده می‌شود. پزشک با توجه به وضعیت شما ممکن است ایمپلنت لب یا تزریق ژل و چربی را پیشنهاد دهد. اگر به دنبال یک گزینه موقت برای بزرگ کردن لب‌های خود هستید، تزریق ژل یا چربی احتمالا برای شما گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اما اگر یک روش ماندگارتر را ترجیح می‌دهید، باید به سراغ ایمپلنت لب بروید.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان