تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی

در خرید و فروش هر کالا یا خدماتی که باشد صاحبان آن شغل ها و اهالی حاضر در آن کسب و کار تقریبا یک زبان مشترک دارند. تعاریف و اصطلاحات رایج در هر صنفی از قدیم وجود داشته است. و امروزه با توجه گسترش علم و فناوری درسطوح مختلف جامعه بیشتر از گذشته رونق گرفته است.پامیشا در این مقاله با عنوان خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی می خواهد شما را با مفاهیم مرتبط به طلا بیشتر آشنا نماید.

در هر خرید و فروشی اینکه شما بتوانید به زبان عامیانه‌ی همان صنف صحبت کنید، امتیازیست که هر کسی به راحتی نمی‌تواند آن را کسب کند. بلد بودن اصطلاحات رایج در هر کسب و کار باعث می‌شود ما در زمان خرید و معامله با آن‌ صنف احساس بهتری داشته باشید؛ چراکه قطعاً خریدی حرفه‌ای‌تر خواهید داشت، در این یادداشت خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی می‌خواهیم درباره‌ی اصطلاحات بازار طلا صحبت کنیم.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

اصطلاحات کاربردی بازار طلا

در بازار طلا آنقدر اصطلاح وجود دارد که حتی بسیاری از تازه‌کاران در این حرفه به سختی آن‌ها متوجه می‌شوند.به همین خاطر .پامیشا در این مقاله با عنوان خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی به طور جداگانه این اصطلاحات را توضیح داده‌ است. اصطلاحات بازار طلا را به صورت مختصر و مفید عبارتند از:

اجرت طلا

اجرت طلا به هزینه‌ی ساخت طلا و دستمزد سازندگان طلا، اجرت یا کارمزد ساخت طلا می‌گویند؛ معمولاً اجرت ساخت طلا از گرمی ۶۰۰۰ تومان و در بعضی موارد تا 100هزار تومان و بیشتر است.

اسپرد شمش طلا

اسپرد شمش طلا اسپرد شمش طلا، به اختلاف قیمت خرید شمش طلا از بازار و قیمت فروش آن در بازار می‌گویند.

اونس

اونس اُنس یا اونس ( Ounce ) که آن را معمولاً با نماد OZ1 نشان می‌دهند، یک واحد اندازه‌گیری بین‌المللیلمللیب‌ال وزن است که برای فلزات گران‌بهایی مثل طلا و نقره استفاده می‌کنند. هر انس وزنی معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم دارد.

آلیاژ طلا

آلیاژ طلا به ترکیب طلا با فلزات مختلف به منظور کم یا زیاد کردن عیار طلا یا عوض کردن رنگ طلا، آلیاژ می‌گویند.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

انگ

آنگ به شماره یا کدهایی که برای شناسایی آن بر روی طلای آب‌شده حک می‌کنند، انگ می‌گویند.

طلای انگ شده

طلای انگ شده طلایی که عیارسنجی شده و شماره سریالی معتبر از جانب یک مرکز ری‌گیری روی آن حک شده است را طلای آنگ شده می‌گویند.

بنکدار طلا

بنکدار طلا به عمده فروشان بازار طلا عمده فروش یا بنکداران طلا می‌گویند، عمده فروشان طلا را از سازندگان طلا می‌خرند و با اجرت اندک آن را به طلافروشان می‌فروشند.

خرده فروش طلا

خرده فروش به طلافروشانی که طلا را به صورت تک به مشتری می‌فروشند، خرده فروش یا تک فروش نیز می‌گویند.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

بوته طلا

بوته طلا ظرفی است که قطعات طلا را برای استفاده مجدد درون آن ذوب می‌کنند. غالباً جنس بوته‌ی طلا از مخلوط گرافیت، خاک رس یا گچ است؛ هر بوته طلا باید فقط برای یک عیار معین به کار رود.

تیزاب سلطانی

تیزاب سلطانی محلول بسیار خورنده‌ای است که می‌تواند فلزاتی چون طلا و پلاتین را در خود حل کند؛ عیار تیزاب سلطانی در تعیین عیار طلا بسیار موثر است.

طلای تیزابی

طلا در هیچ اسیدی حل نمی‌گردد از این خاصیت طلا برای جداسازی ناخالصی آن استفاده می‌کنند، به طلایی که تمام ناخالصی‌هایش در تیزاب حل شده، طلای تیزابی می‌گویند.

حباب سکه

به اختلاف قیمت حقیقی و قیمت معاملاتی آن حباب سکه می‌گویند که غالباً بر اثر اختلاف بین عرضه و تقاضا و عوامل روانی ایجاد می‌گردد.

حباب طلا

حباب طلا قیمت طلا با توجه به قیمت انس جهانی طلا محاسبه می‌شود اما گاهی اوقات در ایران طلا با قیمت تثبیت شده در کشور، معامله می‌شود، به اختلاف این دو قیمت، حباب طلا می‎گویند.

ریژه

ریژه به قالب‌هایی می‌گویند که طلا را پس از ذوب در آن می‌ریزند که در آن شماره سریال و نام ری‌گیری حک شده است.

ری گیری

ری‌گیری به آزمایشگاه‌هایی که خلوص طلاهای آب‌شده را به طور دقیق می‌سنجند، ری گیری می‌گویند.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

سکه

یک مسکوک است که انواع مختلفی دارد و با وزن‌های متفاوتی ضرب می‌شوند.

سکه بهار آزادی

به سکه‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضرب شده‌اند سکه‌های بهار آزادی نام دارند و ۲۲ عیار هستند.

سکه تمام بهار آزادی

سکه‌های تمام بهار آزادی دو مدل هستند ( طرح قدیم و طرح جدید یا امامی ) وزن سکه‌های تمام ۱۳۳/۸ گرم است؛ همانطور که گفتیم عیار این سکه‌ها ۹۰۰ است که ۲۲ عیار نیز خوانده می‌شوند.

سکه نیم بهار آزادی

با عیار ۹۰۰ و وزن ۰۶۶۵/۴ گرم ضرب می‌شوند.

سکه ربع بهار آزادی

با عیار ۹۰۰ و وزن ۰۳۲۲۵/۲ گرم ضرب می‌شوند.

سکه گرمی بهار آزادی

نیز با عیار ۹۰۰ و وزن یک گرم ضرب می‌شود.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

سکه پارسیان

سکه‌هایی که در هر وزنی موجود می‌باشند و با عیار ۱۸ ساخته می‌شوند سکه‌های پارسیان نام دارند، این سکه‌ها به صورت شش ضلعی ساخته می‌شوند.

سنگ اتمی

به سنگ‌ و نگین‌های بدلی می‌گویند که روی برخی از طلاجات سوار کرده‌اند؛ این نگین‌ها بسیار ارزان هستند.

سنگ محک

سنگی سیاه و سخت است که طلا و نقره را با آن امتحان می‌کنند.

محک زدن طلا

محک زدن طلا به سنجش طلا و عیار سنجی آن محک زدن طلا می‌گویند که با وسیله‌ای به نام سنگ محک صورت می‌گیرد.

مثقال

مثقال یک واحد اندازه‌گیری وزن است که بیشتر در کشورهای عربی و نیز در ایران از آن استفاده می‌کنند؛ هر مثقال معادل ۴.۶۸۷۵ گرم است.

گرم

گرم یک واحد اندازه‌گیری وزن است؛ هر ۱۰۰۰ گرم معادل یک کیلو است. جالب است بدانید اکثر ترازوی طلافروشان روی واحد گرم تنظیم شده‌اند و وزن را به گرم نشان می‌دهند.

سوت

سوت کوچکترین واحد اندازه‌گیری وزن است، هر گرم برابر با ۱۰۰۰ سوت است.

خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی در پامیشا

شمش طلا

شمش طلا به طلای خالص با عیار ۹۹۹ که در وزن‌های مختلف توسط کارخانه‌های مخصوص تولید می‌شوند شمش طلا می‌گویند.

ضرب سکه

ضرب کردن سکه به ساخت سکه‌های طلا، ضرب سکه نیز می‌گویند، چراکه در گذشته در مرحله‌ی آخر سکه‌سازی، برای صاف کردن لبه‌های سکه با چکش به آن چندین ساعت ضربه می‌زدند.

طلای آب‌شده

از ذوب طلاجاتی که به عنوان طلای متفرقه فروخته‌ایم به دست می‌آید که عیار متفاوتی دارد.

طلای خارجی

به طلاهای وارداتی در ایران طلای خارجی می‌گویند که غالباً ساخت کشور ترکیه و ایتالیا هستند. اجرت ساخت این طلاها بسیار بالا است.

طلای خام

طلایی است که از معادن استخراج شده است و با ناخالصی همراه است این طلا را در طی مراحلی به صورت شمش‌های ۲۴ عیار در می‌آورند.

طلای ریزشی

در سازندگی طلا مقداری طلا در فرایند ساخت از وزن اولیه‌ی ساخت کم می‌شود، به این مقدار طلای کم شده از مقدار کل طلا در هنگام ساخت طلای ریزشی می‌گویند.

طلای ساخته‌شده

طلای ساخته شده همان طلاهایی است که پشت ویترین طلافروشان جلب نظر می‌کنند؛ حال این طلا می‌تواند النگو، انگشتر، دستبند، پابند، پرسینگ و… باشد.

طلای شاخص

همان طلای شاهد طلایی است که از عیار آن مطمئن هستیم؛ اگر در هنگام تست طلایی دچار تردید شدیم می‌توان آن طلا را با طلای شاخص مقایسه کنیم تا از نتیجه آن مطمئن شویم.

طلای شرطی

به طلای آب‌شده‌ای که عیار آن مشخص نیست طلای شرطی می‌گویند؛ این طلا با شرط و شروط و وعده و وعید مورد معامله قرار می‌گیرد.

طلای شکن

اگر در هنگام ذوب طلا ناخالصی‌های طلا در آن باقی بماند و طلا با ناخالصی همراه باشد به آن طلای شکن یا طلای شکسته شده می‌گویند.

گرفتن شکن طلا

اگر طلایی با ناخالصی همراه باشد، مجبورند آن مجدداً ذوب کرده و ناخالصی آن را برطرف کنند و دوباره کیفیت طلا را افزایش دهند، به این عمل گرفتن شکن طلا می‌گویند.

طلای متفرقه

طلای متفرقه به طلاهای مستعمل و دست دومی که به طلافروشی‌ها می‌فروشیم طلای متفرقه یا طلای دست دوم می‌گویند.

عیار پس

در محفل بازاریان و طلافروشان به عیار پایین‌تر از عیار ۱۸ یا ۷۵۰ عیار پَس می‌گویند.

عیار طلا

به درصد خلوص طلا می‌گویند. عیار در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر ۱۸ است یعنی باید مصنوعات طلا از ۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد فلزات دیگر ساخته شوند.

فاکتور طلا

فاکتور طلا سند طلا و جواهرات شماست که در آن نام، وزن طلا، قیمت یک گرم طلا، قیمت اجرت ساخت، قیمت کل، نام و آدرس طلا یا جواهر فروشی و نام خریدار طلا نیز باید درج شود.

قالکار

قالکار به کسی طلا را از فاضلاب و قطعات مختلف با انجام مراحلی مخصوص بازیافت می‌کند قالکار می‌گویند.

قالکاری

قالکاری به بازیافت دوباره‌ی طلا از فاضلاب و قطعاتی که طلا در آن‌ها وجود دارد، قالکاری می‌گویند.

قیراط

قیراط واحد اندازگیری وزن است که برای سنجش وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به کار می‌رود، هر قیراط معادل ۲۰۰ سوت است و هر یک گرم معادل ۵ قیراط است.

قیمیت

تعریف های مربوط به قیمت خرید طلا

قیمت خرید طلا

به قیمتی که طلافروشان طلاهای دست دوم و متفرقه را می‌خرند، قیمت خرید می‌گویند و حدوداً ۶ الی ۱۰ هزار تومان از نرخ فروش طلا کمتر است.

قیمت روز طلا

قیمتی که طلا در آن روز خرید و فروش می‌شود را قیمت روز طلا می‌گویند؛ طلافروشان موظفند قیمت روز طلا را روی تابلو مغازه‌ی خود بنویسند و در معرض دید قرار دهند.

قیمت فروش طلا

قیمت فروش طلا قیمتی است که یک گرم طلای ۱۸ عیار به آن قیمت به فروش می‌رسد و سود مغازه، کارمزد طلا و مالیات ارزش بر افزوده نیز به این قیمت، اضافه می‌شود.

کیفی

کیفی‌های بازار یا بازاریابان طلا، سفیرانی هستند که از جانب بنکداران و سازندگان طلا به مغازه‌های تکفروشی می‌روند تا از آن‌ها سفارش کار بگیرند و به پخش طلای سازندگان و عمده فروشان کمک کنند.

گواهی سپرده طلا

سکه گواهی سپرده، ورقه‌ای بهادار است که نشان می‌دهد دارنده‌ی آن، مقدار معینی طلا یا سکه در انبار بورس کالای ایران دارد.

مخراج کار

مخراج کار به کسی که نگین و سنگ را روی پایه‌ی طلا سوار می‌کند مخراج‌کار می‌گویند.

مخراجکاری

مخراجکاری به عمل سوار کردن نگین و سنگ بر روی پایه‌ی طلا و جواهرات مخراجکاری می‌گویند.

مزدی طلا

مزدی طلا به هزینه‌های ساخت یا همان اجرت ساخت طلا می‌گویند، که سازنده از بنک‌دار و بنک‌دار از طلافروش و طلافروش از مشتری دریافت می‌کند.

مسکوکات طلا

به انواع سکه‌های طلا که زیر نظر بانک مرکزی ساخته و ضرب می‌شوند مسکوکات طلا می‌گویند.

مصنوعات طلا

به هر آنچه که از طلا ساخته شده باشد مانند زیورآلات، وسایل دکوری، ساعت و … مصنوعات طلا می‌گویند؛ در ایران مصنوعات طلا باید با طلای ۱۸ عیار ساخته شوند.

مظنه طلا

مظنه طلا قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار را مظنه می‌گویند؛ طلافروشان قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را از روی مظنه محاسبه می‌کنند. آن‌ها برای این کار مظنه را بر عدد ۴.۳۳ تقسیم می‌کنند تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را به دست بیاورند.

مغلمه

ترکیب هر فلز با جیوه را ملغمه گویند. یکی از روش‌های جداسازی طلا از سایر ترکیبات، حل کردن طلا در جیوه است. برای جداسازی طلا از مغلمه نیز جیوه را تبخیر می‌کنند و طلا در کف ظرف باقی می‌ماند.

نفور

به پاشیدن طلا به اطراف، در هنگام ذوب طلا نفور می‌گویند این پدیده بیشتر در هنگام ذوب طلای شکن رُخ می‌دهد.

نمودار طلا

نمودار طلا از نوساناتی که به دلایل مختلف در یک بازه زمانی مشخص رخ می دهد، نموداری ترسیم کرده که با استفاده از آن تحلیل‌گران قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنند.

نوسان قیمت طلا

به تغییر قیمت طلا در هر لحظه نوسانات قیمت طلا می‌گویند؛ نوسان داشتن قیمت طلا در هر کشوری به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر کشوری وابسته است.

وام طلا

وام طلا یعنی آنکه شما روی طلای خود به جای ضامن و سفته پول و تسهیلات می‌گیرید، سود این وام نیز حدوداً بین ۳ الی ۲ درصد است.

سخن پایانی

پامیشا در مقاله خرید طلا ؛ نکات و اطلاعات کاربردی تمام مفاهیم مربوط به اصطلاحات بازار طلا را توضیح نمود. امروزه با بالا رفتن سطح تکنولوژی کسی از همه جلوتر و اصطلاحاً برنده‌ی میدان است که علاوه بر مهارت و دانش، در انجام کارهایش سرعت داشته باشد و بتواند از بقیه سریع‌تر عمل کند.

امیدواریم با آشنایی بیشتری که پیدا می کنید در هر زمینه‌ای به خصوص در زمینه‌هایی مثل بازار طلا و خرید و فروش طلا موفق عمل نمایید.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان