تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

پارچه حریر ،پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی

پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی در پامیشا

پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی

“ پارچه حریر” از جمله پارچه های پرتقاضا در صنعت مد و لباس می باشد.  پارچه حریر  جنس نرم، نازک، خنک و لطیفی دارد. در بافت این پارچه از ابریشم طبیعی یا مصنوعی استفاده شده است. با توجه به خنک و نازک بودن پارچه‌های حریر، استفاده از آن ها در فصول گرم سال، یعنی بهار و تابستان مناسب است.پامیشا در این مقاله به معرفی پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی پرداخته است.


” ارگانزا (organza) ” نوعی پارچه سبک وزن است که بافت ساده دارد. این نوع از پارچه بسیار ظریف است، معنی با تراکم بسیار پایین بافته می شود؛ این پارچه به دلیل نوع بافتش یک پارچه شفاف و تا اندازه ای شل و ول است. پارچه ی ارگانزا براق و درخشان دارای یک بافت منحصر به فرد خوب و ظریف است به دلیل شفافیت این پارچه نور به راحتی از آن  منعکس می شود و به علت سبک بودن آن، اغلب در لباس عروس به عنوان آستر و یا به عنوان یک لایه در انواع پیراهن ها و در لباس مهمانی و یا لباس شب استفاده می شود.

” پارچه ساتن آمریکایی ” ساتن آمریکایی یکی از پرکاربردترین انواع پارچه ساتن است. این پاچه از الیاف پلی استر تولید شده و وزن و ضخامت بالایی دارد. به همین دلیل آبرفت نداشته و یکی از بهترین گزینه ها برای دوخت مانتو و کت و شلوار زنانه محسوب می شود. البته بیشترین کاربرد این پارچه در طراحی و دوخت لباس عروس و انواع لباس مجلسی است

پارچه ساتن آمریکایی در یک نگاه این خصوصیات را دارد:

  • دوام و استحکام بالا؛
  • جلوه ظاهری مات و صیقلی؛
  • ایستایی آهار دار؛
  • قیمت مقرون به صرفه و مناسب؛
  • فرم عالی و خوش دوخت؛
  • و زیر دست نرم و لطیف.


از طرفی گاهی می بینیم که یک نوع لباس رواج پیدا می کند و تبدیل به ترند می شود اما پس از مدتی محبوبیت خود را از دست می دهد. در واقع در این صورت اگر لباس خود را با این پارچه بدوزید، پس از مدتی به اصطلاح از مد افتاده و امکان پوشیدن آن را از دست خواهید داد. اما در این بین می توان به انواع لباس هایی اشاره کرد که همیشه طرفداران زیادی دارند و در هر سبک لباسی قابل استفاده هستند. پیشنهاد پامیشا در معرفی پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی به شما این است که هنگام انتخاب لباس برای پوشیدن لباس، لباس هایی را انتخاب کنید که همیشه مد هستند و امکان استفاده از هر سبکی را به شما می دهند.

آشنایی با انواع پارچه مجلسی

در این قسمت قصد داریم شما را با انواع پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی برای لباس آشنا کنیم تا بتوانید با تطبیق آن با مدل لباس خود بهترین را انتخاب کنید و لباسی زیبا، جذاب و منحصربفرد به دست آورید


پارچه حریر

شاید نام پارچه حریر با خواص بی نظیر را بشناسید. دارای خواصی مانند شفافیت، سبکی و نرمی است. جالب است بدانید دلیل لطافت این پارچه وجود الیاف پنبه ای قابل مشاهده در آن است. از طرفی بافت ساده اما فوق نازک آن لطافت و لطافت بی نظیری به آن بخشیده است.

جالب است بدانید به غیر از حریر، این پارچه با عناوینی چون ململ و موسلین نیز نام برده می شود و ممکن است در فرهنگ های گوناگون شما عناوینی غیر از حریر برای این پارچه بشنوید.


از آنجایی که منشأ پارچه ابریشم الیاف ابریشم است پارچه حریر از دسته پارچه های محکم، نرم و سبک محسوب می شود. و همانطور که می‌دانید ابریشم یکی از گران‌ترین الیاف است و نسبت به مواد مشابه از قیمتی بیشتری برخوردار است، بنابراین پارچه‌ حریر و  ابریشمی گران‌تر از پارچه‌های دیگر هستند و از اقلام لوکس و پرطرفدار محسوب می‌شوند. در قدیم هرگاه از پارچه حریر یاد می شد به معنای پارچه ابریشمی زیبا و محکم بود که خیره کننده و گران قیمت بود.

پارچه جریر در طول تاریخ جایگاه داشته در قرون وسطی، ابریشم بافی در اروپا رواج زیادی داشت. در قرن پانزدهم پارچه حریر از اروپا به خاورمیانه و ایران رسید. لازم به ذکر است که پارچه حریر به صورت صنعتی و انبوه به صورت ترکیبی از ابریشم و سایر الیاف تولید می شوند. در پارچه حریر برای مدل پذیری بهتر، سادگی در دوخت و کاهش هزینه ها الیاف ابریشم با الیاف مصنوعی و طبیعی مخلوط شده و در نتیجه انواع پارچه حریر به وجود می آید. پارچه هایی که گاهی ابریشم نامیده می شوند با الیاف مصنوعی و پلیمرهایی ساخته می شوند. که به جز از نظر روانی، لطافت و زیبایی شبیه پارچه های ابریشمی و ابریشم هستند.

الیاف ابریشم در حین بافت با موادی مانند پنبه ترکیب شده و برای سهولت در استفاده در دسترس همگان قرار می گیرد. حاصل این ترکیب پارچه ای زیبا با نقش و نگار عمیق یا طرح پس از بافت است که همچنان زیبایی و لطافت را می رساند

  • پارچه حریر و مدل لباس های مناسب آن

    همانطور که گفته شد یکی از انواع پارچه ها ، پترچه حریر است. این پارچه با توجه به خواص متنوعی که دارد، یکی از بهترین گزینه های لباس است. و در انتخاب پارچه حریر هم  سن و اندازه بدن و تناسب این دورا در نظر بگیرید. تا بهترین مدل لباس را برای خودتان انتخاب نمایید.
  • اگر جوان هستید، پیشنهاد می کنیم لباس هایی از پارچه حریر رنگی انتخاب کنید، زیرا پارچه حریر رنگی شما را زیباتر و با نشاط تر نشان می دهد
  • اگر سایز بزرگ هستید بهتر است پیراهن های ماکسی حریر را تک رنگ انتخاب کنید زیرا این نوع پارچه در صورت تک رنگ می تواند شما را کوچکتر نشان دهد.
  • اگر لباس های فعال و پویا را دوست دارید و لباس های ساده را دوست ندارید و می خواهید لباس هایتان شلوغ باشد بهتر است قسمتی از لباستان را با پارچه حریر رنگی انتخاب کنید زیرا این کار از سادگی لباس شما می کاهد.
  • ·        اگر کوتاه قد هستید بهتر است مدل لباسخود را  با پارچه حریر بپوشید زیرا این نوع لباس با پارچه حریر می تواند شما را بلندتر از آنچه هستید نشان دهد.
  • ·        اگر به یک رویداد رسمی دعوت شده اید و دنبال لباس مجلس هستید و می خواهید لباس حریر بپوشید، بهتر است برای لباس حریر گلدار عجله نکنید زیرا این طرح لباس حریر برای مجالس رسمی مناسب نیست و فقط برای مهمانی های شب قابل استفاده است.
  • تنوع زیاد پارچه حریر و به تبع آن وجود انواع مختلف لباس انتخاب ها را دشوار می کند. اگر حریر را انتخاب کرده اید، بدانید که این پارچه بایدها و نبایدهای زیادی دارد که برای به دست آوردن بهترین و زیباترین لباس باید به آنها توجه کنید
  • ·        پارچه حریر  برای استفاده در تولید لباس برای اندام های مختلف مناسب است
  • پارچه حریر ، پارچه نازکی است و حتما نیاز به لایه بندی خواهد داشت و حتما از پارچه همرنگ برای آستر ابریشمی استفاده کنید
  • در پارچه حریر می توان از پارچه ساتن که پارچه مناسبی برای آستر است استفاده نمود.
  • برای لباسی که از پارچه حریر دوخته شده بهتر است که از اکسسوری های ساده استفاده کنید تا زیبایی و سادگی لباس از بین نرود.
  • برای زیباتر شدن لباس هایتان از جنس پارچه حریر می توانید از ترکیب پارچه حریر با لباس های دیگر استفاده کنید.

ویژگی های پارچه ارگانزا

پارچه ارگانزا چه ویژگی هایی دارد؟

پارچه ارگانزا دارای خواص منحصر به فردی است، از جمله:

  • وضوح: پارچه ارگانزا یک پارچه شفاف است و کاملا بدن نما است و هرچه تعداد منافذ موجود در یک سانتی متر از پارچه ارگانزا بیشتر باشد از نظر مرغوبیت عالی و بهتر خواهد بود.
  • ضخامت : پارچه ارگانزا بسیار نازک است زیرا نخ ها قبل از بافت خیلی محکم به هم می پیچند و پارچه ارگانزا  با هدف شفافیت بافته می شوند.
  • سفت بودن : پارچه ارگانزا در مرحله تولید پارچه از آنجا که الیاف آن در اسید شانه زده شده و ترکیب می شوند لذا پارچه ارگانزا تا حدودی سفت تر شده و به نرمی ابریشم نیست.
  • درخشش: پارچه ارگانزا نور را جذب و منعکس می کند. این به دلیل ماهیت ابریشم بوده و هم چنین در مراحلی از تولید پارچه ارگانزا که همراه با شانه زدن در اسید و تاباندن قبل از بافت نیز انجام میشود.

  • تنفس پذیر : پارچه ارگانزا قابلیت تنفسی بالایی دارد زیرا منافذ موجود در پارچه ارگانزا  اجازه می دهند هوا به راحتی جریان یابد.
  • تمایل به چین و چروک و اختمال پاره شدگی : پارچه ارگانزا به دلیل نازک بودن مستعد چین و چروک است، اگرچه الیاف آن محکم است اما ممکن است به جایی بچسبد و یا به چیزی گیر کرده و پاره شود. خوشبختانه این پارچه به عنوان پارچه آستری در لباس استفاده می شود، بنابراین شاید به سختی بتوان متوجه پاره شدن آن شد.

چه تفاوتی بین انواع مختلف پارچه ارگانزا وجود دارد؟

پارچه ارگانزا از طریق مواد اولیه متفاوتی تولید می شود و تفاوتهای اندکی هم در این نوع پارچه وجود دارد که عبارتند از:

  • تنوع مواد اولیه: این نوع از پارچه در اصل از ابریشم ساخته می شود، اما در عصر حاضر یافتن پارچه ارگانزای ساخته شده از پلی استر یا نایلون متداول تر است.
  • پارچه ارگانزای گل برجسته (Spark organza): این پارچه زیر مجموعه ای از پارچه های براق گل برجسته است که این گل ها در بافت پارچه گنجانده می شوند.
  • پارچه ارگانزای کریستالی (Crystal organza): این نوع از پارچه ارگانزا هیچ گونه طرحی ندارد. همین موضوع باعث می شود که این پارچه درخشش بیشتری داشته باشد.
  • پارچه ارگانزای مرواریدی (Pearl organza): این زیرمجموعه از پارچه های ارگانزا به دلیل جلای رنگی خاص و درخشش مروارید گونه ای که دارد، به این اسم نامگذاری شده است.

شما پس از مطالعه مقاله پارچه حریر ، پارچه ارگانزا و  پارچه ساتن آمریکایی به راحتی تصمیم خواهید گرفت که چه لباس هایی را می توان از پارچه ارگانزا دوخت؟

با توجه به انواع مختلف پارچه ارگانزا می توانید لباس های مختلفی تهیه کنید و به کمک آن می توانید انواع لباس های بیشتری را تهیه کنید.

یکی از ویژگی هایی که قبلا در مورد آن صحبت کردیم این است که پارچه ارگانزا توانایی بازتاب نور را دارد و ظاهری درخشان به آن می بخشد. بنابراین می توان گفت پارچه ارگانزا یکی از بهترین پارچه ها برای لباس عروس است.




راه های مراقبت از پارچه ارگانزا چیست؟

از آنجایی که انواع پارچه های رسمی به خصوص ارگانزا کمی گرانتر از سایر پارچه ها هستند، باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش کرد. از طرفی باید بدانید که هر پارچه ای باید شسته شود، اما چگونه می توان پارچه را تمیز نگه داشت و عمر آن را افزایش داد. در مورد پارچه ارگانزا نیز باید گفت که بهتر است در هنگام شستشو تا حد امکان ملایم باشد تا پارچه را دچار مشکل نکند.

شما می توانید آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید، اما چه؟ باید بگوییم که بهتر است دمای آن ولرم باشد تا بتوانید لباس های خود را بدون مشکل بشویید. همچنین برای خشک شدن بهتر است آن را در هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. توجه داشته باشید که خورشید نباید مستقیماً بیاید زیرا رنگ آن محو می شود.

از طرفی اگر می خواهید پارچه ارگانزا را اتو کنید حتما از پشت پارچه این کار را انجام دهید. فراموش نکنید که مواد باید کمی خیس باشند، در غیر این صورت اتو آسیب زیادی به همراه خواهد داشت.


پارچه ساتن آمریکایی

 



ویژگی‌های پارچه ساتن چیست؟

پارچه ساتن به نرمی و براقی معروف است. ریختن پارچه و ایست زیبای آن روی تن هم که دیگر نیاز به تعریف ندارد. تراکم تاروپود پارچه و انعطاف‌پذیری بافت آن از ساتن پارچه‌ای ایده‌آل برای دوختن لباس‌های شب و مجلسی می‌سازد. از آنجایی که پارچه ساتن از الیافی بلند و به‌هم تنیده بافته می‌شود، مقاومت و ماندگاری بالایی هم دارد.

پارچه‌های ساتن نسبت به انواع دیگر پارچه کمتر چروک می‌شوند و این هم ویژگی جذاب دیگری است که باعث می‌شود، استفاده از آنها در لباس و پرده خیالتان را راحت کند. البته لیزبودن و نرمی زیاد ساتن کار با آن را سخت می‌کند. پس اگر به دنبال گرفتن نتیجه‌ای خاص و بی‌نقص در دوخت‌ودوز با این پارچه هستید، باید به سراغ خیاطی وارد و ماهر بروید.

انواع مختلف پارچه ساتن چیست؟

در بخش‌های قبلی درباره بافت‌های مختلف ساتن صحبت کردیم. حالا نوبت به گفتن از انواع پارچه ساتن رسیده است. بنا به مواد و شیوه بافت پارچه، انواع مختلفی از ساتن تولید می‌شود. به موارد زیر دقت کنید:

ساتن آنتیک

این نوع ساتن از تابیدن پودها به شکل هشت مهار یا پنج مهار درست می‌شود. هر نخ پود به‌ شکلی غیریکنواخت روی چهار یا هفت نخ تار قرار می‌گیرد و بعد زیر تاری دیگر می‌رود.

ساتن بارونِت

در ساتن بارونت از تارهایی از جنس ریون یا همان ابریشم مصنوعی و پودهایی از جنس نخ استفاده می‌شود. این نوع از پارچه‌های ساتن بسیار براق هستند.

ساتن شارموز

ساتن شارموز به‌شدت نرم و سبک است. شاید برایتان جالب باشد که واژه شارموز (Charmeuse) در زبان زیبای فرانسوی به معنای افسون‌گر و جذاب است. رویه ساتن شارموز مانند پارچه‌های ساتن سنتی براق و لیز و رویه پشتی آن مات و ساده است.

ساتن دوشِس

ساتن دوشس نسبت به انواع دیگر این پارچه بافت ضخیم‌تری دارد و زرق و برقش هم زیاد نیست. از این نوع پارچه ساتن معمولا برای دوخت لباس مجلسی استفاده می‌شود.

شیوه نگهداری از پارچه ساتن چیست؟

شیوه نگهداری و شست‌وشوی ساتن رابطه مستقیمی با نوع پارچه ساتن دارد. اگر در بافت ساتن از الیاف مصنوعی و نخ استفاده شده باشد، امکان شست‌وشو در منزل وجود دارد. اما اگر در پارچه ابریشم به‌کار رفته باشد، برای شستن باید به سراغ خشک‌شویی بروید. برای شست‌وشوی ساتن در منزل به این نکات دقت کنید:

  • بهتر است که لباس از جنس ساتن را با دست بشویید. اگر هم از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، آن را روی دور کند بگذارید و پودرتان هم ملایم باشد.
  • از چلاندن و پهن‌کردن پارچه ساتن روی بند خودداری کنید. این کارها باعث می‌شود که شکل پارچه از دست برود.
  • از قراردادن پارچه ساتن در خشک‌کن هم بپرهیزید. برای خشک‌کردن ساتن، این پارچه را روی حوله‌ای نرم و بدون پرز قرار بدهید.
  • برای اتوکردن پارچه ساتن هم باید دقت زیادی به خرج بدهید. هرگز رویه اصلی و براق پارچه را در تماس مستقیم با اتو قرار ندهید. اگر هر دو سمت پارچه ساتنتان براق است، روی آن پارچه‌ای بیندازید و با واسطه، ساتن را در تماس با اتو قرار بدهید. یادتان نرود که درجه حرارت اتو هم باید بسیار اندک باشد.

همان‌طور که می‌بینید، برای حفظ ظرافت و زیبایی پارچه‌های براق و درخشان ساتنی باید دقیق باشید. اگر از این پارچه به‌خوبی نگهداری نکنید، شکل و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد و از جلا می‌افتد.

انواع ساتن آمریکایی

باید بگوییم که ساتن آمریکایی انواع مختلفی دارد از جمله کرپ پشتی، کرپ، جین، ساده، تافته، براق، پلنگی، ابریشم، چین دار، دوش و ….

بایدها و نبایدهای لباس های پارچه ای ساتن آمریکایی

همانطور که اشاره کردیم ساتن آمریکایی یکی از انواع پارچه های لباسی است که می تواند زیبایی زیادی به لباس شما ببخشد. اما این بافت چیزهای زیادی هم دارد که باید از آن اجتناب کنید و اگر می خواهید از آن نهایت استفاده را ببرید، بهتر است بقیه متن را با دقت بخوانید:

• افراد سایز بزرگ نباید این پارچه را انتخاب کنند زیرا صابون می تواند آنها را چاق نشان دهد.

• افراد لاغر با انتخاب این نوع پارچه ها می توانند فرم اندام خود را افزایش دهند زیرا ساتن آمریکایی به آن ها می آید و جلوه ای بی نظیر به لباس هایشان می دهد.

• افراد لاغر و قد بلند نباید با خطوط عمودی به سراغ اطلس آمریکایی بروند زیرا باعث بلندتر نشان دادن آنها می شود. اگر لاغر و بلند قد هستید، به یاد داشته باشید که از ساتن ساده آمریکایی استفاده کنید.

• اگر ریزه اندام هستید، بهتر است از لباس های شلخته و ساتن های آمریکایی پرهیز کنید و لباس های متناسب را انتخاب کنید. زیرا برق موجود در این لباس ها بدن شما را بزرگتر نشان می دهد.


شستشوی ساتن آمریکایی

ساتن آمریکایی یکی از مجلل ترین و گران قیمت ترین پارچه ها است و برای حفظ یکپارچگی آن باید در شستشو دقت کرد. بنابراین بهتر است به چند نکته توجه شود:

• بلافاصله پس از مشاهده لکه آن را بشویید

• آب سرد را برای شستشو انتخاب کنید.

• آن را با هوا خشک کنید

• پارچه ساتن را مستقیماً زیر نور خورشید قرار ندهید.

• هنگام اتو کردن، از پشت اتو کنید

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان