تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟

به بیان ساده، اسکولیوز یک عارضه یا ناهنجاری است که باعث انحراف ستون فقرات می شود. اسکولیوز اغلب در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی رخ می دهد. زمانی که انسان به سرعت رشد می کند. انحراف ستون فقرات در زنان بیشتر از مردان است.پامیشا در این مقالهانحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟، به طور مفصل در مورد اسکولیوز، علل، علائم و درمان آن صحبت کرده است.

نعریف انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

انحنای ستون فقرات یک ناهنجاری است و فرد مبتلا به اسکولیوز دارای انحنای جانبی C یا S در ستون فقرات خود خواهد بود. این انحنا می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات باشد، اما مناطقی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، ستون فقرات فوقانی و تحتانی هستند.


این انحراف ممکن است محسوس یا قابل توجه نباشد، اما برخی از افراد مبتلا به اسکولیوز ممکن است شانه یا لگن ناصافی داشته باشند. در بیشتر موارد، فرد نیازی به درمان ندارد. زیرا منحنی اغلب پیشرفت نمی کند. با این حال، بسته به درجه انحنا و سن فرد، پزشک روشی را برای درمان بیماری انتخاب می کند

اسکولیوز چه زمانی به وجود می‌آید؟

اسکولیوز می تواند در هر سنی رخ دهد، اما اغلب در سنین 10 تا 12 سالگی یا زمانی که فرد نوجوان است رخ می دهد. انحنای بدن در نوزادان معمولا نادر است، اما اسکولیوز نوزادی وجود دارد و می تواند به نوزادان حمله کند.
علت انحنای ستون فقرات چیست؟ | انواع اسکولیوز
در بیشتر موارد، هیچ علت شناخته شده ای برای این ناهنجاری وجود ندارد. در برخی موارد، اسکولیوز ممکن است مربوط به بیماری مغز، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا باشد و در برخی موارد، این ناهنجاری ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

پزشکان انحراف ستون فقرات را به عنوان ساختاری یا غیرساختاری طبقه بندی می کنند.

• انحراف ساختاری:

این انحراف دائمی است و ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی یا آسیب باشد.

• انحراف غیر سازه ای:

موقتی است. این به این معنی است که ستون فقرات از نظر ساختاری طبیعی است و به دلیل خاصی کج و نامرتب است. در هر صورت پزشک سعی در یافتن علت و اصلاح یا درمان آن دارد.

علائم اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات

این حالت معمولا در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود و علائم آن با توجه به سن فرد متفاوت است.

علائم اسکولیوز در نوجوانان

شایع ترین شکل اسکولیوز در سنین نوجوانی ظاهر می شود و به آن اسکولیوز ایدیوپاتیک نوجوانی می گویند. این بیماری افراد بین 10 تا 18 سال را مبتلا می کند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فرد به یک طرف خم می شود.
  • طول پا کمی متفاوت است.
  • یک لگن برجستهتر از دیگری است.
  • هر طرف دنده ها در ارتفاع متفاوتی قرار دارند.
  • یک شانه یا تیغه شانه بالاتر از دیگری است.
  • لباس ممکن است به درستی مناسب نباشد.

علائم انحراف ستون فقرات در نوزادان

اگرچه بروز این عارضه در کودکان نادر است. اما اگر این علائم را در کودک خود مشاهده کردید، برای معاینه دقیق به متخصص مراجعه کنید.

  • در موارد شدید، مشکلات قلبی و ریوی می تواند باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.
  • بدن او همیشه خمیده است و فقط به یک طرف می خوابد.
  • تورم در یک طرف قفسه سینه

توجه: در صورت عدم درمان، احتمال ابتلای نوزاد به مشکلاتی مانند مشکلات قلبی و ریوی بیشتر است.

عوارض اسکولیوز درمان نشده

معمولا افراد به نوع خفیف اسکولیوز مبتلا هستند و این نوع مشکل جدی ندارد. با این حال، این عوارض می تواند باعث مشکلات و عوارض جدی شود. به عنوان مثال :

مشکلات تنفسی

انحنای شدید ستون فقرات می تواند باعث فشار قفسه سینه به ریه ها شود و تنفس را دشوارتر کند.

مشکلات قلبی عروقی

اگر دنده ها بیش از حد فرو بریزند، کاهش پاکسازی قلب می تواند بر توانایی آن در پمپاژ خون تأثیر بگذارد.
کمردرد
افراد مبتلا به اسکولیوز دوران کودکی در بزرگسالی احتمال بیشتری برای ابتلا به کمردرد مزمن دارند، به خصوص اگر هیچ درمانی دریافت نکنند.

تغییر در ظاهر فرد

همانطور که اسکولیوز پیشرفت می کند و شدیدتر می شود، می تواند تغییرات مهم تری ایجاد کند، از جمله:

  • عدم تعادل لگن و شانه
  • برجستگی دنده ها
  • کمر و نیم تنه را به طرفین حرکت دهید

سختی در راه رفتن

زمانی که ستون فقرات نامرتب باشد، باسن و پاهای فرد نامرتب می شود و راه رفتن او تغییر می کند. تلاش مضاعفی که فرد برای ایجاد تعادل باسن و پاهای ناهموار خود انجام می دهد می تواند منجر به خستگی سریع عضلانی شود.
همچنین ممکن است فرد متوجه شود که یک لگن در حین راه رفتن حرکت می کند، اما دیگری نه

کاهش دامنه حرکتی

تغییرات ناشی از گرفتگی ستون فقرات می تواند سفتی و سفتی بدن را افزایش داده و انعطاف پذیری ستون فقرات را برای خم شدن کاهش دهد.

بیماری

اگر انحنا و انحراف ستون فقرات قوی شود، عضلات پشت می توانند اسپاسم دردناکی را تجربه کنند. التهاب موضعی می تواند باعث ایجاد فشار در اطراف عضلات و در نتیجه منجر به درد شود.
از سوی دیگر، ممکن است دیسکهای بین مهرهای و مفاصل به دلیل فشار زیاد شروع به خراب شدن کنند.

اعتماد به نفس پایین

اغلب این موضوع به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود. در حالی که این عامل حتی بیش از سایر عوارض اهمیت دارد.
متأسفانه فرد مبتلا به اختلالات ستون فقرات به خصوص در سنین نوجوانی به تدریج تحریک پذیر و مضطرب می شود.
زیرا او نمی تواند درد زیادی را تحمل کند یا نمی تواند مانند همسالان خود لباس بپوشد و کار کند. این می تواند باعث استرس و افسردگی او شود.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

درمان‌ انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

در بیشتر موارد، اسکولیوز در دوران کودکی و نوجوانی خفیف است و نیازی به درمان ندارد. اگر 10 تا 25 درجه باشد، پزشک کودک را در 3، 6 یا 12 ماهگی معاینه می کند تا ببیند آیا این ناحیه تغییر می کند یا خیر.
برای انحراف 25 تا 40 درجه، پزشک ممکن است استفاده از بریس را توصیه کند.
اگر انحنای ستون فقرات بیشتر از این باشد و اسکلت هنوز نابالغ باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. اکنون روش های مختلفی برای درمان این ناهنجاری آورده ایم.

گچ گرفتن

برای اسکولیوز نوزادی، پزشک ممکن است به جای بریس از گچ برای کمک به رشد ستون فقرات نوزاد به موقعیت طبیعی خود استفاده کند. اکثر نوزادان به سرعت رشد می کنند، بنابراین پزشک شما باید گچ شما را به طور منظم عوض کند.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

بستن بریس

اگر فردی مبتلا به اسکولیوز خفیف باشد و استخوان هایش به رشد خود ادامه دهند، پزشک ممکن است بریس را تجویز کند. بریس از پیچ خوردگی ستون فقرات جلوگیری می کند، اما آن را درمان نمی کند. به طور کلی، فرد باید همیشه سوتین بپوشد، حتی در شب و هنگام خواب. اثربخشی به تعداد ساعاتی که فرد از حصار در طول روز استفاده می کند بستگی دارد.
بریس ها معمولاً فعالیت فرد را محدود نمی کنند. اما اگر بریس در فعالیت و بازی کودک شما اختلال ایجاد کند، او نمی تواند در حین ورزش از آن استفاده کند. علاوه بر این، اگر رشد استخوان متوقف شود، بریس لازم نیست.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

کایروپراکتیک

برخی افراد برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسکولیوز به سراغ بریس ها (یا بریس ها) می روند.
درمان کایروپراکتیک می تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا به اسکولیوز را بهبود بخشد. با این حال، درمان محسوب نمی شود. زیرا انحنای ستون فقرات را اصلاح نمی کند. تحقیقات نشان نداده است که کایروپراکتیک برای این بدشکلی مفید است.
اگر می خواهید به متخصص کایروپراکتیک مراجعه کنید، باید در انتخاب یک متخصص دقت کنید. دریافت مراقبت های کایروپراکتیک از یک متخصص غیرمتخصص می تواند علائم و وضعیت شما را بدتر کند و بسیار خطرناک است.

جراحی اسکولیوز

اگر انحراف ستون فقرات پیشرفت کند و بریس و روش های دیگر برای بیمار مؤثر نباشد، احتمالاً جراحی توصیه می شود.

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ در پامیشا

درمان اسکولیوز با ورزش

انواع تمرینات می تواند به اسکولیوز کمک کند و متخصصان طیف وسیعی از استراتژی ها را برای مبارزه با آن توصیه می کنند. با این حال، هدف همه آنها برگرداندن ستون فقرات، قفسه سینه، شانه ها و لگن به حالت طبیعی است.
تحقیقات مختلف نشان می دهد که ورزش می تواند به درمان اسکولیوز کمک کند. اما بسیار مهم است که زیر نظر یک متخصص تمرین کنید تا انحراف شما جدی تر نشود.

انجام تمرین های زیر می‌تواند به بهبود کجی ستون فقرات شما کمک کند:

  • پل
  • سگ پرنده
  • قله زانو زمین
  • هیپ تراست نشسته تکپا
  • کرانچ ایستا گهواره
  • کرانچ پا ۹۰ درجه

حرف آخر

در پاسخ به انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز چیست؟ باید بگوییم اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات یک تغییر شکل است و کسانی که از آن رنج می برند دارای انحنای جانبی C یا S شکل ستون فقرات هستند. هنوز دلیل روشن و واضحی برای این عارضه وجود ندارد.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان