تخفیفات ناب پامیشه به داغی تابستون تا 50% تخفیف

مشاهده

نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی

نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی در پامیشا

نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت علم در جامعه,انواع سبک زندگی در روانشناسی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. پامیشا در این مقاله ی نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی قصد دارد. تا انواع سبک زندگی را در جوامع بررسی و به توضیح هر یک از آنان بپردازد.

سبک زندگی به معنای روش زندگی است. که اعضای جامعه چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی به کار می گیرند. روش زندگی مجموعه از تمامی ارزش ها ،شیوه های رفتاری سلیقه ها در هر چیزی را شامل می شود و می تواند به علاقه ها، نظرها ، رفتارها و جهت گیری رفتاری یک فرد یا گروه اشاره کند.

تاریخچه سبک زندگی

سبک زندگی یکی از مفاهیمی است که در نیمه دوم قرن بیستم مورد توجه جدی و اقبال جامعه ­شناسان قرار گرفت. بررسی پیشینه ­های تجربی در زمینه سبک زندگی در ایران نشان می­دهد که سابقه پژوهش در این زمینه به کمتر از بیست سال می ­رسد البته از سال 1380 تاکنون اقبال محققان به سوی این موضوع بیشتر شده است. 

پیشینه‌ی سبکِ زیستن به حیات بشر باز می‌گردد و هر فرد یا گروه انسانی که در هر کجای این کره‌ی خاکی می‌زیسته اند، به زبان امروزی دارای سبک زندگی مختصّ به خود بوده‌اند، اما پیشینه‌ی ادبیات و مفهوم سبک زندگی به زمانی باز می‌گردد که افرادی مانند آدلر (1922)، برای نخستین بار این مقوله را شکل‌بندی کرده و به صورت علمی مورد بررسی قرار دادند.

مفهوم سبك زندگی اولین بار در سال 1929 توسط آلفرد آدلر روان‌شناس اجتماعی، مطرح شد و پس از یك دوره‌ی افول، مجدداً از سال 1961 مورد اقبال اندیشمندان؛ به‌خصوص جامعه‌شناسان قرار گرفت. با طرح مباحث مربوط به مدرنیته، هویت، مصرف و انگیزه‌های مصرف‌كنندگان از سوی جامعه‌شناسان بستر مناسبی جهت رشد مطالعات و تحقیقات تجربی در این زمینه فراهم شد. این گسترش با محوریت نظریات و آرای جامعه‌شناسانی همچون ماكس وبر، گیدنز، وبلن، بوردیو، پیترسون و… انجام گرفت.

تعریف سبک زندگی چیست؟

اصطلاح سبک زندگی اولین بار توسط آلفرد آدلر روان شناس اتریشی استفاده شد.آدلر معتقد است. سبک زندگی یک انسان تا سن پنج سالگی در ذهن شکل می گیرد و نقش می بندد. انسان تصویری از خود و محیط پیرامون ایده آل در ذهن ایجاد کرده و یک شیوه را برای تصمیم گیری طراحی کرده و بر اساس آن سبک زندگی را ساخته و با جهان ارتباط برقرار می کند.

در واقع سبک زندگی سالم برای توسعه فردی، سلامت، حتی بازاریابی و مدیریت نیز رایج ترین عنوان ها به شمار می آید. اگر بخواهیم یک تعریف ساده و عمومی از سبک زندگی بر اساس آنچه که متخصصین عنوان کرده اند. بیان کنیم. براساس مقاله نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی باید بگوییم:

سبک زندگی راه و روش گوناگون زندگی فردی و اجتماعی و ایجاد یک سبک برای زندگی است.

و می تواند مد یا حالت زندگی یک فرد باشد. و مجموعه ای از نگرش ها، عادات رفتاری، احساسات فرد است. سبک زندگی همه چیز را در بر دارد تفریحات، شغل، طرز لباس پوشیدن، شرکت در گروههای اجتماعی و هر چیز دیگری که مربوط به زیست انسان هست را در بر می گیرد.

سبک زندگی نگرشها، ارزشها و سلیقه های خاص یک فرد یا گروه است

که طرز زندگی کردن فردی و گروهی را تشکیل می دهد. مجموعه اجزای رفتار و اعمال و احساسات فرد سبک زندگی اوست که برایش غیر معمول نیز نیست. واژه سبک زندگی به زبان انگلیسی گاهی به عنوان سبک روزانه نیز نامیده می شود یعنی روتین کارهایی که در روز انجام می دهید از جمله عادت های رفتاری و احساسی، خریدی که می کنید، تمامی خدماتی که استفاده می کنید، حتی نحوه آرایش موهایتان نیز مربوط به سبک زندگی می باشد.

سبک زندگی نمود بیرونی دارد

سبک زندگی را تصور و باوری که شما از زندگی دارید تشکیل می دهد. شما می گویید من برای تربیت فرزندانم بسیار ارزش قائل هستم این را به زبان می گویید اما بقیه باید آن را در زندگی بیرونی شما ببینند مثلا نحوه چگونگی برخورد شما در مورد رفتار، تحصیل، الگوها و عادت های فرزندانتان نشان دهنده این است که تربیت فرزندان در سبک زندگی شما جای دارد.

سبک زندگی افراد قابل مشاهده است اگر کسی بگوید من همسرم را دوست دارم چون به او فکر می کنم این را نمی توان جزء سبک زندگی او دانست بلکه باید مهربانی و عشق او نمود بیرونی داشته باشد تا بتوان عشق او را جزئی از سبک زندگیش دانست.

مشخصات سبک زندگی

سبک زندگی هم الگوهای رفتاری و عادات همچون ورزش کردن، خوب درس خواندن به دست آوردن یک شغل عالی را در بر دارد، هم الگوهای فکری همچون داشتن افکار مثبت و امیدوارکننده است.

وقتی سبک زندگی شما مشخص شده باشد. بر طبق مسیری که انتخاب کرده اید می توانید. راه حلهایی را برای مشکلات طراحی کرده و آنها را از میان بردارید. سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است. و مشخصه سبک زندگی منحصر به فرد بودنش می باشد.

سبک زندگی یک شیوه ثابت و تقریبا غیر قابل تغییر است. که حتی در بیشتر مواقع می تواند. قابل پیش بینی باشد. وقتی کسی معتقد است. که کار و شغل مناسب وجود ندارد. و این باور ذهنی تا زمان پیری با اوست پس نمی تواند. فردی ثروتمند باشد و همیشه به سراغ کارهایی می رود. که به خودش ثابت کند باور ذهنیش کاملا درست است.

انواع سبک زندگی را بشناسید

در ادامه مقاله نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی توضیح می‌دهیم. که سبک زندگی شما و یا هر فردی که می‌شناسید. برگرفته از یک سری عوامل مختلف است. برخی از کارشناسان، سبک زندگی را به انواع مختلفی تقسیم کرده اند که سبک زندگی سالم و ناسالم، یکی از مهم‌ترین انواع این تقسیم بندی ها است.

سبک زندگی سالم و ناسالم

بهتر است بدانید که سبک زندگی هر فرد، بر عادات، پوشش، روابط اجتماعی، تغذیه، پیروی از مد و سایر مؤلفه‌های زندگی او تأثیر به سزایی دارد. در اینجا با بیان یک مثال ساده، کاملا متوجه می‌شوید که سبک زندگی چیست. فرض کنید برای اولین بار به منزل فردی که به تازگی با او آشنا شده اید، دعوت می‌شوید. شما دو نفر، طی چند تجربه مشترک، به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید دوستان خوبی برای هم باشید.

هنگامی که وارد منزل او می‌شوید، از چیدمان منزل و نحوه پذیرایی او، به سبک زندگی او در زمینه توجه به سلامت جسمی، تغذیه و نحوه برقراری ارتباط او با دیگران پی می‌برید. همچنین، مواد غذایی داخل یخچال دوستتان، نشان دهنده این است که تا چه حد به زندگی سالم و سلامت جسمی خود و خانواده اش اهمیت می‌دهد.

در مورد خود شما هم همین طور است.

کیفیت خوابتان نشان دهنده سبک زندگی سالم یا ناسالم شما است. یعنی اگر خواب کافی ندارید و در طول روز دچار خستگی مفرط، بی حالی و کسالت هستید؛ نشان دهنده این است که به ورزش، تغذیه سالم و حتی سلامت روان خود اهمیت کمی می‌دهید و متأسفانه دارای سبک زندگی ناسالم هستید.

در واقع، ما در این مثال‌های ساده، گستره سبک زندگی و عوامل متعدد تأثیرگذار بر آن را خاطر نشان کردیم.

سبک زندگی ما چگ.نه شکل می گیرد در پامیشا

سبک زندگی ما چگونه شکل می‌گیرد؟

بهترین پاسخی که برای این سؤال وجود دارد، گفته های آلفرد آدلر و همکاران او است. آن ها متوجه شده بودند که این موارد، بنیان سبک زندگی افراد یک جامعه را تشکیل می‌دهند:

  1. وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده
  2. وضعیت ظاهری و جسمانی فرد
  3. دیدگاه یا نوع نگرش والدین به جنبه های مختلف زندگی
  4. جنسیت فرد

بنابراین، شما با داشتن این ۴ مؤلفه (و چندین عنصر مهم دیگر به زعم جامعه شناسان، مانند دین)، سبک زندگی کاملا متفاوتی با سایر افراد دارید. نکته جالب توجه این است که تمام مؤلفه‌های بالا، باعث می‌شوند که نحوه نگرش شما نسبت به خودتان، مشکلات زندگی، جنس مخالف، اهدافتان، دیگران و به طور کلی نحوه نگرشتان نسبت به جهان و زندگی، شکل بگیرد.

مهم ترین ویژگی های سبک زندگی

  1. سبک زندگی شامل الگوهای رفتاری (مثل ورزش کردن) و همچنین، الگوهای فکری (مثل تفکر خودبرتر بینی) است.
  2. سبک زندگی راهی است برای تحقق اهداف و برخورد با چالش های زندگی.
  3. به گفته آدلر، سبک زندگی هر شخص، منحصر به فرد و خاص خود او است.
  4. هرچند سبک زندگی، مختص هر فرد است اما خلاقیت ها و انتخاب های شخص، درکنار اجتماعی که در آن زندگی می‎ کند نیز اهمیت دارند.
  5. نوعی شیوه ثابت از زندگی است. یعنی شخص با همان الگوهای فکری که اشاره کردیم، رفتار ثابت و قابل پیش بینی خواهد داشت. (مثلا شما با الگوی فکری من لاغر نمی‌شوم، همچنان به خوردن غذاهای پر کالری ادامه می‌دهید.)

چه عواملی باعث تغییر سبک زندگی ما می شوند؟

گفتیم که لایف استایل، از نحوه لباس پوشیدن تا انتخاب شغل را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین در ادامه، به موارد مهمی که در زندگیتان وجود دارد و با کمک گرفتن از آن‌ها، می‎‌توان سبک زندگی را تغییر داد، اشاره می‎‌کنیم.

برنامه ریزی

برنامه ریزی از آن دسته موضوعاتی است که توجه نکردن به آن باعث می‌شود زندگیتان به سمت شکست، پیش برود. در سبک زندگی سالم، برنامه ریزی، مشخص کردن زمان و نحوه انجام کارها از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغذیه

همین امروز امتحان کنید! بله، تغییر در تغذیه و مواد خوراکی مصرفی روزانه را امتحان کنید و از نتایج شگفت انگیز تأثیر تغذیه سالم بر مغز و افزایش بازدهی کارهایتان شگفت زده شوید.

نحوه تفکر و نگرش

اگر جهان را مکانی وحشتناک، تاریک و غم انگیز بدانید، به همین ترتیب زندگی اندوهناکی هم دارید. بنابراین، تغییر در نوع نگاه به مسائل و مشکلات زندگی باعث تغییر در شیوه زندگیتان می‌شود. تفکر خلاق و تفکر انتقادی در این قسمت کمک بسیاری به بهبود سبک زندگیتان می‌کند.

ناگفته نماند که عناصر دیگری در تغییر سبک زندگی شخصیتان دخیل اند. مواردی مانند: نحوه لباس پوشیدن، گرایشات مذهبی و اخلاقی، روابط فردی و اجتماعی، ورزش کردن و حتی چیدمان منزل یا محل کار.

سبک زندگی سالم در پامیشا

بررسی انواع سبک زندگی در روانشناسی

سبک زندگی به معنای روش زندگی است که اعضای جامعه چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی به کار می گیرند. روش زندگی مجموعه‌ ای از تمامی ارزش‌ها، شیوه‌ های رفتاری،سلیقه ‌ها در هر چیزی را شامل می شود و می ‌تواند به علاقه ها، نظر ها، رفتار ها و جهت ‌گیری رفتاری یک فرد یا گروه اشاره کند.

جالب است که بدانید سبک زندگی افراد و روشی که برای خود در زندگی بر می گزینید، ارتباط عمیقی با موفقیت شما در زندگی دارد. روش زندگی یا همان سبک زندگی افراد از گذشته مورد توجه دولتمردان قرار دارد به طوری که آنان سعی می کنند بر روی سبک زندگی مردم تاثیر بگذارند.

۱- سبک زندگی فعال:

اگر شما بیش از اندازه فعال یا اجتماعی هستید. و یا فردی هستید که دوست دارد. مشغول و یا سازنده باشد. این سبک زندگی را دوست دارد. یک سبک زندگی فعال شامل ورزش روزانه ،معاشرت با مردم ،پیوستن به گروه ها یا باشگاه های محله و داشتن یک بدن و ذهن فعال و سالم است.

۲- سبک زندگی سالم:

تعریفی که میشود از سبک زندگی سالم داشت این است که تماماً مراقب جنبه های مختلف زندگی خود باشیم .
برای داشتن یک سبک زندگی سالم، شما باید غذای خود را انتخاب کنید. از غذاهای ناسالم، چربی های اشباع شده و شکر اجتناب کنید. و رژیم غذایی سالم داشته باشید .
در تعریف شیوه زندگی سالم گفته شد. که باید ورزش روزانه مثل یوگا و تمرینات ذهنی را تمرین کنید.
از عادات بد اجتناب کنید و مسئول بدن خود باشید.

۳- سبک زندگی غیر متعارف:

در سبک زندگی غیر متعارف شما تمایل دارید زیاد سفر کنید به دنبال ماجراجویی باشید ،وقت خود را صرف فرهنگ هنری ،اجرا های هنرمندانه امیال موسیقیایی کنید.
ظاهر غیر معمولی خواهید داشت و به مهمانی های زیادی می روید و دوستان زیادی پیدا می کنید.

۴- سبک زندگی عشایری:

عشایر به افراد گفته می‌شود. که در یک شهر خواص زندگی نمی کنند. یک عشایر مدام از یک مکان به مکان دیگر در حال حرکت است. شخصی که نمی خواهد جای ثابتی برای ماندن داشته باشد.

۵- سبک زندگی انفرادی:

این سبک برای افرادی است که می‌خواهند به تنهایی زندگی کنند، یا تحمل شخص دیگری را در کنار شان ندارند و اغلب افرادی مستقل هستند.

۶- سبک زندگی روستایی:

در سبک زندگی روستایی از نشستن در ایوان لذت می برند و به مزرعه نگاه می کنند از فنجان قهوه یا چای همراه با نسیم تازه لذت می برند.
پس می‌توان گفت هیچ چیز به نام بهترین سبک زندگی وجود ندارد. پس زندگی کنید. و از هر ثانیه از عمر تان لذت ببرید. به جای اینکه تجملات بکنید از چیزهایی که دارید لذت ببرید. با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش سلامت خود را حفظ کنید و از زندگی لذت ببرید.

انگیزش چیست در پامیشا

انگیزش چیست؟

زمانی که می‌خواهیم در مورد انگیزش صحبت ‌کنیم، در واقع قصد داریم تا دلایل و علت‌های یک رفتار را مورد بررسی قرار دهیم. مبحث انگیزش یکی از گسترده‌ترین مباحث علم روانشناسی است. از نظر روان‌شناسان، انگیزش عواملی است که نیروی محرکه یک رفتار خاص هستند. در واقع این عوامل نوعی نیرو هستند که باعث می‌شود فرد یک رفتار خاص را انجام‌ دهد.

یک فرد انگیخته (دارای انگیزش) نسبت به یک فرد ناانگیخته (فردی که انگیزش ندارد) با نیرو و تلاش بیشتری یک فعالیت را انجام می‌دهد.

برای درک بهتر انگیزش به این مثال توجه ‌کنید: فردی که گرسنه است تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند خود را سیر کند. در اینجا گرسنگی باعث انگیختگی فرد می‌شود (انگیزش) و باعث می‌شود رفتار و اعمالی از طرف فرد گرسنه صورت بگیرد. همچنین سیر کردن شکم را در این مثال می‌توان انگیزه فرد معرفی‌کرد. به همین ترتیب این مثال را می‌توان برای یک فرد تشنه ارائه ‌داد، تشنگی عامل انگیزش و انگیختگی فرد است و سیر آب‌ شدن انگیزه فرد است.

انگیزش در پامیشا

انواع انگیزش

دارای انواع مختلف و گوناگونی است. که در ادامه مقاله نظریه های روانشناختی در مورد انگیزش سبک زندگی معرفی خواهیم کرد.

انگیزش اولیه

در واقع انگیزش اولیه مربوط به نیازهای اولیه انسان است. ابتدائی‌ترین نیازهای هر انسان سه مورد پوشاک، خوراک و مسکن است. تمامی مواردی که باعث انگیزش و انگیختگی فرد در این سه زمینه می‌شوند، جزو انگیزش‌های اولیه محسوب می‌شوند.

انگیزش ثانویه

این نوع از انگیزش مربوط به مواردی می‌شود که اگرچه جزو نیازهای اولیه انسان نیست، اما تقریبا تمام افراد به دنبال بهره‌برداری از آن هستند. برای مثال همه انسان‌ها نیاز دارند که عشق، ابراز علاقه و محبت را از اطرافیان خود دریافت کنند. یا اینکه هر فردی علاقه ‌دارد یک ماشین خوب خریداری ‌کند. تمامی مواردی که در این دسته هستند جزو عوامل انگیزش ثانویه محسوب می‌شوند.

انگیزش درونی

به مواردی اطلاق می‌شود که عامل محرک فرد برای انجام یک رفتار خاص، یک عامل درونی است. در واقع فرد رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد که باعث شادی و رضایت درونی می‌شود. این رفتارها ممکن است در محیط بیرون مورد تشویق و پاداش قرار بگیرد و یا اینکه مورد تنبیه و نکوهش قرار بگیرد.

انگیزش بیرونی

به مواردی اطلاق می‌شود. که عامل محرک فرد برای انجام یک رفتار خاص، عاملی بیرونی باشد. به عبارت دیگر فرد رفتاری از خود نشان می‌دهد. تا بتواند به یک موقعیت و شرایط بیرونی که مورد نظرش است، دست پیدا کند.

برای درک بهتر تفاوت انگیزش بیرونی و انگیزش درونی به این مثال توجه ‌کنید: دو دانش‌آموز را در نظر بگیرید که با یکدیگر رقیب هستند. ممکن است نتایج امتحانات و نمراتی که این دو دانش‌آموز کسب می‌کنند یکسان باشد، اما عامل انگیزش این دو دانش‌آموز می‌تواند کاملا متفاوت باشد. یکی از دانش آموزان ممکن است. برای کسب رضایت والدین و معلمان تمام تلاشش را به کار بگیرد، که نوعی انگیزش بیرونی محسوب می‌شود.

ممکن است دانش ‌آموز دیگر به این دلیل تمام تلاشش را برای موفقیت در دروس به کار می‌گیرد که از کسب نمره بالا احساس رضایت و خوشحالی می‌کند که در این صورت، انگیزش این دانش‌آموز نوع درونی است.

انگیزش اجتماعی

این نوع از انگیزش زمانی پیدا می‌شود که فرد به دنبال اهدافی است که صرفا با حضور در یک جامعه معنا می‌یابد. برای مثال عواملی که باعث می‌شود فرد به دنبال کسب یک موقعیت اجتماعی قدرت‌مند باشد، جزو عوامل انگیزش اجتماعی محسوب می‌شوند و یا اینکه عواملی وجود داشته ‌باشد که فرد را به زندگی در یک منطقه خاص تحریک ‌کند.

استایل الگانت چیست؟

استایل گنگ چیست؟

استایل رترو چیست؟

استایل تینیجری چیست؟

روانشناسی لباس کودک

پوکی استخوان؛ علائم ، عوارض و درمان