تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟

انسان‌ها درطول تاریخ، همواره در حال کشف و استفاده از طبیعت بوده و هستند. طبیعتِ زمین، تنها مربوط به گیاهان و درختانی که بر روی آن قرار دارند نمی‌شود. بلکه درون زمین، سرشار از معادنی است. که طی میلیون‌ها سال، در فرایند‌های طبیعی و جغرافیایی ایجاد شده اند. نقره، فلزی که تاریخچه کهن دارد. از گذشته های دور در سطح زمین استخراج می گردید ، بسیار مورد علاقه بشر بود. و از آن برای ساخت زیورالات تزئینی و ظروف های مختلف استفاده می شد، با گذشته تاریخ محبوبیت این فلز به حدی رسید که عیار بندی گشت و در امور مالی دنیا جز موثر ترین بخش ها میادلاتی قرار گرفت. پامیشا در این مقاله قصد دارد. شما را با نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ بیشتر آشنا کند.

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

نقره چیست؟

فلز نقره یا سیم یک عنصر شیمیایی با علامت Ag است که فلزی نرم، سفید رنگ و براق بوده و در بین تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارد. نقره در طبیعت هم به صورت خالص و هم به صورت آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و هم در برخی سنگ‌های معدنی یافت می‌شود. بیشترین تولید نقره جهان به عنوان محصول جانبی از استخراج مس، نیکل، سرب و روی به دست می‌آید.

نقره یکی از فلزات گران‌بها به‌شمار می‌رود. و خواص آن باعث شد. تقاضای استفاده از آن روز به روز بالاتر برود. بیشتر کاربردهایی که دارد. نیز ناشی از قابلیت‌های آن به عنوان یک فلز گران‌بها و همچنین قابلیت رسانایی بالایش است. در سال‌های اخیر بیشترین مصرف نقره به ترتیب در بخش صنعت (به ویژه صنایع الکترونیک)، ساخت جواهرات و لوازم تزئینی، تولید سکه و مدال، عکاسی و ساخت ظروف و لوازم غذاخوری بوده‌است.

نکته قابل توجه

از دیگر کاربردهای این فلز می‌توان به ساخت آینه و دوربین، به عنوان کاتالیزور فرآیندهای شیمیایی، ملغمه پرکردن دندان و ساخت برخی سازهای موسیقی اشاره کرد. ضمن اینکه سکه‌ها و شمش‌های نقره برای سرمایه‌گذاری و به عنوان پناه امن سرمایه به‌کار می‌روند.

مکزیک با ۴۵۰۰ تن بزرگ‌ترین تولیدکننده نقره جهان است. و پرو و چین با اختلاف کمی پس از آن قرار می‌گیرند. در سال ۲۰۱۰ استرالیا، شیلی، بولیوی، آمریکا، لهستان، روسیه و آرژانتین به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم تولید این فلز کاربردی قرار دارند.

تاریخچه کشف فلز نقره

همانطور که می‌دانید، فلزات نقش بسیار مهمی در پیشرفت بشر داشته اند. به طوری که مقطع مهمی از تمدن سازی بشر در تاریخ را با نام عصر برنز یا آهن می شناسند. آهن اولین فلزی است که انسان بعد از کشف آتش، آن را کشف و استفاده کرد. سپس طلا که رنگی متفاوت و جذاب داشت. و بر خلاف آهن، با اکسیژن واکنش نمی‌داد، کشف شد. اما به دلیل اینکه بسیار کمیاب بوده و به سختی یافت می‌شد. مورد توجه قدرتمندان آن دوره قرار گرفت. و فلزی بسیار ارزشمند عنوان گرفت.
به طور کلی محل دقیقی برای کشف نقره ثبت نشده است. اما به احتمال زیاد از آنجایی که بین النهرین (خاورمیانه امروزی) اولین منطقه تمدن سازی بشر بوده است. اکثر فلزات و کشف‌های اولیه در همین نواحی بوده اند. بر اساس یافته‌های باستان شناسی، اولین استخراج شی نقره، تقریباً بیش از 5 هزار سال پیش در ترکیه امروزی بوده است. که احتمالاً تمدن‌های عبری و آشوری از آن استفاده می‌کردند.

نقره در گذشته هم کارایی های مختلفی داشته است

در مدت زمان کوتاهی ‌پس از کشف طلا، هنگام ذوب این فلز، مقادیری فلز دیگر کشف شد که نام آن را نقره گذاشتند. از آن پس این فلز در صنایع گوناگون و وسایل مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه امروزه شاهد کاربرد های گوناگون آن در زندگی خود هستیم. به عنوان مثال در دنیای امروز، علاوه بر اینکه نقره را در زیورآلات و محصولات مختلفی همچون انگشتر نقره می‌توانیم ببینیم. از آن برای تصویه آب، پنل های خورشیدی، ضد عفونی کننده ها و … نیز استفاده می‌شود.

نقره باستانی

در گذشته نقره نوعی بازیافت از طلا محسوب می‌شد. و رنگ جذابی نداشت. چون به مانند فلز آهن اکسید نمی‌شود. به فلز نقره ارزشمند بوده است. اشیای قیمتی از این جنس ساخته می‌شدند. بیشترین اشیای مستعملی که یافت شده است. به صورت نقره هستند. که در بین النهرین بوده است. که شامل ظروف قیمتی و جواهرات می‌شد. و بدین گونه مورد استفاده قرار می‌گرفت. به طوری که بازرگانانِ بین النهرین و فنیقیه، با این اشیا دادوستد و مبادله‌های کالا به کالا انجام می‌دادند.

پس از اختراع سکه، به دلیل اینکه فلز نقره همچنان فلزی قیمتی محسوب می‌شد. به عنوان سکه، البته با قیمتی کمتر از طلا مورد استفاده قرارمی‌گرفت.کشورهای ترکیه امروزی، مصر، رم باستان و ایران اولین سرزمین هایی هستند. که بزرگترین ضرب خانه‌های نقره در آنها به وجود آمدند.

کاربرد نقره در چه مواردی است؟

بیشتر کاربردهای این فلز به قابلیت‌های آن به عنوان یک فلز گران‌بها و همچنین توانایی رسانایی الکتریکی و گرمایی فوق‌العاده آن مربوط می‌شود. بیشترین کاربردی که دارد در صنعت به ویژه صنایع الکترونیک است. زیرا مصرف آن در صنعت رو به افزایش است.

به عنوان کاتالیزور فرایندهای شیمیایی بکار می رود. و در ساخت برخی ابزارهای جراحی نیز کاربرد دارد. ملغمه‌هایی (آمالگام) که در دندان‌پزشکی برای پر کردن دندان از آن‌ها استفاده می‌شود. هم معمولاً ترکیبی از نقره و فلزهای دیگری همچون قلع و طلا با جیوه هستند. نقره در ساخت برخی سازهای بادی باکیفیت به ویژه فلوت‌ها، تولید آلیاژهای لحیم‌کاری و همچنین در راکتورهای هسته‌ای نیز کاربرد دارد.

امروزه کاربرد نقره را در جواهرات و بعضی ظروف می‌توان دید. با وجودی که این فلز نسبت به بسیاری از فلزات دیگر ارزانتر است، اما هنوز جایگاهش را بعد از طلا حفظ کرده است. در ادامه مقاله نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ انواع استفاده‌های متعدد از این فلز ارزشمند را بررسی می‌کنیم.

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

کاربرد نقره در جواهرات

امروزه مهمترین بخش استفاده از نقره مخصوصاً در ایران، به صورت جواهرات و زیورآلات می‌باشد. این موضوع در کشور‌های مسلمان بیشتر است. استفاده از انگشتر نقره را تایید و سفارش کرده است.

به مرور زمان استفاده از زیور آلات نقره برای بانوان هم جذاب و مورد پسند واقع شد. بعضی از زیور آلات نقره شامل موارد زیر می‌شود:

  • انگشترانواع جواهرات نقره
  • دستبند
  • ساعت نقره
  • نیم ست‌های زنانه
  • گردنبند های زینتی
  • حلقه ازدواج
نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

کاربرد نقره درظروف قیمتی

به دلیل اینکه نقره ضد باکتری است و مانند برخی فلزات در معرض رطوبت اکسیده نمی‌شود به اصطلاح زنگ نمی‌زند، هنوز هم از آن به عنوان ظرف استفاده می‌شود اما به دلیل تولید انواع ظروف از جنس‌های مختلف، ظروف نقره بیشتر جنبه تزئینی دارند.

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

کاربرد نقره در صنعت ورزشی

از آنجایی که جایگاه نقره بعد از طلا، ارزش گذاری شده است. به همین دلیل به عنوان جایزه یا نشان در مسابقات، به نفر دوم تقدیم می‌شود. این جوایز می‌تواند به صورت مدال، جام یا حتی توپ نقره‌ای باشد.

کاربرد نقره در عکاسی و تصاویر

نقره‌های برمید و یدید به دلیل حساس بودن در برابر نور، در تاریخ عکاسی بسیار پرکاربرد بوده‌اند. امروزه با وجود عکاسی دیجیتال، هنوز هم از نمک‌های نقره برای تولید تصاویر باکیفیت استفاده می‌شود. استفاده از نقره در عکاسی سرقت اثر هنری را بسیار سخت می‌کند.

کاربرد نقره در صنعت تولیدی

از این فلز به صورت ذوب برای لحیم کاری قطعات استفاده میشود. و در تراشه‌های RFID برای ردیابی محصولات پست شده استفاده می‌شود. دیگر موارد کاربرد آن در صنعت شامل موارد زیر می‌شود:

  • تراشه‌های LED
  • راکتور‌های هسته ای
  • باتری‌ها
  • صفحه نمایش‌های لمسی
  • مواد نگهدارنده در چوب
  • دندانپزشکی

مزایای کانی نقره

فلزی ماندگار:

نقره یکی از فلزات غیر اکسید و تغییر رنگ می‌باشد که می‌تواند ماندگاری بالایی داشته باشد.

خواص ضد باکتری:

همانطور که گفته شد. نقره پس از اینکه به سطح زمین می رسد با نمک موجود در پوسته حل می‌شود. می‌دانید که نمک، یکی از عناصر ضد باکتری می‌باشد بنابراین نقره هم خاصیت ضد باکتری دارد.
در گذشته دهقانان روسی با نقره آب را تازه نگه می‌داشتند! آن‌ها سکه‌های نقره را در آب انبارها و کوزه‌ها می‌ریختند تا مانع بوی نامطبوع آب شود. هرودوت، مورخ یونانی، گاری‌های آبی را که پادشاهان ایران باستان به جنگ می‌بردند. توصیف کرد. که در آن‌ها آب رودخانه‌ها را برای استفاده، ابتدا می جوشاندند. و سپس در تنگ یا قمقمه‌های از جنس نقره نگهداری می‌شد.
تاثیر ضد باکتری بودن نقره به صورت سطحی بر روی آب است نه بصورت خوراکی یا تاثیر بر روی روان. به عنوان مثال برخی از فیلترهای تصفیه آب امروزه حاوی مقادیر کمی‌اکسید نقره برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی داخل فیلتر هستند.

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

فلزی برای سرمایه گذاری:

نقره جزء فلزات قیمتی و با ارزش برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. برای این منظور می‌توانید محصولات مختلفی از نقره همچون انگشتر نقره را خریداری کرده و آنها را برای خود نگهداری کنید. از آنجا که پیش بینی های جهانی بر این مبنا است که نقره در آینده از ارزش بالایی برخوردار خواهد بود، این نوع از سرمایه گذاری می‌تواند. برای شما سود زیادی را به دنبال داشته باشد.

نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ در پامیشا

خواص درمانی نقره:

قبل از کشف آنتی باکتری‌ها، از قطره بینی نیترات کلوئید (که از ذره‌های ریز یک ماده که در مادهٔ دیگر پخش شده‌است، به وجود می‌آید) جهت مبارزه با عفونت‌ها، استفاده می‌کردند. این قطره برای عفونت‌های نسبتاً کم، مفید است و هنوز هم برای عفونت چشم نوزادان استفاده می‌شود. همینطور امروزه در کرم ها هم از ذرات ریز نانو شده نقره استفاده می شود. البته این موضوع بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
در تاثیرات روانی نقره بسیار اغراق شده است. به صورتی که بیماری های روانی را درمان می‌کند. این موضوع از لحاظ علمی بی اعتبار است. تنها مدرک یافت شده وجود نمک در نقره می‌باشد. که ضد باکتری بودن آن، مورد تائید است.

خواص فلز نقره برای بدن

پامیشا در ادامه همین مقاله نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ میخواهد تاثیر و خواص فلز نقره بر بدن را بررسی نماید:

  • تاثیر نقره در گردش خون انسان قابل توجه است و اغلب افراد آن را یک فلز آرامش بخش می‌دانند. افزایش گردش خون باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می‌شود و استفاده از آن برای زنان و مردانی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می‌شود.
  • بهتر است مردان از انگشتر نقره و زنان از گردنبند نقره استفاده کنند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های فلز نقره این است که این فلز دافع اشعه‌های الکترو مغناطیسی مضر تلفن‌های همراه و دیگر لوازم الکترونیکی می‌باشد.
  • استفاده از نقره اغلب برای افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده است. و افرادی که دارای استرس زیاد هستند پیشنهاد می‌شود.
  • ارتباط داشتن بیش از اندازه افراد با فن آوری در دنیای امروزی باعث ایجاد مشکلات جسمی و روانی بسیاری می‌شود. با خرید نقره می‌توان از این بیماری‌های روانی و جسمی پیشگیری نمود.
  • برخی پزشکان توصیه می‌کنند اشخاصی که دارای زخم معده و یا بیماری‌های معده هستند از طلا استفاده کنند و افرادی که عصبانی هستند و دارای خلق و خوی تند می‌باشند از فلز نقره استفاده کنند.
  • قرار دادن انگشتر نقره در انگشت چهارم دست راست یا چپ سبب حذف انرژی های زائد از بدن می‌شود.
  • پزشکان برای تقویت قلب توصیه می‌کنند که از انگشتر نقره در دست چپ استفاده شود.
  • داروهای پزشکی که در آنها نقره استفاده می‌شوند، دارای ویژگی‌های ضد باکتریایی گسترده بوده و بر خلاف آنتی بیوتیک‌ها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن نخواهد شد.

البته لازم به یادآوری است که :

  • در فرهنگ مردم چین از رنگ نقره به رنگ آرامش بخش و ضد استرس تعبیر می‌گردد.
  • فلز نقره در شکل گرفتن استخوان‌ها و بهبودی استخوان‌های افراد تاثیری مثبت دارد.
  • این فلز به فرم دهی و ترمیم پوست در افرادی که از آن استفاده می‌کنند کمک خواهد کرد.
  • فلز زینتی نقره دارای خاصیت ضد میکروبی بسیار پر قدرتی می‌باشد که برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا، بهبود زخم‌ها و مراقبت از پوست مفید است.
  • خاصیت‌های نقره برای انسان‌ها از صدها ماده ضد عفونی کننده بیشتر است. فلز دارای موادی است. که برای از بین بردن ۶۵۰ نوع میکروب موثر می‌باشد.
  • فلز نقره انرژی بدن را بیشتر می‌کند و در نهایت باعث می‌شود تا فرد حس شادابی و نیرومندی داشته باشد.
  • فلز نقره در با بردن تمرکز بسیار موثر است.
  • علاوه بر این نقره دارای خاصیت تنظیم کنندگی گرمای داخلی بدن می‌باشد و به گردش خون کمک می‌کند.
  • نقره باعث تحریک پوست نمی‌شود و خون را در گردش می‌اندازد. پوشیدن برخی لباس‌ها که دارای نقره و زیور آلات نقره هستند. مانند محافظی در برابر میکروب‌ها و باکتری‌های روزانه عمل می‌کنند.
  • نقره از راه پوست جذب بدن می‌شود و دارای اثر تسکین دهندگی درد می‌باشد از این رو یکی از محبوب‌ترین جواهرات می‌باشد.
سخن پایانی

در این مقاله نقره و خواص آن و اینکه چه کاربردهای دارد؟ تمام موضوعات مرتبط با آن را توضیح دادیم. احتیاط در رابطه با فلز نقره نیز از الزامات آشنایی شما با این فلز است. ترکیبات نقره ای نسبت به سایر فلزات سنگین سمیت کمی دارند.زیرا در هنگام هضم در بدن جذب ضعیفی دارند. و آنچه که جذب می شود. به سرعت به ترکیبات نقره ای نامحلول تبدیل شده است. و یا توسط متالوتیونین کمپلکس می شود.

با این حال فلوراید و نیترات نقره سوز آور هستند. و می توانند باعث آسیب های بافتی و همچنین گاستروانتریت ، اسهال ، افت فشار خون ، گرفتگی عضلات ، فلج و ایست تنفسی شوند. حیواناتی که به طور مکرر نمک های نقره مصرف می کنند. کم خونی ، کند شدن رشد ، نکروز کبد و کلیه ها را تجربه می کنند.

در دوزهای زیاد این فلز و ترکیبات حاوی آن می توانند. به سیستم گردش خون جذب شوند. و در بافتهای مختلف بدن ذخیره شوند. که منجر به ایجاد رنگدانه آبی – خاکستری در پوست ، چشم و غشاهای مخاطی می شود.


استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان