تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی

سلامت دهان و دندان ها علاوه بر آنکه می تواند در زیبایی فرد موثر باشد در عین حال ، یکی از شروط اساسی برای داشتن بدن سالم است.دلایل بسیار زیادی بین رابطه سلامت جسمی افراد و دندان های سالم وجود دارد. مرتب و ردیف بودن دندان ها نقش بسیار مهمی در سلامت و زیبایی ایفا می‌کند.پامیشا با ارایه مقاله ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی می حواهد شما را در مراقبت بهتر از سلامتی و زیبایی دهان و دندان‌های تان همراهی کند.

حذف دندان می تواند یک تجربه چالش برانگیز باشد. بعد از کشیدن دندان تازه ، مسئله مهمهم‌ شروع می شود. و قضیه پرکردن جای خالی آن در فک است. به لحاظ زیبایی دچار مشکل می شوید. ساختار فک به هم می خورد. و صحبت کردن و یا جویدن برای شما آزار دهنده خواهد بود. جای خالی موجو در فک موجب بروز عفونت، درد می شود. و به سایر دندان ها آسیب می رساند. وحتی بعد از مدتی شاهد تحلیل استخوان و یا لثه موجود در آن ناحیه خواهید بود. از این رو پامیشا در مقاله ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی توصیه می کند هرچه سریع تر جهت پر کردن جای خالی و درمان لازم اقدام نمایید.

چرا باید جای خالی دندان را با یک روش جایگزین کنیم؟

دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن ما هستند. با دندان، بهتر صحبت می کنیم، بهتر می جویم و لبخندمان بهتر می شود. در واقع دندان ها مهمترین بخش طراحی لبخند ما هستند. بدون دندان نمی توانیم درست بجویم و صحبت کنیم. زمانی که یک یا چند دندان در قوس فک حذف شوند. بقیه دندان ها به داخل فضا حرکت کرده و بتدریچ نامنظم می شوند.

برای رفع این مشکل به ارتودنسی نیاز داریم. و البته قبل از شروع درمان ارتودنسی حتما بایستی جای حالی دندان را پر کنیم. یعنی هم باید هزینه های ارتودنسی را برای صاف و مرتب کردن و تراز کردن آن ها پرداخت نمایید. و برای جایگزینی دندان های حذفی هم هزینه می کنید. توصیه منطقی این است که از همان اول و قبل از خراب شدن کار ایمپلنت نمایید.تا فقط هزینه آن را پرداخت نمایید. تا در هزینه های اضافی دیگر صرفه جویی کنید.

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

ایمپلنت دندان چیست؟

خود واژه ایمپلنت اشاره به هر وسیله یا ابزار پزشکی دارد. و موجب بازگرداندن و بهبود عملکرد یک عضو آسیب دیده یا از بین رفته استفاده می شود. یک ابزار دندانپزشکی است. که برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته یا کشیده شده استفاده می شود. و شامل چندین بخش است. که توسط جراح دهان فک و صورت یا سایر متخصصان دندانپزشکی واجد شرایط در استخوان فک کاشته می شود. ایمپلنت ها جایگزین خوبی برای ریشه دندان و تاج آن خواهند بود.

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

اجزای ایمپلنت کدامند؟

هر واحد از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • پایه ایمپلنت یا فیکسچر: یک پیچ کوچک و معمولا از جنس تیتانیوم است. که در استخوان فک بیمار کار گذاشته می شود. اصلی ترین بخش هر واحد ایمپلنت دندانی همین پایه یا فیکسچر است.
  • تاج یا روکش دندان: روکش دندان یا (crown) همانند تاج دندان خودمان است که روی یک قطعه به نام اباتمنت سوار می شود. بیرونی ترین بخش ایمپلنت که قابل مشاهده است همین تاج یا روکش دندان است.
  • اباتمنت: یک قطعه کوچک است. که مابین فیکسچر و روکش ایمپلنت قرار دارد. و یک اتصال محکم بین دو بخش ذکر شده بالا ایجاد می کند.

قوس فکی یا قوس دندانی

قوس دندانی اصطلاحی است که برای مجموعه ای از دندان ها استفاده می شود. یک قوس دندانی در فک بالا و یک قوس دندانی در فک پایین داریم. قسمت جلویی فک بالا معمولاً چند میلی متر جلوتر از فک پایین است، اما در دو طرف فک کاملاً همپوشانی دارد.

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

پیوند استخوان

جراحی ایمپلنت دندان به بافت استخوانی کافی، قوی و سالم نیاز دارد. اما همه افراد بافت استخوانی کافی یا خوب ندارند. برای مثال، ممکن است فردی پوکی استخوان یا بیماری خاصی داشته باشد. معمولاً در این افراد باید پیوند استخوان انجام شود. این عمل برای ایمپلنت های دندانی انجام می شود و شامل استفاده از بافت استخوان انسان (از شخص یا شخص دیگر)، یا از موادی با منشا جانوری یا مواد استخوان مصنوعی به محلی است که می خواهیم ایمپلنت را قرار دهیم.

در واقع زمانی که نیاز به پیوند استخوان جزئی دارید، می توان این عمل را همزمان با جراحی ایمپلنت انجام داد. رادیوگرافی پانورامیک دندان و سی تی اسکن به ارزیابی میزان استخوان در فک کمک می کند و به دندانپزشک امکان می دهد تشخیص دهد که آیا پیوند استخوان ضروری است یا خیر. علاوه بر پیوند استخوان، اقدامات اضافی مانند پیوند سینوس نیز ممکن است ضروری باشد.

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

بریج یا پل دندانپزشکی

بریج نوعی پروتز دندان (ثابت و متحرک) است که می تواند شکاف دندان را پر کند. به نوعی بریج دندانی که بر پایه ایمپلنت دندانی ساخته شده، بریج می گویند و به این ترتیب یک یا دو ایمپلنت در دو طرف آن قرار می گیرد. یک پل بین این دو ایمپلنت قرار می گیرد. بریج در واقع پلی بین دو دندان است.

چه کسی مجاز است ایمپلنت دندان بکارد؟

برای انجام این روش، ابتدا باید با یک جراح یا متخصص واجد شرایط مشورت کنید. برای بررسی وضعیت استخوان ها و دندان های خود باید تحت معاینه و رادیوگرافی قرار بگیرید. سپس با شرایط زیر می توانیدبه ایمپلنت اقدام نمایید:

  • شما باید تراکم استخوان کافی در فک خود داشته باشید، تا بافت استخوانی به پایه کاشته شده جوش خورده و ثابت شود. اگر تراکم استخوان شما کمتر از حد مورد نیاز باشد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید.
  • داشتن لثه های سالم و قوی: اگر بیماری لثه داشته باشید و یا مستعد عفونت لثه باشید احتمالا کاندید خوبی برای این عمل نیستید.
  • به سیگار و دخانیات اعتیاد نداشته باشید: سیگار، دخانیات و ماد مخدر احتمال شکست ایمپلنت دندان را به شدت بالا می برند. قبل از انجام عمل باید بتوانید سیگار را ترک کنید و یا میزان استعمال آن را کاهش دهید.
  • اگر پوسیدگی جزئی تا متوسط دارید بهتر است ابتدا آن را ترمیم کنید شاید نیاز به ایمپلنت نداشته باشید
  • اگر از استروئید استفاده می کنید یا تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستید، به دلیل افزایش خطرات عفونت و سایر عوارض احتمالی، مجاز به کاشت دندان نیستید.

چه کسانی مجاز برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند؟

اگرچه ایمپلنت های دندانی یک گزینه محبوب و موثر برای جایگزینی دندان هستند و بسیاری از افراد می توانند آن را دریافت کنند، اما همه افراد کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند. برخی از افراد شرایطی دارند که نمی توانند.از ایمپلنت استفاده نمایند که عبارتند از:

کسا نی که ضعف بهداشت و سلامت دهان و دندان دارند

وضعیت بد دهان یک بیماری یا عفونت در دهان است. به عنوان مثال، اگر فردی به بیماری لثه مبتلا باشد، ممکن است مایل به کاشت ایمپلنت نباشد، زیرا لثه های بیمار عفونی و ملتهب هستند و درمان و کاشت ایمپلنت در فک را دشوار می کند.

تراکم استخوان ناکافی

به طور کلی، ایمپلنت ها باید در داخل استخوان فک قرار گیرند، بنابراین باید استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت وجود داشته باشد. اگر بافت استخوانی کافی وجود نداشته باشد. این روش قابل استفاده نخواهد بود.

داشتن برخی بیماری ها

برخی از بیماری ها مانند دیابت کنترل نشده می توانند خطر عوارض در طول جراحی ایمپلنت دندان را افزایش دهند. علاوه بر این، برخی از داروها می توانند در روند بهبودی پس از جراحی اختلال ایجاد کنند.

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

مصرف دخانیات می تواند خطر شکست ایمپلنت را افزایش دهد و ممکن است بهبودی پس از جراحی را دشوارتر کند. توصیه می شود که افرادی که اصطلاحا هِوی اسموک هستند یا به صورت اعتیادآور و بسیار زیاد سیگار می شکند قبل از کاشت ایمپلنت اقدام به کاهش و یا ترک سیگار نمایند.

محدودیت سنی

کودکان و نوجوانانی که فک آنها هنوز در حال رشد است ممکن است کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نباشند. اگر دندان‌های دائمی را از دست دادند، باید منتظر بمانند تا رشد فک به طور کامل متوقف شود و سپس به کاشت ایمپلنت بپردازند.

بارداری

به طور کلی به زنان باردار توصیه می شود که جراحی کاشت را تا پس از زایمان به تعویق بیندازند. زیرا عمل با اشعه ایکس، خونریزی، بیهوشی و غیره همراه است. از آنجایی که زنان باردار در دوران بارداری نباید هیچ دارویی مصرف کنند، همه چیز باید به بعد از بارداری و شیردهی موکول شود.

ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی در پامیشا

ترتیب مراحل عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان :

روش های جراحی ممکن است بسته به نوع ایمپلنت کاشته شده و وضعیت بیمار متفاوت باشد. بنابراین نمی توان گفت که مثلاً 10 مرحله در این فرآیند وجود دارد. با این حال، برخی از مراحل برای تمام تکنیک های موجود در ایران مشترک هستند. این مراحل در زیر توضیح داده شده است:

1. برنامه ریزی برای شروع درمان

اولین قدم برای کاشت ایمپلنت دندان مراجعه به متخصص و جراح است. معاینه فیزیکی دندان ها و بررسی سلامت فرد می باشد. که همراه تصویربرداری و اسکن است.

2. آمادگی برای جراحی

معاینات اولیه به دندانپزشک اجازه می دهد تا تشخیص دهد که آیا درمان اضافی مانند پیوند استخوان ضروری است یا خیر. پیوند استخوان را با توجه به میزان توده استخوانی مورد نیاز می توانید. همزمان با جراحی ایمپلنت یا در یک جلسه جداگانه انجام داد.

3. کاشت ایمپلنت ها

برای چسباندن ایمپلنت ها به استخوان فک، بافت لثه باز می شود و ناحیه ای از استخوان که قرار است ایمپلنت در آن قرار گیرد نمایان می شود. سپس دندانپزشک متخصص از یک مته مخصوص برای ایجاد فضای ایمپلنت استفاده می کند و سپس پایه ایمپلنت را در استخوان فک قرار می دهد. سپس لثه ها بخیه می شوند.

4. مرحله بازیابی و مراقبت

پس از اتمام عمل، مرحله بعدی دوره نقاهت ایمپلنت دندانی خواهد بود. پایه ایمپلنت کاشته شده در استخوان باید برای مدت معینی توسط بافت استخوانی احاطه شود یا استخوان با آن جوش بخورد. دوره بهبودی بین 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید.

5. اتصال اباتمنت و روکش دندان

هنگامی که لثه شما بهبود پیدا کند، دندانپزشک شما، اباتمنت را به پایه ایمپلنت (همان پیچ داخل استخوان) متصل می کند. سپس یک روکش دندانی موقت روی اباتمنت سوار میکند. این روکش مخصوص شما نیست. و پس از اینکه یک روکش منحصر به فرد برای شما ساخته شود. روکش موقت نیز برداشته میشود. فرآیند آماده شدن و این مرحله به طور معمول حدود 4-10 روز طول می کشد.

از نظر زمانی دو نوع ایمپلنت داریم که اولی کاشت فوری و دومی کاشت تاخیری است. در کاشت مستقیم ، دندان کشیده می شود. و در صورت وجود تراکم کافی، ایمپلنت بلافاصله پس از آن کار گذاشته میشو. به این روش کاشت مستقیم نیز می گویند.

آنچه در مرحله قبل به آن اشاره کردیم. روش تاخیری نامیده می شود. به این معنی که زمان زیادی بین کارگذاشتن ایمپلنت و چسباندن پروتز وجود دارد.

6. مراقبت های پس از درمان

برای برخی افراد کبودی و تورم بافت پس از جراحی ایمپلنت دندان رایج است. این وضعیت معمولاً یک عارضه جانبی کوتاه مدت است و موفقیت طولانی مدت ایمپلنت های جدید شما به بهداشت خوب دهان بستگی دارد.

باید به بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشید و هر 6 ماه یکبار برای بررسی سلامت ایمپلنت به دندانپزشک یا متخصص مراجعه کنید. علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی سالم که نیاز به جویدن زیاد ندارد، از نکات مهم بعد از جراحی است.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

  • 98٪ از عمل های کاشت دندان با ایمپلنت موفقیت آمیز محسوب می شود. این درمان یک راه حل طولانی مدت برای کسانی است. که به دنبال جایگزینی جاهای خالی فک خود هستند. پس اولین مزیت میشود بالا بودن درصد موفقیت عمل.
  • در هنگام لبخند زدن، غذا خوردن و صحبت کردن،آرامش و اطمینان بیشتری به همراه دارد.
  • دوام و ماندگاری ایملپلنت ها بسیار زیاد است. و بعنوان یک راه حل پایدار و طولانی مدت شناخته می شوند. و جایگزین سایر روش ها مانند بریج و دندان مصنوعی شده اند.
  • به حفظ سلامتی استخوان فک کمک میکند.

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی می توانند فواید زیادی داشته باشند، اما مانند هر مداخله جراحی دیگری، خطرات زیادی در ارتباط با آن وجود دارد. برخی از عوارض و عوارض احتمالی این جراحی عبارتند از:

  • عفونت در محل کاشت
  • آسیب به ساختارهای اطراف ایمپلنت (مانند دندان ها یا رگهای خونی)
  • آسیب عصبی در هنگام قرار دادن پایه که باعث درد یا بی حسی می شود.

سحن پایانی

پامیشا با ارایه مقاله ایمپلنت دندان راهی بسوی سلامتی و زیبایی توصیه می کند.اگر به دنبال یک راه مطمئن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته هستید، ما به شما کاشت ایمپلنت های دندان را توصیه می کنیم زیرا از نظر عملکرد و ظاهر کاملا مشابه به دندان های طبیعی عمل می کنند.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان