تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

پارچه ریون و کاربردهای آن

پارچه ریون و کاربردهای آن در پامیشا

پارچه ریون و کاربردهای آن

پارچۀ ریون در واقع نیمه طبیعی است؛ یعنی نه کاملاً طبیعی و نه کاملاً مصنوعی. ریون از الیاف گیاهان و چوب‌ ها تهیه می ‌شود؛ اما تولیدِ مواد آن و خودِ پارچه مستلزمِ انجام برخی روندهای شیمیایی و مصنوعی است. سلولز در قسمت‌ های مختلف طبیعت یافت می ‌شود. این ماده را می ‌توان در چوب درختان و برگ درختان به وفور یافت. پامیشا در خصوص پارچه ریون و کاربردهای آن در این توضیح می دهد.

برابر توضیحات ویکی پدیای فارسی، ابریشم مصنوعی یا ابریشم مصنوعی با الیاف مصنوعی است که از الیاف سلولزی بازسازی شده در شرایط خاص ساخته می شود. این ابریشم مصنوعی را می توان برای تقلید ظاهری و احساس انواع مختلف الیاف طبیعی از جمله ابریشم، پشم، پنبه و کتان ساخت. این مقاله در تلاش است تا شما را با پارچه ریون ، ابریشم مصنوعی، انواع ، هدف و نحوه خرید به طور کامل آشنا نماید.

مقدمه ای بر ریون

همانطور که گفتیمپارچه ریون نوعی الیاف دست ساز است الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: الیاف طبیعی (مانند پنبه، پشم، ابریشم و کتان) و الیاف مصنوعی (برای اولین بار توسط جرج ادمار در سال 1855 ساخته شد). الیاف مصنوعی از چوب، پنبه، شیر، زغال سنگ و مواد دیگر ساخته می شوند. ریون یکی از معروف ترین الیاف مصنوعی در جهان است.

ریون را به اشکال مختلفی مانند ابریشم، کتان و پشم تولید می‌کنند و چون این پارچه ساخته‌ی دست بشر است به گونه‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند: مثلاً کوتاه، پرزدار، بلند، کشیده و…

نخ ریون چیست؟

با بافت ابریشم مصنوعی کوتاه و کرکی نخی شبیه به الیاف پشم و کتان به دست می آید که به آن نخ ریون می گویند و پارچه های بافته شده از آن به صورت پارچه های پشمی یا نخی است. از نخ ریون در تولید لباس بافتنی و جوراب استفاده می شود.


انواع پارچه ریون

پارچۀ ریون انواع مختلفی دارد و شناخته ‌شده‌ ترین آن‌ ها  عبارت اند از:

ویسکوز، مودال و لیوسل. “

تفاوتِ انواع ریون در مواد تشکیل دهنده و روندِ تولیدشان است؛ به عنوان مثال، برای تولید پارچۀ ویسکوز از سلولز حاصل از چوب استفاده می ‌شود؛ این چوب، طی فرایند شیمیایی، به ماده‌ ای حلال تبدیل می ‌شود. در ادامه، انواع دیگر ریون را نیز معرفی کرده ‌ایم:

ریون معمولی

ریون معمولی را جایگزینِ ابریشم می ‌دانند. از معایبِ ریون معمولی این است که مقاومت و کششِ آن رفته رفته کاهش پیدا می ‌کند و شکلش را از دست می ‌دهد.  این نوع ریون، مقاومت چندانی در برابر آب و رطوبت ندارد. این ریون شبیه ابریشم است و لطافت و درخشندگی خاصی دارد؛ به همین دلیل، برای دوخت لباس از آن استفاده می ‌شود. ریون معمولی گزینۀ بسیار مناسبی برای دوختنِ شلوار، پیراهن، دامن، تیشرت و پرده به شمار می ‌رود. 

مودال

مودال از چوب درخت راش تولید می ‌شود و در مقایسه با دیگر ریون‌ ها ، بیشتر کش می ‌آید. این نوع ریون، برای اولین بار در سال 1950، تولید شد. ریون مودال، در مقایسه با ریون معمولی، دوام بیشتر و خاصیت جذبِ بالاتری دارد؛ به همین دلیل، در برابر آب و رطوبت مقاوم ‌تر است. این نوع ریون را می ‌توان با ماشین لباسشویی نیز شست.

ریون مودال هوا را از خود عبور می ‌دهد؛ از این رو، با پوشیدنِ لباسی از این جنس، اصلاً احساس گرما نمی ‌کنید و اذیت نمی ‌شوید. این ویژگی باعث شده است که مودال به یکی از گزینه‌ های مناسب برای مناطق گرم به شمار برود.

بامبو

ریون بامبو، همان ‌طور که از نامش پیداست، از گیاه بامبو تولید می ‌شود. برای تولید ریون بامبو نیز فرایندهای شیمیایی روی گیاه صورت می ‌گیرد.

لیوسل (با نام تجاری تنسل)

کوپرو یا کوپرا

یکی دیگر از انواع پارچۀ ریون، کوپر یا کوپرا است. در روند تولیدِ کوپرو یا کوپرا، مس و آمونیاک را با مادۀ ویسکوز ترکیب می ‌کنند. کوپرا شباهت زیادی به ریون معمولی دارد. روندِ تولیدِ این نوع ریون به محیط زیست آسیب می ‌رساند؛ به همین دلیل، چندان تولید نمی ‌شود.

ریون استات

ریون استات یکی دیگر از انواع ریون است. این نوع ریون در برابر حرارت، بسیار حساس است؛ به همین دلیل، هنگام اتو کردنِ آن، باید خیلی مراقب بود. البته معمولاً از این نوع ریون برای دوختنِ لباس استفاده نمی ‌شود.

ویژگی‌ های پارچه ریون

پارچۀ ریون ویژگی‌ های متعددی دارد و همین ویژگی‌ ها آن را به گزینۀ مناسبی برای دوخت و دوز تبدیل کرده‌ است. در ادامه، برخی از ویژگی‌ های این پارچه را برخواهیم شمرد:

•    پارچۀ ریون به راحتی رنگ می ‌گیرد و شما می توانید هر وقت که خواستید آن را به رنگ دلخواهتان در بیاورید؛ در ضمن، اگر رنگِ لباس ریون شما بر اثر شست و شو از بین برود، می ‌توانید به راحتی آن را رنگ کنید تا به لباسی نو تبدیل شود.

•    پارچۀ ریون بسیار نرم، لطیف و راحت است.

•    هوا به راحتی از این پارچه عبور می کند.

•    پارچۀ ریون در طرح و رنگ‌ های متنوع در بازار موجود است.

•    ریون پارچه ‌ای بسیار مقرون به صرفه است. ارزان بودنِ پارچۀ ریون باعث شده بسیاری از کسانی که در حال یادگیری خیاطی هستند، از این پارچه برای تمرین و یادگیری استفاده کنند.

•    پارچۀ ریون عرق را به خود جذب می ‌کند.

•    پارچۀ ریون گزینۀ خوبی برای زمستان نیست، چرا که شما را گرم نگه نمی ‌دارد.

•    ریون گزینۀ بسیار مناسبی برای مناطق گرم و شرجی به شمار می ‌رود.

انواع اصلی پارچه مصنوعی

پارچه ریون برای پوشاک زنانه، مردانه، بلوز، دامن، پر، مانتو، لباس، لباس کار، پرده، رومیزی و … استفاده می شود. ، فرش، همچنین در مبل، لاستیک ماشین، کمربند و غیره استفاده می شود.

۱- ویسکوز ریون: در میان سایر انواع ریون، بیشترین میزان تولید و مصرف را در صنایع نساجی و پوشاک دارد. ویسکوز ریون خیلی محکم نیست، به ویژه وقتی که مرطوب باشد.
۲- پلی نوزیک ریون: این نوع پارچه در سالهای اخیر با روش پیشرفته‌تر از ویسکوز ریون تهیه می‌شود؛ آب رفتگی و کشسانی کمتری دارد. پلی نوزیک با نام مُدال شناخته می‌شود.
۳- کوپرآمونیوم ریون: این نوع پارچه نیز با روش پیشرفته‌تری تولید می‌شود و از فیلامنت‌های بسیار ظریف تشکیل می‌شود و بدون ترتیب پارچه تهیه شده از این الیاف نرم و لطیف و ظریف‌تر از نوعی هستند که از ویسکوز ریون تهیه می‌شوند.

کاربران مختلف پارچه ریون



همانطور که گفته شد پارچه های ابریشمی به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال می توانید از یک نوع پارچه ابریشمی برای دوخت ژاکت و از نوع دیگر برای دوخت پیراهن استفاده کنید. در این قسمت در مورد برخی از کاربردهای اصلی پارچه ابریشمی با توجه به نوع آن صحبت می کنیم.

پارچه ریون کریستال



پارچه های کریستالی پارچه های شفافی هستند که روان شدن خوبی دارند و یکی از پرطرفدارترین پارچه ها برای دوخت مانتو و انواع پوشاک زنانه هستند. این پارچه دارای تنوع رنگ های ظریف است و برای دوخت یک لباس شیک بسیار مناسب است.

پارچه ریون جودون



این پارچه به کجراه نیز معروف است و یکی از پرطرفدارترین پارچه های کارخانه است. در تولید پوشاک دخترانه یا زنانه، علاوه بر پارچه‌های مشابه کتان، ابریشم، گیپور و مش، به نوعی پارچه ابریشمی طرح‌دار نیاز است. یکی از جدیدترین مدل ها پارچه ریون جودون است. توصیه می شود این پارچه را از نمایندگی خریداری کنید زیرا این پارچه نو است و واسطه ها می توانند قیمت بالایی داشته باشند.

پارچه ریون رگه دار



این پارچه به تازگی به سبک ملانژ در بازار موجود است و رنگ های مختلفی دارد. در فروشگاه ها می توانید لباس های شب زیبا و منحصربفرد از ریون پیدا کنید که بسیار جذاب و زیبا هستند. از این نوع پارچه در ساخت سارافون و دامن نیز استفاده می شود.

پارچه ریون ساده



این پارچه برای دوخت تونیک دخترانه و زنانه بسیار مناسب است که امروزه طرفداران زیادی دارد. از این پارچه برای دوخت لباس های رسمی نیز استفاده می شود. لباس های شب دوخته شده با این پارچه طرح های بلند و کوتاهی دارند و اگر از آن دسته خانم هایی هستید که می خواهید زیباتر و جذاب تر به نظر برسید، لباس شب کوتاه ریون انتخاب مناسبی برای شماست و اگر می خواهید خوش پوش تر باشید. در مهمانی ها و در عین حال جذاب تر، می توانید از مدل ساده ساخته شده از ابریشم مصنوعی بلند استفاده کنید.

پارچه ریون طرح‌دار


یکی از پرطرفدارترین پارچه های حریر مدل طرح دار است و بسیاری از خانم ها آن را برای دوخت مانتو و لباس خود انتخاب می کنند. بسیاری از خیاطان و تولیدکنندگان لباس زنانه نیز این پارچه را به صورت عمده و کیلویی خریداری می کنند. یکی از دلایل استفاده از این نوع پارچه جدا از زیبایی، طرحی است که یکنواختی لباس را از بین می برد. برای خانم های چاق بهتر است از ویسکوز و نقش و نگار با تصویر زیبا و رنگ تیره استفاده کنند و برای خانم های جثه کوچک بهتر است از ویسکوز و نقش و نگار و ترکیبی از نقش های کمیاب و زیبا استفاده کنند.

پارچه ریون زنبوری


از این نوع پارچه بیشتر برای دوخت لباس بچه گانه استفاده می شود. در برخی موارد به دلیل زیبایی و شیک بودن از این نوع پارچه برای دوخت لباس زنانه نیز استفاده می شود.

پارچه ریون خال خالی (خالدار)



این پارچه پرفروش در بانک ها برای دوخت پیراهن های کوتاه زنانه و دخترانه استفاده می شود و از مدل گلدار ابریشم مصنوعی گرانتر است. البته می توان ادعا کرد که ویسکوز نقطه ای گران ترین نوع پارچه است.

پارچه ریون نگین دار



این پارچه یکی از جایگزین های ویسکوز چین دار و گلدوزی شده است و قیمت کمی بالاتر از ویسکوز طرح دار دارد. این نوع پارچه بیشتر وارداتی است. از این پارچه برای دوخت لباس زنانه، دخترانه و بچه گانه استفاده می شود.

پارچه ریون مانتویی



پارچه ریون معمولا مورد توجه تولیدکنندگان پارچه مانتو است که با رنگ های جذاب و متنوع خود بهترین انتخاب برای دوخت انواع مانتو می باشد. از این پارچه برای طراحی و دوخت لباس زنانه نیز استفاده می شود. این پارچه ماندگاری بالایی دارد.

پارچه ریون چادری


  • این نوع پارچه در منطقه جنوب ایران طرفداران زیادی دارد و از آنجایی که پارچه ابریشم مصنوعی مناسب تابستان است، در آن منطقه بیشتر چادرهای بندری با ریون دوخته می شود. این پارچه در رنگ ها و طرح های زیبا و متنوع تولید می شود.

    پارچه ریون چاپی

    پارچه ابریشم مصنوعی چاپ شده به دلیل داشتن الیاف سلولزی مانند پارچه ویسکوز رنگ پذیری خوبی دارد و یکی از بهترین انواع پارچه برای چاپ حرارتی و دیجیتال است که عمدتاً برای چاپ پوشاک مردانه، زنانه، کودکان، پوشاک، رومیزی و … مناسب است. . این پارچه متشکل از الیاف لاستیک و پلی استر معمولا با نخ کره ای تولید می شود و در رنگ های متنوع موجود می باشد.

    در بازار پارچه فروشان و بنکداران؛ ابریشم مصنوعی صورتی ابریشم مصنوعی گل با روکش طلا؛ لکه ها، ابریشم مصنوعی گلدوزی شده؛ ابریشم مصنوعی جواهرات، ابریشم مصنوعی اکلیلی، ابریشم مصنوعی شانل ریون ترکیه شما می توانید پارچه های ابریشم مصنوعی دیگر مانند ابریشم مصنوعی کره ای را پیدا کنید. ریون هندی ابریشم مصنوعی تونیک ابریشم مصنوعی سوزنی ابریشم مصنوعی پنبه ای ابریشم مصنوعی مخملی و…

    خواص پارچه ریون

    • جذب رطوبت نسبتاً بالا (50% بیشتر از پنبه)

    • تنفس بهتر

    • محل اقامت مناسب

    • دریافت رنگ خوب

    • خاصیت تولید الکتریسیته ساکن کم

    • مقاومت در برابر بمب

    • بازدارنده آتش

    • مناسب برای فصول گرم سال

    • به دلیل خاصیت سلولزی قابل بازیافت است

    • رنگ ثابت

    • ضد چروک

    • بدون آبرفت

    • زیر دست لطیف است

• د ارای بافت ظریف‌تر نسبت به پارچه نخی

• سبک و راحت

حساس به آب جوش (در صورت قرار دادن در آب در حال جوش، براقیت خود را از دست می دهد)

•    کرک پس نمی‌دهد و تل نمی‌اندازد



استایل الگانت چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان